کد خبر: ۴۰۹۰۴۳
۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
تولید محصولات زنجیره فولاد نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نداشته اما بیشترین میزان تولید متعلق به آهن اسفنجی است.

آهن اسفنجی بیشترین رشد تولید را ثبت کرد

طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه تولید آهن اسفنجی بیشترین رشد تولید را نسبت به ۱۰ ماهه ابتدایی سال گذشته داشته است؛ طی این مدت بالغ بر ۳۰ میلیون تن آهن اسفنجی تولید شده که نسبت به ۲۷ میلیون و ۵۱۹ هزار تن تولیدی در مدت مدت مشابه سال ۱۴۰۱ رشد ۹.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

پس از آن در ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری، ۴۸ میلیون و ۸۵۳ هزار تن گندله سنگ‌آهن تولید شده که حدود ۳۴۷۸ هزار تن بیش از میزان تولید آن در مجموع ۱۰ ماهه سال گذشته (۴۵ میلیون و ۳۷۵ هزار تن) است و رشد ۷.۷ درصدی را ثبت کرده است.

در مدت مذکور سال جاری در مجموع ۲۷ میلیون و ۹۵ هزار تن فولاد میانی تولید شده که نسبت به ۲۵ میلیون و ۷۵۵ هزار تن تولیدی در ۱۰ ماهه سال گذشته، پنج درصد بیشتر شده است.

از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه حدود هفت میلیون و ۵۸۶ هزار تن مقاطع تخت فولادی تولید شده که ۰.۱ درصد (معادل ۷۰۰۰ تن) بیشتر از میزان تولید آن (هفت میلیون و ۵۷۹ هزار تن) در مدت مشابه سال گذشته است.

در جزئیات این مقاطع، تولید ورق گرم ۱.۴ درصد و ورق سرد ۲.۸ درصد نسبت به سال گذشته کمتر شده، اما میزان تولید ورق پوششدار با رشد ۱۲ درصدی تولید، این کاهش تولید ورق گرم و سرد را جبران کرده و در نتیجه مجموع کل مقاطع تخت فولادی ۰.۱ درصد رشد تولید را ثبت کرده است.

طبق آمار میزان تولید محصولات فولادی در مدت مذکور سال جاری، ۰.۳ درصد کمتر از میزان تولید آن در مدت مشابه سال گذشته است. از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان دی ماه، ۱۸ میلیون و ۲۸۸ هزار تن محصولات فولادی در کشور تولید شده بود که این رقم در مدت مشابه سال جاری به ۱۸ میلیون و ۲۲۵ هزار تن رسیده است.

همچنین در ۱۰ ماهه نخست امسال تولید مقاطع طویل فولادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰.۷ درصد کاهش داشته است؛ بر این اساس کاهش تولید در مقاطع طویل فولادی و محصولات فولادی، زیر یک درصد است و چندان قابل توجه نیست.

تولید مقاطع طویل فولادی ۱۰ میلیون و ۶۳۹ هزار تن در مجموع ۱۰ ماهه امسال ثبت شده است؛ این درحالیست که در مدت مشابه سال گذشته ۱۰ میلیون و ۷۰۹ هزار تن مقاطع طویل فولادی در کشور به تولید رسیده بود.

در جزئیات این مقاطع، با رشد ۸.۵ درصدی یک میلیون و ۱۳۴ هزار تن تیرآهن، با رشد چهار درصدی ۷۲۲ هزارتن نبشی، ناودانی و... و البته با افت ۲.۱ درصدی هشت میلیون و۷۸۳ هزار تن میلگرد در ۱۰ ماهه سال جاری تولید شده است.

 

گندله سنگ‌آهن صدرنشین تولید فولادی‌ها شد

در آمار تولید انواع محصولات زنجیره فولاد در این مدت بیشترین افزایش تولید متعلق به گندله سنگ‌آهن اسفنجی و پس از آن، آهن اسفنجی است.

طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه تولید گندله سنگ آهن و پس از آن، آهن اسفنجی بیشترین رشد تولید را نسبت به ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته داشته است؛ طی این مدت ۴۴ میلیون و ۸۴۳ هزار تن گندله سنگ‌آهن تولید شده که نسبت به ۴۰ میلیون و ۸۳۸ هزار تن تولیدی تا پایان پاییز ۱۴۰۱، حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

آهن اسفنجی نیز پس از گندله سنگ‌آهن، رشد ۶.۵ درصدی را تجربه کرده و از ۲۶ میلیون و ۳۷۰ هزار تن تولیدی در مدت ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ به ۲۸ میلیون و ۸۸ هزار تن رسیده است.

در مجموع سه فصل ابتدایی سال جاری ۲۴ میلیون و ۴۹۲ هزار تن شمش فولاد (فولاد میانی) در کشور تولید شده که سه درصد بیشتر از میزان تولید آن در مدت مشابه سال گذشته است. از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان پاییز آن، میزان تولید ۲۳ میلیون و ۷۸۶ هزار تن برای شمش فولاد ثبت شده است.

طی مدت مذکور سال جاری، شش میلیون و ۹۵۵ هزار تن مقاطع تخت فولادی تولید شده که ۱.۵ درصد بیشتر از میزان تولید آن (شش میلیون و ۸۵۰ هزار تن) در مدت مشابه سال گذشته است.

میزان تولید محصولات فولادی در سه فصل ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تغییر چندانی نداشته و تنها ۴۰ هزار تن بیش از میزان تولید آن در مدت مشابه سال گذشته است.

از ابتدای پارسال تا پایان آذر ماه، ۱۶ میلیون و ۵۸۶ هزار تن محصولات فولادی در کشور تولید شده بود که این رقم در مدت مشابه سال جاری ۱۶ میلیون و ۶۲۶ هزار تن ثبت شده است.

در مقابل، طبق آمار در ۹ ماهه نخست امسال تولید مقاطع طویل فولادی نسبت به مدت مشابه سال ۰.۷ درصد کمتر شده و درحالیکه در ۹ ماهه سال گذشته، ۹ میلیون و ۷۶ هزار تن از این مقاطع تولید شده بود، میزان تولید آن در مدت مشابه سال جاری ۹ میلیون و ۶۷۱ هزار تن است و حدود ۶۵ هزار تن کمتر بوده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: