کد خبر: ۴۰۹۳۷۶
۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
0
با دستور رئیس‌جمهور ۶۰ هزار واحد مسکونی و خوابگاه متاهلی برای اساتید و نخبگان کشور کلنگ‌زنی شد که این واحد‌ها در قالب اجاره ۹۹ ساله خواهد بود.

اراضی مازاد دانشگاه‌ها به کمک ساخت خوابگاه‌های متاهلی آمد

دولت در قالب طرح جهش تولید مسکن اقدام به انعقاد قراردادهای مختلفی با دستگاه ها از‌ جمله وزارت دفاع و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و وزارت علوم برای ساخت واحدهای مسکونی کارکنان طی سال های گذشته کرده بود. یکی از دستگاه‌هایی که در سال گذشته قرارداد آن منعقد شد وزارت علوم و دانشگاه های آزاد و سراسری بود که مقرر شد از طریق اراضی مازاد دانشگاه ها برای اساتید، اعضای هیئت علمی و کارکنان اقدام به ساخت مسکن و خوابگاه های متاهلی کنند.

با توجه به آنکه طبق قانون جوانی جمعیت وزارت راه و شهرسازی و همچنین وزارت علوم باید اقدام به ساخت خوابگاه های متاهلی کنند در همین راستا امروز هم وزارت راه و شهرسازی کلید ساخت بیش از ۵ هزار خوابگاه متاهلی را زد.

روز گذشته در حاشیه جلسه شورای عالی مسکن با دستور رئیس جمهور کلید عملیات اجرای ساخت ۶۰ هزار واحد مسکونی برای فرهیختگان، نخبگان و اعضای هیئت علمی در ۱۵۰۰ هکتار زمین مازاد وزارت علوم زده شد.

بر اساس این گزارش با توجه به آنکه همواره دغدغه بسیاری از اساتید و دانشجویان نبود واحد مسکونی مناسب برای آنها بوده است بنابراین دو وزارت خانه تصمیم گرفتند برای رفع دغدغه و نگرانی اساتید خود و دانشجویان اقدام به ساخت واحد مسکونی و خوابگاه متاهلی در تمامی شهرها و دانشگاه های آزاد و سراسری کنند.

در همین رابطه ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص جزئیات این طرح گفت: این عملیات در ۲۴ واحد دانشگاه آزاد اسلامی و ۳۰ واحد دانشگاهی دولتی اجرا می‌شود. یکی از موضوعات مهمی که در وزارت راه و شهرسازی پیگیری می‌شود مسکن‌دار کردن اعضای هیات علمی، دانشگاهیان و نخبگان بود که با تفاهم ابتدایی با روسای دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های آزاد اسلامی این اراضی برای ساخت مسکن این اقشار اختصاص داده شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برای بخشی از این اراضی، طراحی‌ها انجام شده و مجوزات لازم اخذ شده و کار آماده‌سازی آغاز می‌شود. همچنین برای تسریع امور، وظیفه آماده‌سازی این اراضی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شده و ان‌شاءالله ظرف دو سال آینده این مسکن‌ها آماده خواهد شد.

وی ادامه داد: بخش دیگری از این اراضی نیاز به طراحی دارد که با توجه به اینکه توان فنی در حوزه شهرسازی و معماری در دانشگاه‌ها وجود دارد، دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند تا یک طرح ایرانی اسلامی و طراحی در شأن دانشگاهیان آماده شود.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص انواع روش‌های واگذاری این واحدها اظهار داشت: دو روش واگذاری برای این واحدها وجود دارد، یکی روش اجاره ۹۹ ساله که بابت زمین هیچ مبلغی دریافت نخواهد شد و زمین به صورت رایگان در اختیار دانشگاهیان قرار خواهد گرفت که با آورده متقاضی و تسهیلات بانکی واحدها ساخته خواهد شد.

او اظهار کرد: روش دیگر فروش اقساطی زمین است به این ترتیب که اگر متقاضیان تمایل داشته باشند مالک زمین شوند زمین در قالب فروش اقساطی به آنها واگذار خواهد شد که در این حالت واحدها توسط خود متقاضی یا تعاونی یا هر شرکتی که خود واحد دانشگاهی به جمع‌بندی برسد ساخته می‌شود.

مالکی در خصوص ساخت خوابگاه‌های متاهلی توسط وزارت علوم نیز گفت: این واحدها در اراضی دانشگاه‌ها و با اعتبارات وزارت علوم و تسهیلات خود دانشگاه اجرا می‌شود که اگر مشکلی در ارائه تسهیلات وجود نداشته باشد زودتر از دو سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اضافه کرد: در طرح نهضت ملی مسکن برای تمام اقشار مختلف برنامه‌ریزی لازم را به عمل آورده‌ایم اما برای بعضی از اقشار مثل دانشگاهیان به صورت ویژه پیگیری کرده‌ایم. همچنین برای کارگران صنایع و بقیه صنوف هم برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش همچنين مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در خصوص جزئیات این پروژه ها هم گفت: ساخت خوابگاه متاهلی دانشگاهیان اولویت دولت سیزدهم است و در این طرح قیمت زمین برای اساتید رایگان است.

وی با اشاره به آغاز ساخت ۶۰ هزار واحد مسکونی دانشگاهیان و بخش عمده اراضی تأمین شده در این طرح گفت: اراضی مازاد خود دانشگاه هاست و این کار با توافق وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است. در اجرای این طرح، نظر رؤسای دانشگاه‌ها نیز اخذ شده است.

وی با بیان این‌که ساخت خوابگاه برای دانشجویان متأهل، تکلیف قانونی وزارت راه و شهرسازی در همکاری با سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاست، افزود: در گذشته تعداد ساخت خوابگاه‌های متاهلی کم بود که تلاش کردیم در دولت سیزدهم این موضوع را در برنامه قرار دهیم و امروز این کار به ثمر نشسته است.

وی تاکید کرد: اراضی در این طرح به اساتید به صورت اجاره ۹۹ ساله واگذار می‌شود و عملا قیمت زمین در این طرح برای استادان دانشگاه‌ها به صفر رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با تسهیلات بانک‌ها و کمکی که دانشگاه‌ها به استادان می‌کنند و آورده خود متقاضیان، هزینه ساخت تأمین می‌شود گفت: در اجرای این طرح، باید کمیسیون ماده ۵ استان‌ها برگزار شده و مجوزهای تغییر کاربری این اراضی صادر شود. بخشی از این واحدها وارد فرآیند ساخت شده اند.

بذرپاش گفت: از ۶۰ هزار و ۱۸۵ واحد مسکونی دانشگاهیان ۳۰ هزار و ۵۶۶ واحد متعلق به اساتید و کارکنان دانشگاه‌های سراسری و مابقی واحدها متعلق به خوابگاه‌های متاهلی است.

بر اساس این گزارش ساخت خوابگاه های متاهلی یکی از مهم ترین برنامه و اقدامات در قالب طرح جوانی جمعیت بوده که پیش از این در سال های گذشته اهمیت چندانی به این موضوع داده نمی شد و همین موضوع خود باعث شده بود که بسیاری از دانشجویان متاهل به ويژه آنهایی که در شهرهای مختلف مشغول به تحصیل بودند با مشکل مواجه شوند.

که در همین رابطه حسینی یکی از دانشجویان متاهل که چند سالی چشم انتظار تحویل خوابگاه متاهلی بود به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یکی از مشکلاتی که چند سالی است با آن درگیر بودیم خوابگاه متاهلی بود که خوشبختانه امروز با دستور رئیس جمهور کلید و کلنگ آن در ۵۰ دانشگاه زده شد و ما امیدواریم هرچه سریعتر این مشکل و دغدغه بزرگ برطرف شود. همواره نه تنها دغدغه دانشجویان بلکه دغدغه بسیاری از اساتید طی چند سال گذشته بخش مسکن بوده است.

بر اساس این گزارش امیدواریم با تامین منابع مالی لازم ظرف مدت دو سال ۶۰ هزار واحد مسکونی که بیش از ۵ هزار و۸۰۰ واحد آن خوابگاه متاهلی است به بهره برداری برسد‌ تا بخشی از نگرانی جامعه فرهیختگان برطرف شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: