May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۸۹۰۰
۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
0
یک کارشناس افتصادی گفت: سلف ارزی ابزاری برای پیش‌بینی پذیر کردن و جلوگیری از تکانه‌های ارزی است.

افزایش امکان پیش‌بینی پذیری با کمک سلف ارزی

وحید شقاقی کارشناس اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با سلف ارزی گفت: سلف ارزی ابزار خوبی است که با یک پیش‌بینی واقع بینانه توسط بانک مرکزی بناست منتشر شود. در واقع اوراق سلف ارزی ابزاری برای پیش‌بینی پذیر کردن و جلوگیری از تکانه‌های ارزی است.

این کارشناس اقتصادی گفت: اوراق سلف ارزی می‌تواند نقدینگی را از اقتصاد جمع آوری و آشفتگی بازار ارز را کنترل و التهابات آینده را مدیریت کند. در کل اوراق سلف ارزی ابزاری است که اگر بانک مرکزی بتواند خوب از آن استفاده کند می‌تواند تکانه‌های ارزی که ممکن است بنا بر انتظارات تورمی و برخی موارد دیگر ایجاد شود را تا حدودی کنترل کند.

شقاقی اظهار کرد: به عبارتی هدف از سلف ارزی این است که انتظارات تورمی و تکانه‌های مقطعی در بازار ارز پوشش داده شود مسئله مهم در این خصوص اوراق سلف ارزی این است که باید نرخ آن واقع بینانه و تورم آینده هم در آن لحاظ شود تا دارای جذب هم باشد.

او افزود: نکته دیگر این که باید بانک مرکزی به گونه‌ای اقدام کند تا اعتماد برای این ابزار که برای مدیریت آینده است شکل گیرد و مسیر شفاف باشد.

به تازگی رئیس کل بانک مرکزی گفته است، در حال حاضر در بازار ارز و در مرکز مبادله ایران به زودی ارز بازار سلف را راه اندازی می‌کنیم و تلاش می‌کنیم به این واسطه ارز را پیش فروش کنیم تا اطمینان خاطر را درخصوص نوسانات نرخ ارز به وجود آوریم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: