کد خبر: ۴۰۹۴۷۹
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲
0
تحریم‌ها باعث شد تا نظام تجاری کشور از سمت غرب به شرق برود و این درحالی است که پیش از اعمال تحریم‌ها تراز تجاری ما مثبت بود و می‌توانستیم با همه کشورها مراودات مالی داشته باشیم.

تحریم‌ها نظام تجاری کشور را از غرب به شرق سوق داد

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی با اعلام این خبر افزود: نقل و انتقال ارزی ما به دلیل تحریم‌ها از نظام بانکی جهان خارج شد و از سمت غرب به سوی شرق انتقال یافت؛ اما همچنان نظام مالی کشور درغرب مانده است.

 

وی با بیان اینکه انتقال نظام رسمی مالی از غرب به شرق دشوار است، گفت: برای تقویت حکمرانی ارزی باید ابزارهای لازم برای نقل و انتقال ارزی را تقویت کنیم و تلاش ما این بوده که از این ابزارها برای حفظ سهم تجارت خود استفاده کنیم. البته ارزیابی کلی نشان می‌دهد که چندان بد عمل نکردیم.

 

به گفته فرزین، سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار تجارت ما به‌صورت رسمی و غیررسمی بوده که با توجه به تحریم عدد خوبی است؛ اما هنوز نتوانستیم حضور تخصصی حرفه‌ای و نهادی مالی خود در غرب را به شرق ببریم. البته شرایط ما تحریمی است و اینکه بخواهیم نظام رسمی مالی خود را به شرق ببریم دشوار است.

 

فرزین گفت: ما با غرب مراودات سیاسی هم نداریم اما نیروهای مالی ما در آنجا حضور دارند. چشم‌انداز ما نشان نمی‌دهد که در آینده تجارت خود را با غرب افزایش دهیم یا مراودات مالی خارج از تجارت داشته باشیم. کشورهای شرقی از جمله چین و هند تجارت خود را گسترش دادند و ما می‌توانیم با این کشورها تجارت کنیم. اکنون به‌دلیل تحریم‌ها به جای سوئیفت از ابزارهای دیگری استفاده می‌کنیم.

 

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه به‌ عنوان بانک مرکزی هدف‌مان تقویت ریال است، گفت: کشور ما یک کشور باز از نظر شاخص‌های اقتصادی است. سهم حجم صادرات و واردات‌مان در GDP و مراودات مالی ما با دنیای خارج بالاست. از آنجا که یک کشور باز هستیم دائما تحت تاثیر نرخ ارز بر اقتصاد کشور قرار می‌گیریم.

 

به گفته فرزین با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تجارت ایران علاوه بر کشورهای همسایه، با اعضای گروه اقتصادی بریکس نیز افزایش می‌یابد.

 

وی با بیان اینکه هدف بانک مرکزی تقویت حکمرانی ریال است، گفت: ‌سهم صادرات و واردات ما عدد بزرگی است، اقتصاد ما اقتصاد باز است و به همین دلیل نسبت به ارز حساس می‌شویم.

 

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: باید تحولات اقتصادی را در بریکس دنبال کنیم، حکمرانی ارزی بدون‌تعامل با دنیا امکان‌پذیر نیست و باید با شرق و شریک‌های تجاری روابط مالی را توسعه دهیم.

 

بیشتر بخوانید:

بانک مرکزی همچنان به حضور فعال خود در بازار ارز ادامه خواهد داد

 

وی ادامه داد: در کشور ما دائما کانال‌هایی نرخ‌سازی می‌کنند و هرچه زمان می‌گذرد تعداد این کانالها افزایش می‌یابد و بعضا مرجعیت هم دارند ولی امیدواریم مرجعیت ارزها را به مرکز مبادله ارزی منتقل کنیم، هنوز با این هدف فاصله داریم ولی خسته نمی‌شویم و‌ حتما دنبال می‌کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: