امضای دو تفاهم‌نامه همکاری نشان می دهد
کد خبر: ۴۰۸۷۲۹
۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
امضای دو تفاهم‌نامه همکاری نشان می دهد که صنعت نفت زیر پوشش حمایت مالی بانک صادرات ایران قرار دارد.

صنعت نفت زیر پوشش حمایت مالی بانک صادرات ایران

سالهاست از اقتصاد نفتی گله می کنیم و به عنوان اقتصاد تک محصولی از آن یاد می کنیم. اقتصاد تک محصولی باعث شده تا منابع ارزی ناشی از فروش نفت با چالش جدی رو به رو شود. بی شک اقتصاد تک محصولی یک نقطه ضعف برای کشوری است که بدنبال خودکفایی است و با چالش جدی تحریم ها از سوی دشمنان رو به رو است.

خام فروشی نفت

مشکل دیگر در اقتصاد تک محصولی، خام فروشی است. اگر به جای فروش نفت خام، به سوی تولید محصولات و مشتقات نفت می رفتیم، ارزش افزوده ناشی از تولید محصول در بخشهای متعدد به ویژه اشتغالزایی، تامین نیاز داخل والبته قدرت چانه زنی بسیار بالایی در فروش بدست می آوردیم. واقعیت این است که ردیابی فروش نفت و ایجاد موانع ارزآوری از خام فروشی، بسیار ساده تر از فروش محصول یا فراورده و مشتقات نفتی است.

تامین سرمایه

اکنون که به این اشتباه در عرصه تولید و فروش نفت خام پی برده ایم، با جدیت بدنبال مدیریت خام فروشی و اقتصاد تک محصولی وابسته به نفت هستیم. در نتیجه ساخت پالایشگاه و پتروشیمی در دستور کار قرار گرفته است. اما برای این مهم با چالش جدی تامین سرمایه رو به رو هستیم. بهترین گزینه برای تامین سرمایه، نظام بانکی است که می تواند به اشکال گوناگون در عرصه تولید نقش افرین شود.

محدودیت بنگاهداری

در سالهای گذشته بانکها به عرصه تولید وارد شدند، اما موفقیت چشمگیری نداشتند، زیرا تولیدکننده نبودند. از سوی دیگر بنگاهداری بانکها باعث سواستفاده های بسیاری شده بود که برخی بانکها تمامی یا بخش عمده ظرفیت نقدینگی خود را در اختیار شرکتهای تحت پوشش زیرمجموعه خود قرار می دادند که از یک سو بخش خصوصی تضعیف می شد و از سوی دیگر رفتار مناسبی با شرکتهای متعلق به بانک صورت نمی گرفت. به همین دلیل بانکها از بنگاه داری منع شدند و فروش این بنگاهها به بانکها تکلیف شد.

 

بیشتر بخوانید:

تحول در مدل‌های تجاری بانک صادرات بر اساس نیاز و توقع مشتری



حمایت از تولید

اما بانک باید جایگاه خود را در تامین نقدینگی بخش تولید حفظ کند. به همین دلیل وارد عرصه سرمایه گذاری شد. خوشبختانه بانک صادرات در عرصه تولید بخوبی ورود کرده و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت تولید، به حمایت عملی از تولید پرداخته است. نمونه این مهم را در تفاهم نامه های همکاری مشاهده می کنیم. بانک صادرات ایران با هدف حمایت از شرکت‌های تولیدکننده داخلی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، با مجموعه «پارک علم و فناوری صنعت نفت» و شرکت «تجهیزات صنعت نفت» تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

نمایشگاه بهترین فرصت

بی شک برای مذاکرات دو جانبه نیاز به طی مراحل قانونی وجود دارد، اما نمایشگاهها بهترین فرصت برای تعامل و همکاری است. به همین دلیل است که بانک ها در تمامی نمایشگاهها حضور می یابند. یکی از این نمایشگاهها، پنجمین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت، نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش» بود که بانک صادرات در این نمایشگاه حضور یافت و طی مذاکرات کلیدی، تفاهم‌نامه همکاری با مجموعه «پارک علم و فناوری صنعت نفت» و شرکت «تجهیزات صنعت نفت» به امضا رسید. با حضور یاسر مرادی عضو اجرائی هیئت‌مدیره، محمد وطن‌پور معاون بانکداری جامع، علیرضا عزیزالهی مدیر امور شعب جنوب کشور و فریدون صالحیان رئیس اداره کل بانکداری خرد و بازاریابی بانک صادرات ایران در محل این نمایشگاه به امضا رسید.

حمایت در دستور کار

این قبیل قراردادهای همکاری بانک صادرات به صورت گسترده صورت گرفته که نشان می دهد حمایت از تولید و ساخت تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنعت نفت و صنایع وابسته به عنوان یکی از مهمترین راهبردهای بانک صادرات ایران برای کمک به یکی از صنایع مادر تخصصی و زیرساختی در اقتصاد کشور است که طی سالیان اخیر با سرعت مورد توجه قرار گرفته و به بسیاری از دغدغه‌ها برای تامین مالی زنجیره ارزش در این صنایع پاسخ داده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: