April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سیاهکارزاده از امکان ۴۰ درصد نقل و انتقال کالا از بندر به وسیله ریل خبرداد
کد خبر: ۴۰۸۷۴۷
۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
سیاهکارزاده از امکان ۴۰ درصد نقل و انتقال کالا از بندر به وسیله ریل خبرداد و گفت:منطقه آزاد انزلی بدنبال حمل و نقل ترکیبی است.

منطقه آزاد انزلی بدنبال حمل و نقل ترکیبی

حمل و نقل نقش گسترده‌ای در رونق اقتصادی دارد. اگر قرار است گردشگری به هر نقطه سفر کند، پس از داشتن نقدینگی و امکانات مالی، به وسیله حمل و نقل مناسب نیاز دارد تا بتواند خود را به مقصد برساند. اگر کالایی تولید می‌شود، باید امکانات حمل و نقل مناسب برای رساندن این کالا بدست مصرف کننده وجود داشته باشد. به عبارت بهتر حمل و نقل یکی از مهمترین گزینه‌ها در رونق اقتصادی است.

احترام به حق انتخاب

حمل و نقل در بخش‌های گوناگون جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی صورت می‌گیرد که هر کدام به تناسب شرایط، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما بدترین اشکال، این است که تنها یک راهکار وجود داشته باشد و حق انتخابی هم نداشته باشیم. تصور اینکه یک گردشگر یا تولید کننده برای حمل و نقل ناچار باشد از یک روش حمل و نقل استفاده کند، خطری بزرگ به ویژه برای گردشگری است. تنوع در حمل و نقل این اختیار را می‌دهد که افراد به سرعت، کیفیت، امنیت و... اولویت دهند و هنگامی که تنوع اختیار در انتخاب وجود داشته باشد، از یک سو احترام به حق انتخاب است و از سوی دیگر جذابیت لازم را ایجاد می‌کند.

مسیر‌های جهانی

از سال‌های دور، حمل و نقل اهمیت ویژه‌ای داشت. نبود امنیت که در نتیجه وجود راهزنان مورد تهدید قرار می‌گرفت، باعث می‌شد سفر‌ها به صورت کاروانی صورت پذیرد که مسیر‌های جهانی همچون جاده ابریشم را رقم زد. این باور ادامه یافته و هنوز در سطح جهان حمل و نقل در مسیر مشخص، ارزش ویژه‌ای پیدا کرده است. اکنون از مسیر‌های جهانی به عنوان کریدور یاد می‌شود.

ایران در مرکز کریدور جهانی

ایران بدلیل موقعیت خاص جغرافیایی، در مرکز نقل و انتقال جهانی قرار دارد. به جرات می‌توان ایران را محلی دانست که هر کالا یا مسافری که قصد عبور از شرق به غرب جهان دارد، باید از ایران عبور کند به همین دلیل از ایران به عنوان پل پیروزی یاد می‌شود. البته کسانی که نخواهند از ایران عبور کنند، باید با پذیرفتن هزینه‌های بسیار و اتلاف وقت، به جای عبور از ایران، منطقه را دور بزنند.

 

بیشتر بخوانید:

فعال شدن گردشگری از سلامت تا سیاحت و تجارت در منطقه آزاد انزلی



حق ترانزیت

اما عبور از کشور‌ها بدون هزینه نیست. همانگونه که هر فرد حقیقی یا حقوقی که بخواهد از کشوری عبور کند، باید اجازه بگیرد، برای این عبور باید امتیازی برای کشور میزبان در نظر بگیرد. اگر عبور کالا باشد، حقی با عنوان ترانزیت در نظر گرفته شده که باید پرداخت شود و اگر گردشگری باشد، هزینه‌هایی که یک گردشگر در مسیر عبور می‌پردازد، به رونق اقتصادی منجر می‌شود.

اهمیت جایگاه ریل

یکی از مهمترین، امن ترین، جذاب‌ترین و جالب‌ترین روش‌های حمل و نقل، حمل و نقل ریلی است که در دو بخش بار و مسافر مورد استقبال قرار گرفته است. حمل و نقل ریلی با حوادث حداقلی، جذاب‌ترین گزینه برای انتقال کالا و مسافر است. اما نیاز به ایجاد زیر ساخت دارد که شامل زیرسازی، ریل گذاری، احداث ایستگاه و امکانات مناسب می‌شود. خوشبختانه حمل و نقل ریلی مورد توجه قرار گرفته و مهمتر اینکه گسترش آن در دستور کار قرار دارد. خوشبختانه اتصال شبکه ریلی شمال به جنوب پیشرفت خوبی داشته و بزودی این اتصال به صورت کامل صورت می‌گیرد.

تسریع در روند پروژه

یکی از قسمت‌هایی که باعث شده این اتصال محقق نشود، در بخش‌هایی از شمال کشور است، اما مسوولان استانی پیگیر آن هستند. منطقه آزاد انزلی به عنوان مهمترین بخش اقتصادی که از این اتصال بهره مند می‌شود، روند اجرای پروژه را در دستور کار دارد. به همین دلیل هرگاه که سخن از اتصال ریل در شما کشور مطرح می‌شود، منطقه آزاد انزلی به عنوان میزبان یا بخشی از اجرا حضور دارد. در این رابطه استاندار گیلان به صورت مشترک با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و معاون شرکت زیرساخت از پروژه راه آهن رشت ـ کاسپین در محدوده منطقه آزاد انزلی بازدید کرد. اسدالله عباسی در حاشیه بازدید از این پروژه با اشاره به تاکید رییس جمهور در خصوص سرعت بخشیدن به روند تکمیل این پروژه، گفت: قطعه آخر خط آهن رشت ـ کاسپین از نظر فنی و زمانبندی مورد بررسی قرار گرفت و افتتاح آن عیدی دولت به مردم گیلان و ایران خواهد بود. عباسی افزود: این پروژه تکمیل کننده کریدور شمال ـ جنوب و شرق به غرب بوده و نقش مهم و حیاتی در ترانزیت کالا و تجارت خواهد داشت.

امکان حمل و نقل ترکیبی

بدلیل آنکه منطقه آزاد انزلی از گردش مالی، تولید، واردات، صادرات و... بسیار بالایی برخوردار است، برای حمل و نقل ارزش ویژه‌ای قایل است. به همین دلیل مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی بهره‌برداری از این پروژه را از آن جهت بسیار مهم دانست که امکان حمل و نقل ترکیبی را در فضای تجارت، در کریدور شمال-جنوب فراهم می‌کند. محمد سجاد سیاهکارزاده تصریح کرد: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد نقل و انتقال کالا از بندر می‌تواند توسط ریل انجام شود و یکی از اساسی‌ترین بخش‌ها در توسعه بندر به شمار می‌رود. مدیرعامل منطقه آزاد انزلی افزود: با تکمیل فاز اول این پروژه که به زودی افتتاح خواهد شد حمل و نقل ترکیبی محقق شده و فضای توسعه‌ای نیز درفاز‌های بعدی پیش بینی و برنامه ریزی شده است.

پیشرفت ۹۴ درصدی

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور نیز با اشاره به پیشرفت ۹۴ درصدی پروژه راه آهن رشت ـ کاسپین گفت: این‌پروژه در بخش‌های ایستگاهی، زیرساختی و روسازی با سرعت درحال تکمیل است. عباس خطیبی ادامه داد: هم‌اکنون این پروژه پیشرفت خوبی دارد و تلاش بر آن است در زمانبندی پیش بینی شده، تکمیل و با حضور رئیس جمهور بهره‌برداری شود. خطیبی افزود: این پروژه یکی از مهمترین و اساسی‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است که کریدور شمال - جنوب را در شاخه میانی دریای خزر به دریای عمان و خلیج فارس متصل می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: