May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۸۸۰۱
۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
0
جمالی با اشاره به اینکه اکنون ذخیره خون در تهران ۱۵ روز است گفت: سالیانه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی در کشور مصرف می‌شود.

کیسه خون فیلتردار سبب کاهش مدت بستری بیماران می‌شود/ مصرف سالیانه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خون در کشور

مصطفی جمالی مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور در نشست خبری گفت: اکنون ذخیره کیسه خون ۶ ماه در کشور است در حالیکه در سالیان گذشته ذخیره کیسه خون سه روز بود.

وی افزود: ذخایر خونی در گذشته سه روز بوده به طوریکه در برخی از مناطق به یک روز رسیده بود. الان ذخیره خون کشور بیش از ۸ روز است و این ذخیره خوب سبب شد مشکلی از بابت اهدای خون در حادثه تروریستی کرمان نداشته باشیم.

جمالی با اشاره به اینکه ذخیره خون در تهران ۱۵ روز است، بیان کرد: عدالت در سلامت و ارتقای سلامت خون‌های تزریقی از جمله برنامه‌های سازمان انتقال خون است و معتقدم که باید مطابق با فناوری‌های نوین حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه سالیانه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی در کشور مصرف می‌شود، تاکید کرد: اکنون نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را به خون و فرآورده‌های خونی را به طور کامل تامین می‌کنیم. استفاده از کیسه‌های فیلتر دار در برخی از مناطق به ۷۰ درصد رسیده است. با مصرف کیسه خون فیلتر دار، عوارضی مانند تب و حساسیت‌ها با گرفتن گلبول سفید از بین خواهد رفت.

جمالی بیان کرد: با تزریق خون نگهداری شده در کیسه‌های خون فیلتردار، مدت بستری بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه و میزان مصرف آنتی بیوتیک‌ها در بیماران تزریق کننده کیسه خون فیلتر دار کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: اکنون با وجود اعمال تحریم‌ها و منابع محدود، غربالگری مولکولی در سازمان انتقال خون انجام می‌شود. امسال با انجام بهره وری‌های موثر ۲۵۰ هزار پلاسما برای دارو‌های مشتق از پلاسما تهیه می‌شود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: بانک HLA در کشور حدود ۳۵۰۰۰ نفر است. در دهه ۸۰ بخش خصوصی قرار بود پالایشگاه پلاسما را تاسیس کند، اما این کار را انجام نداده است. به طور کلی وقتی پلاسما برای دارو‌های مشتق از پلاسما در داخل بماند و دارو در همین ایران تولید شود، از خروج ارز جلوگیری می‌شود.

جمالی ادامه داد: افراد تا ۳۶ بار می‌توانند اهدای پلاسما در طول سال داشته باشند و در بخش‌های خصوصی به ازای اهدای پلاسما، پول دریافت می‌کنند. در سایت سازمان جهانی بهداشت، اهدای خون و پلاسما به صورت داوطلبانه آورده شده است.

وی گفت: یک پزشک انتقال خون جان ۸۰۰ هزار نفر را به نوعی با معاینه و بررسی سلامت خون نجات می‌دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: