کد خبر: ۴۰۸۸۴۹
۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
دکتر زهرا نظری مهر / حقوقدان

مبعث تحول آفرین

مبعث روز آغاز پیامبری و روز پایان پیامبری است، آغاز پیامبری محمد (ص) به عنوان خاتم الانبیا که برای همیشه به روند ظهور ۱۲۴ هزار پیامبر پایان داد. محمد (ص) در چهل سالگی در غار حرا مبعوث شد و زمانی مردم را به یکتاپرستی دعوت کرد که دوران حکومت بت‌ها بود و مردم زیادی بت می‌پرستیدند. مبعث آغاز ستیز با خُرافه گرایی، هوس پرستی و جهل پیشگی بود. از آنجا که یکتا پرستی به ذائقه فرصت طلبان از جهل مردم خوش نمی‌آید، یکتا پرستی اسلامی مانند یکتا پرستی تمامی دوره‌های گذشته، هزینه‌های سنگینی داشت.

حمایت خدایی از پیامبر خاتم

خاتم الانبیا در تبلیغ یکتاپرستی از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و، چون سخن محمد (ص) سخن حق و حقانیت برای روشنگری عامه مردم بود، به مذاق کسانی که نانشان را از جهل و نادانی مردم بدست می‌آوردند، خوش نیامد و چوب لای چرخ گذاشتن را با جدیت به اجرا گذاشتند. از تطمیع تا تهدید و شکنجه در دستور کار قرار گرفت. خیل گرایش به دین پیامبر خاتم، لرزه بر اندام مخالفان یکتاپرستی انداخت و هر اقدامی را در دستور کار قراردادند، اما کارساز نشد، زیرا خداوند حامی و پشتیبان پیامبری بود که حکم خاتم الانبیا را برای او صادر کرده بود.

تبعیض و بی عدالتی در اوج

محمد (ص) در شرایطی یکتاپرستی را در سراسر عربستان فریاد کشید که خانه کعبه به سکونتگاه بت‌ها تبدیل شده بود. کعبه‌ای که سازنده اش پیامبری بود که لقب ابراهیم بت شکن را در کارنامه اش داشت. از سوی دیگر تبعیض و بی عدالتی در اوج بود. برده داری امری عادی بود و انسان و انسانیت خریدوفروش می‌شد. اقلیت مرفهی بر اکثریت محرومی حکومت می‌کرد. استبداد و دیکتاتوری در اوج بود و حکومت حاکم برای نظر مردم هیچ ارزشی قایل نمی‌شد.

 

بیشتر بخوانید:

آمدی جانم به قربانت



ننگ دختر داشتن

در حالی که خداوند در تعیین جنسیت فرزند تصمیم می‌گرفت و فرزند سالم بدلیل وجود بیمار‌های ناشناخته نعمت بود، عرب جاهلیت از داشتن دختر شرم می‌کرد و دختر‌های معصوم را پس از تولد زنده بگور می‌کرد تا نعمت خداوند را به جای آغوش گرم مادر، به دامن سرد خاک بسپارند. در حالی عامه مردم از داشتن دختر احساس شرم و ننگ می‌کردند که بزرگان عرب با دخترانشان معامله می‌کردند و کودکان دختر را برای تحکیم روابط قبیله ای، به عقد مردان قبایل دیگر درمی آوردند. به عبارت بهتر دخترشان را می‌فروختند تا رابطه بخرند.

جنگ‌های قبیله‌ای

شیپور جنگ‌ها بدون هیچ دلیلی نواخته می‌شد. کافی بود بزرگ قبیله‌ای احساس کند که تعداد مردان قبیله اش بیش از قبیله رقیب است، آنگاه بدون هیچ رابطه و ظابطه و دلیلی، فرمان جنگ صادر می‌شد تا مردان بدون آنکه بدانند چرا باید جان برکف شوند، تن به بارش تیر‌ها و شمشیر‌های برهنه می‌دادند تا در نهایت اموالشان به عنوان غنیمت جنگی غارت شود و زنانشان به بردگی کشیده و در قالب کنیز، در لیست اموال مردان پیروز نبردی قرار گیرند که خودشان در تصمیم برای آن جنگ حق رای نداشتند.

دلیل گرامیداشت مبعث

از زمانی که خداوند در غاری تاریک و در ارتباطی دو طرفه بدون شاهد، امانت پیامبری خاتم را به محمد (ص) سپرد، تا زمانی که اسلام نه تنها عربستان بلکه بخش بزرگی از جهان را در نوردید و تسخیر کرد، مدت زیادی نگذشت، اما تنها دلیلی که می‌تواند سرعت گسترش اسلام را توصیف کند، نوآوری، حقانیت، احترام به حقوق انسان‌ها و پیام‌هایی است که خداوند در قالب آیات قران به سینه فرستاده اش نازل کرد. اگر پیامبر خاتم نبود و اسلام ظهور نمی‌کرد، شاید هنوز دختران بسیاری که بخشی از نخبگان جامعه را تشکیل می‌دهند، قبل از آنکه خود را در قالب مادر، معلم و نخبه محک بزنند، بدست جهل مردسالاری، به گور‌های سردی سپرده می‌شدند تا در سخت‌ترین و غیر قابل تصورترین شرایط، جان به جان آفرین تسلیم کنند. ارزش مبعث را بدانیم و گرامی اش بداریم.

 

دکتر زهرا نظری مهر / حقوقدان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: