کد خبر: ۴۰۸۸۵۵
۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
0
«اسپیس‌ایکس» روز سه‌شنبه ششم فوریه قرار است ماهواره «PACE» ناسا را برای نظارت بر اقیانوس‌های جهان، به فضا پرتاب کند.

«اسپیس‌ایکس» فردا یک ماهواره برای ناسا پرتاب می‌کند

یک ماهواره ناسا قرار است برای نقشه‌برداری از رنگ‌های گوناگون اقیانوس به پرواز درآید.

به گزارش اسپیس، ماهواره «PACE» ناسا که به دانشمندان در سنجش سلامت اقیانوس‌های سراسر جهان کمک خواهد کرد، قرار است روز سه‌شنبه ششم فوریه در ساعت ۱:۳۳ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی، بر فراز موشک «فالکون ۹» (Falcon ۹) شرکت «اسپیس‌ایکس» (SpaceX) از «پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال» در فلوریدا پرتاب شود.

پوشش زنده این پرتاب در ساعت ۱۲:۴۵ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی آغاز خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند پرتاب را به صورت زنده در وب‌سایت اسپیس یا در یوتیوب ناسا تماشا کنند.

فالکون ۹، ماهواره PACE را که نام آن مخفف «پلانکتون، آئروسل، ابر، اکوسیستم اقیانوسی» است، به مداری در فاصله ۶۷۷ کیلومتر بالاتر از زمین خواهد رساند که حدود ۷۰ درصد بالاتر از سایر پرتاب‌ها به مقصد «ایستگاه فضایی بین‌المللی» (ISS) خواهد بود.

مقامات ناسا در شرح ماموریت نوشتند: PACE از آن نقطه، سه نوع تجهیزات علمی خود را برای جمع‌آوری کردن داده‌ها پیرامون ابرها، ذرات معلق در هوا و رشد فیتوپلانکتون به کار خواهد برد که رنگ اقیانوس را تعیین می‌کنند.

در ادامه شرح ماموریت آمده است: بررسی کردن رنگ و مقدار نور به دانشمندان کمک خواهد کرد تا انواع و موقعیت جلبک‌های میکروسکوپی را که برای سلامتی اقیانوس‌های زمین و حیات دریایی آن‌ها حیاتی هستند، درک کنند. ماهواره PACE، اطلاعاتی را به بیش از ۲۰ سال مشاهدات ماهواره‌ای ناسا درباره زیست‌شناسی اقیانوس‌ها و کیفیت هوا اضافه خواهد کرد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ماهواره ۳.۲ متری PACE این کار را حداقل برای سه سال انجام خواهد داد.

ماهواره PACE یک راه طولانی و تا حدودی دشوار را تا سکوی پرتاب داشته است. دولت «دونالد ترامپ» در طرح بودجه خود برای سال‌های مالی ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، سه بار تلاش کرد تا این ماموریت را لغو کند، اما کنگره آمریکا هر بار با تخصیص بودجه مورد نیاز، PACE را از متوقف شدن نجات داد.

در سال ۲۰۱۴، ناسا هزینه کل PACE از جمله پرتاب‌گر آن را به ۸۰۵ میلیون دلار محدود کرد تا بتواند آن را در سال ۲۰۲۲ پرتاب کند. با وجود این، هزینه اکنون به ۹۴۸ میلیون دلار افزایش یافته است.

پرتاب PACE، بخشی از یک سال بسیار شلوغ برای شرکت اسپیس‌ایکس است. به گفته «ایلان ماسک» (Elon Musk) مدیرعامل اسپیس‌ایکس، این شرکت ۱۰ ماموریت مداری را در ماه ژانویه انجام داد که یک رکورد محسوب می‌شود. این سرعت چشمگیر می‌تواند حتی بیشتر شود، زیرا نمایندگان اسپیس‌ایکس گفته‌اند که این شرکت قصد دارد ۱۴۴ ماموریت را در سال ۲۰۲۴ پرتاب کند.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: