کد خبر: ۴۰۹۱۷۰
۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
0
فاضلی‌نیا بیان داشت: یک و نیم میلیارد دلار از ۶ میلیارد دلار گردش مالی لوازم خانگی در کشور قاچاق است و این نشان می‌دهد که نباید برخورد به صورت مقطعی باشد.

برخورد با کالای قاچاق لوازم‌خانگی نباید مقطعی و جزیره‌ای باشد

امید فاضلی‌نیا دبیر انجمن صنفی لوازم صوتی و تصویری بیان داشت: گردش مالی لوازم خانگی در کشور ۶ میلیارد دلار است در حالی که یک و نیم میلیارد دلار آن قاچاق است.

فاضلی نیا گفت: متاسفانه امروز بیشتر سامانه‌ها برای ثبت کالا قطع است به طوری که برای قوانین باگ‌هایی وجود دارد که نتوانسته جلوی قاچاق را بگیرد.

او گفت: به طور کلی باید باگ‌های قوانین را بازنگری کرد، حتی رهبری تاکید داشتند که کالای قاچاق باید آتش کشیده شود، ولی امروز این کالا جمع آوری و در بستر اموال تملیکی به فروش می‌رسد.

فاضلی نیا افزود: امروز سهم بازار لوازم خانگی کشور ۶ میلیارد دلار است که از این رقم یک و نیم میلیارد دلار قاچاق است، دولت باید تکلیف بخش خصوصی را مشخص کند که چگونه می‌خواهند آزاد سازی لوازم خانگی را آزاد کنند، ولی به طور کلی باتوجه به بازار امروز، آزاد سازی بازار لوازم خانگی متلاطم می‌شود.

فاضلی نیا گفت: واردات در صورتی که باعث سرمایه و تکنولوژی برای کشور باشد بسیار مثبت است، ولی غیر از این باشد منطق نخواهد داشت، امروز با اسم و رسم کالای وارداتی، فقط کالای قاچاق وارد می‌شود.

او بیان کرد: این روز‌ها بسیاری صنعت لوازم خانگی را با صنعت خودرو مقایسه می‌کنند؛ به طوری که چیزی حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ تولیدکننده در این صنعت مشغول به کار و رقابت هستند. در چنین شرایطی چطور می‌توان صحبت از انحصار کرد.

به گفته دبیر انجمن صنفی لوازم صوتی و تصویری گفت: برخورد با کالای قاچاق لوازم‌خانگی نباید مقطعی و جزیره‌ای باشد.

او گفت: نه‌تن‌ها در صنعت لوازم خانگی انحصار نداریم، بلکه در تولید برخی محصولات با تعداد بالای تولیدکنندگان مواجه هستیم. تورم لوازم خانگی در سال گذشته بیش از ۳۴.۸ دهم درصد بوده است.

فاضلی نیا گفت: وقتی در حوزه تصمیم‌گیری ثبات نباشد قطعاً کسی که بخواهد سرمایه گذاری کند احساس امنیت نمی‌کند. دولت حتماً باید تکلیف بخش خصوصی را مشخص کند که آیا هدفش آزادسازی واردات لوازم خانگی است یا خیر؟

وی افزود: البته دولت ارز ندارد و در حال حاضر میانگین زمان تخصیص ارز بالای ۸۰ روز است. فرایند واردات قطعات و مواد اولیه نیز حداقل ۴ ماه است؛ بنابراین آزادسازی واردات لوازم خانگی در حد شعار است، اما همین اخبار هم در شرایط رکودی تورمی، فروش تولیدکنندگان را بیشتر دچار چالش می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: