April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۸۸۱۲
۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
0
در نشست شورای معاونین و مدیران عامل سازمان‌های مناطق آزاد که با حضور «مهدی صفری»، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارتخارجه برگزار شد، راهکار‌های تعامل موثر با سازمان‌های همکاری‌های اقتصادی بین المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شاهراه اتصال به سازمان‌های بین‌المللی

از ابتدای امسال طراحی پروژه‌های سرمایه گذاری برای معرفی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به فعالان اقتصادی بین المللی در دستور کار قرار گرفت. پروژه‌های سرمایه‌گذاری ابزاری برای معرفی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه گذاری مناطق به فعالان اقتصادی محسوب می‌شود که مطالعات اولیه هر کدام از این پروژه‌ها انجام شده، زیرساخت‌ها فراهم و مجوز بی‌نام آن صادر شده است.

بسته‌های اقتصادی مناطق آزاد، با ۱۵۰ بسته جدید به ارزش حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان، به مجموع یک‌هزار بسته به ارزش ۲۰ میلیارد یورو (معادل ۹۰۰ هزار میلیارد تومان) برنامه ریزی شده است که متقاضیان می‌توانند اقدام به سرمایه گذاری در این زمینه کنند. از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه حدود یک‌هزار و ۴۰۰ پروژه به ارزش ۴۳۰ هزار میلیارد تومان تقاضای سرمایه گذاری در محدوده هفت منطقه آزاد کشور ثبت شده که ۱۷۰ پروژه از میان بسته‌های پیش بینی شده بوده است.

بر اساس اسناد بالادستی ۶ ماموریت برای مناطق آزاد در نظر گرفته شده است که شامل جهش تولید، جهش صادرات، انتقال فناوری، تامین نیاز‌های اساسی کشور، تامین مالی از خارج از کشور و عمران و آبادانی منطقه می‌شود که چهار مورد از آن‌ها بین المللی محسوب می‌شود.

ترانزیت؛ مزیت مطلق ایران

بیش از ۷۰ درصد ترانزیت از این مبادی است، اما مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سطح بین الملل شناخته شده نیست که با حضور در رویداد‌های داخلی و خارجی در تلاش برای معرفی بیشتر هستیم.

ایران می‌تواند با اتحادیه اقتصادی اوراسیا از طریق منطقه ارس، کشور‌های حاشیه دریای خزر از انزلی، اتحادیه شانگ‌های از قشم، گروه بریکس از کیش و هند از چابهار ارتباط تجاری برقرار کند. جایگاه بین المللی مناطق آزاد رو به رشد است که با عبور از شعار زدگی، به عنوان موتور محرکه اقتصادی کشور به جایگاه اصلی خود بازگردند.

 

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این نشست گفت: دو سوم ماموریت ما در مناطق آزاد، بین‌المللی هستند، در دولت جدید به دنبال جهانی کردن مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران هستیم به همین دلیل این مناطق را تیم ملی اقتصاد بین‌الملل جمهوری اسلامی می‌دانیم.

حجت الله عبدالملکی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران، بستر‌های اساسی کشور‌ها برای تعامل با اقتصاد جهانی با دیگر کشور‌ها هستند، افزود: براساس اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی نظام و قوانین و مقرارت مربوط به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ایران، برای این مناطق ۶ ماموریت در نظر گرفته شده است که ۴ ماموریت آن خارجی هستند که عبارتند از جهش در صادرات، انتقال فناوری، جذب سرمایه خارجی و تامین نیاز‌های اساسی کشور از خارج.

عبدالملکی ادامه داد: دو سوم ماموریت ما در مناطق آزاد، بین المللی هستند، در دولت جدید به دنبال جهانی کردن مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران هستیم به همین دلیل این مناطق را تیم ملی اقتصاد بین الملل جمهوری اسلامی می‌دانیم.

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه در حال حاضر بخش قابل توجهی از اقتصاد بین‌الملل جمهوری اسلامی ایران در حوزه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شکل می‌گیرد، افزود: با توجه به موفقیت‌های دولت سیزدهم در همکاری و عضویت در سازمان‌های بین المللی و جهانی مثل بریکس و شانگهای، ما در مناطق آزاد به عنوان یکی از بستر‌های مهم کشور برای توسعه و همکاری‌های اقتصادی ویژه با این سازمان‌ها هستیم. به همین منظور تقسیم کاری انجام شد که مناطق به نمایندگی از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با این سازمان‌ها ارتباط برقرار کنند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: منطقه آزاد کیش تعامل با بریکس، قشم تعامل با شانگهای، انزلی تعامل با کشور‌های حوزه دریای خزر، چابهار تعامل با کشور‌های حاشیه اقیانوس هند (آیورا)، اروند تعامل با کشور‌های شورای همکاری‌های حوزه خلیج فارس، ارس تعامل با کشور‌های اوراسیا و منطقه آزاد ماکو تعامل با کشور‌های عضو اکو را برعهده دارند.

وی همچنین افزود: به این ترتیب تقسیم کاری انجام شد و مناطق موظف شدند فعالیت‌هایی که در این سازمان‌ها اتفاق می‌افتد را بررسی و رصد کنند و نقطه اتصال مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران در فاز اول و در گام دوم، کل اقتصاد ایران با سازمان‌های همکاری‌ها شکل گیرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در این نشست به نقش مناطق آزاد در دیپلماسی اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت: توسعه صادرات، انتقال فناوری، متنوع کردن کالا‌های وارداتی کشور از جمله مباحثی که وزارت امور خارجه به آن توجه ویژه دارد.

مهدی صفری، همچنین با اشار به اتفاقات مثبت در حوزه بین‌الملل در مناطق آزاد، در ارتباط با سازمان‌های بین المللی مخصوصا شانگ‌های و بریکس نیز توضیحاتی ارائه داد.

صفری در پایان تاکید کرد: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور می‌توانند نقاط اتصال خوبی با سازمان‌های بین‌المللی باشند و باید از این ظرفیت بهره گرفت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: