May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۹۳۳۱
۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
0
دیدار علمی و نشست بررسی تعاملات علمی فناوری و پژوهشی، تبادل استاد و دانشجوی خارجی برگزار شد.

جذب دانشجوی خارجی در پژوهشگاه ژنتیک با مشارکت دانشگاه بین المللی جامعه المصطفی

دیدار علمی و نشست بررسی تعاملات علمی فناوری و پژوهشی، تبادل استاد و دانشجوی خارجی در قالب امضای تفاهم نامه‌ای بین پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و دانشگاه جامعه المصطفی برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر جواد محمدی ضمن اشاره به قابلیت‌های علمی و ظرفیت‌های پژوهشی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و جایگاه بین المللی این پژوهشگاه عنوان کرد: این پژوهشگاه دارای ۱۴ آزمایشگاه تخصصی و ۳ پژوهشکده ژنتیک پزشکی، ژنتیک گیاهی، دام طیور و آبزیان و ژنتیک صنعت و محیط زیست است و ما پذیرای ۲۲۷ دانشجوی مقطع دکتری و کارشناسی ارشد در رشته‌های تخصصی زیست فناوری و ژنتیک و پذیرای نزدیک به ۸۰ دانشجوی میهمان از سایر دانشگاه‌ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستیم.

وی افزود: دارا بودن مرکز تولید حیوانات مدل با روش‌های منحصر بفرد ترانس ژن و کریسپر یک دهه است که در پژوهشگاه ژنتیک عملیاتی شده و با مدل موش مدل بیماری سرطان سینه، ناباروری آقایان، دیابت و هموفیلی در مرحله تولید و تیمار قرار دارد و برای کمک به بخش درمان و تولید دارو‌های مرتبط را داریم و در قسمت تشخیص تراریخته نیز امکان آزمایش و تشخیص کلیه محصولات کشاورزی و دستکاری ژنتیکی شده و آنالیز آن‌ها در پژوهشگاه وجود دارد.

جواد محمدی ادامه داد: در پردیس فناوری پژوهشگاه نیز از سال گذشته با مشارکت بخش خصوصی مرکزی راه اندازی شد که ۳۲ شرکت دانش بنیان در آن تحت پوشش و فعالیت قرار دارند. افتخار داریم که اساتید ما در صنعت هم فعال هستند و رویکرد اساتید ما به سمت تقاضا محور بودن پیش می‌روند.

رئیس پژوهشگاه ژنتیک اظهار داشت: ما با معاونت علم و فناوری، وزارت جهاد کشاورزی، انستیتو پاستور و چند مورد از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تفاهم نامه علمی داشتیم تا با توجه به نیاز‌های علمی و پزشکی کشور به سمت همکاری‌های پژوهشی هدفمند و ماموریت محور حرکت کرده و نیاز‌های جامعه را برطرف کنیم.

جواد محمدی افزود: در بخش بین الملل نیز با توجه به ظرفیت‌های پژوهشگاه باید در راستای دیپلماسی علمی و اجرای سند تعاملات بین المللی جمهوری اسلامی ایران حرکت می‌کنیم، تا با کشور‌های جهان تعامل داشته باشیم و حتی از این طریق روابط کشور‌ها را نزدیک نماییم و این ظرفیت در پژوهشگاه وجود دارد که تبادل دانشجو و استاد جزئی از این ظرفیت است.

رئیس پژوهشگاه ژنتیک در پایان گفت: در پژوهشگاه بانک ذخیره ژنتیک، زیتون منحصر بفرد کشور و خاورمیانه موجود است و تمام رقم‌های زیتون کشور طی یک دهه فعالیت علمی و پژوهشی شناسایی شده است.

سپس حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی عباسی رئیس دانشگاه جامعه المصطفی نیز با اشاره به عملکرد دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: با علم و دانش می‌توانیم انقلاب اسلامی را تبلیغ کنیم.

وی افزود: برای اثبات پیشرفت کشور یکی از موضوعات شاخص برای معرفی توانمندی علمی در کشور‌های مختلف (با استناد به آمار‌های بین المللی) در کنار فناوری فضایی و فناوری هسته‌ای، نانو تکنولوژی علم بیوتکنولوژی است که امروز مصداق این پیشرفت را در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری دیدیم.

دکتر عباسی ادامه داد: فعالیت دانشگاه جامعه المصطفی در حوزه علوم انسانی است، ما باید برای استفاده از ظرفیت پژوهشگاه ژنتیک با توجه به مجوز حضورمان اجرای رشته‌های جدید را انجام دهیم، که مشابه آن را با دانشگاه علوم پزشکی ایران داریم و شما می‌توانید برای جذب دانشجو با توجه به ظرفیت‌های ما استفاده کنید.

حجت السلام و المسلمین دکتر محسن قنبری معاون ارتباطات بین الملل جامعه المصطفی نیز ضمن قدردانی از پیگیری واحد روابط بین الملل پژوهشگاه برای تشکیل جلسه و امضای تفاهم نامه اظهار داشت: پس از امضای تفاهم نامه، باید برنامه‌ها به صورت فاز بندی و مرحله به مرحله عملیاتی شوند.

وی افزود: جذب دانشجوی خارجی با وجود قابلیت‌های اجرایی و نمایندگی‌های فراوان جامعه المصطفی برای رشته‌هایی که پژوهشگاه ژنتیک معرفی می‌کند، در بسیاری از کشور‌هایی که جامعه المصطفی نمایندگی دارد این رشته‌ها یا وجود ندارد یا از لحاظ علمی در سطح مطلوبی قرار ندارند و این مساله جذابیت این رشته‌ها را بیشتر می‌کند که باید برای معرفی پژوهشگاه در کشور‌های هدف در شرق آسیا و آفریقا فعالیت شود.

قنبری اظهار داشت: ظرفیت‌های فراوان و بالقوه‌ای حتی در آمریکای لاتین و آفریقای مرکزی وجود دارد به همین خاطر کشت فراسرزمینی و ارائه محصولات و فناوری‌ها در کشور‌های دارای نمایندگی، بهتر امکان‌پذیر خواهد بود.

پایان بخش این نشست علمی، بازدید از قسمت‌های مختلف پژوهشگاه ژنتیک بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: