کد خبر: ۴۰۹۰۹۵
۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
0
میماس، قمر متعلق به سیاره زحل، از رازی پنهان در اعماق خود پرده برداشت.

پرده برداری یکی از قمر‌های زحل از یک راز پنهان در اعماق خود

ستاره شناسان کشف کرده اند که قمر کوچک زحل به نام میماس ممکن است اقیانوس مایعی را در زیر پوسته یخی ضخیم خود جای داده باشد و بنابراین ممکن است شرایط مناسب برای زندگی را داشته باشد.

این قمر دهانه دار اغلب به دلیل دهانه بزرگ هرشل که شبیه شکل توخالی سلاح لیزری ایستگاه فضایی خیالی در سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» است، با «ستاره مرگ» مقایسه می‌شود.

به گفته تیم تحقیقاتی، کشف جدید نشان می‌دهد که این قمر یک "کاندید اصلی" برای یافتن منشأ حیات است.

کارشناسان بر این باورند که حیات روی زمین میلیارد‌ها سال پیش در دریا‌های اولیه مشابه این قمر آغاز شده است. ستاره شناسان بر این باورند که آب مایع در میماس، کوچکترین قمر زحل، حدود ۵ تا ۱۵ میلیون سال پیش شکل گرفته است و آن را بسیار جوانتر از اقیانوس‌های زمین می‌کند، که تصور می‌شود بیش از چهار میلیارد سال سن دارند.

این قمر کوچک بدون هیچ نشانه‌ای از فعالیت، آخرین مکانی بود که احتمال می‌رفت یک اقیانوس زیرسطحی در آن پیدا شود.

اما دانشمندان می‌گویند برخلاف همه انتظارات، به نظر می‌رسد میماس اقیانوسی در ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری زیر پوسته بیرونی یخی خود دارد؛ بنابراین به خانواده قمر‌هایی می‌پیوندد که تصور می‌شود اقیانوس‌های زیرسطحی دارند: مانند قمر اروپا و گانیمد سیاره مشتری، و تیتان و انسلادوس سیاره زحل.

دکتر نیک کوپر، محقق افتخاری در دانشگاه کوئین مری لندن، گفت: "میماس قمر کوچکی است که تنها حدود ۴۰۰ کیلومتر قطر دارد و سطح دهانه دار آن هیچ نشانه‌ای از اقیانوس پنهان در زیر خود ندارد. این کشف میماس را به یک باشگاه انحصاری قمری دارای اقیانوس اضافه می‌کند که از جمله آن‌ها قمر انسلادوس و اروپا هستند، اما با یک تفاوت منحصر به فرد: اقیانوس آن به طرز قابل توجهی جوان است و تخمین زده می‌شود که تنها پنج تا ۱۵ میلیون سال سن داشته باشد.

در طول مطالعه منتشر شده در مجله Nature، تیمی به رهبری دکتر والری لینی از رصدخانه پاریس در فرانسه داده‌های فضاپیمای کاسینی ناسا را تجزیه و تحلیل کردند.

کاسینی بیش از یک دهه قبل از اینکه ماموریتش با برخورد با این سیاره در سال ۲۰۱۷ به پایان برسد، زحل و قمر‌های آن را مطالعه کرد.

با بررسی دقیق تغییرات ظریف در مدار میماس، دانشمندان گفتند که توانستند وجود یک اقیانوس پنهان را استنباط کنند و اندازه و عمق آن را تخمین بزنند.

آن‌ها خاطرنشان کردند که این نتایج همچنین به آن‌ها اجازه داد تا احتمال وجود یک هسته سنگی در میماس را رد کنند و گفتند که وجود اقیانوس‌های داخلی جهانی "تن‌ها سناریویی است که با مشاهدات مطابقت دارد. "

این تیم افزود که کشف آن‌ها نشان می‌دهد که حتی قمر‌های کوچک و به ظاهر غیرفعال نیز می‌توانند حاوی اقیانوس‌های پنهانی باشند که قادر به پشتیبانی از شرایط ضروری برای شکل گیری حیات هستند.

دانشمندان گزارش دادند که این ایده که قمر‌های نسبتا کوچک یخی می‌توانند اقیانوس‌های "جوان" را در خود جای دهند، می‌تواند آن‌ها را تشویق کند تا "یک بررسی جامع از قمر‌های یخی متوسط در سراسر منظومه شمسی انجام دهند. "

منبع: ایندیپندنت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: