کد خبر: ۴۰۹۶۹۴
۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
0
جریان‌های مختلف سیاسی در فاصله یک هفته مانده تا انتخابات ۱۱ اسفند در حال انتشار لیست‌های خود هستند.
وضعیت لیست‌های انتخاباتی برای مجلس دوازدهم چگونه است؟
با گذشت سه روز از آغاز تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هنوز لیست برخی ائتلاف‌ها و جریان‌های سیاسی مشخص نشده است و این امر به منزله از دست رفتن فرصت انتخاباتی برای کسانی است که می‌خواهند در لیست موردنظرشان قرار بگیرند.

البته ورود به یک ائتلاف یعنی قبول کردن یک کار جمعی به همین دلیل یک داوطلب انتخابات مجلس طبق تعهدی که به آن ائتلاف یا جریان سیاسی دارد نمی‌تواند به‌طور فردی برای حضور در انتخابات اقدام کند.

ازجمله ائتلاف‌ها و جریان‌های سیاسی معروفی که تا کنون لیست خود را اعلام کرده‌اند لیست‌های صدای ملت به سرلیستی علی مطهری، لیست شورای وحدت با سرلیستی منوچهر متکی و ائتلاف فراگیر نیرو‌های مردمی جبهه انقلاب به سرلیستی مرتضی آقاتهرانی است.

وضعیت مبهم شورای ائتلاف

شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی هم مثل انتخابات مجلس یازدهم که در روز‌های پایانی تبلیغات، لیست خود را اعلام کرد هنوز پس از گذشته سه روز از تبلیغات انتخابات مجلس دوازدهم لیست خود را اعلام نکرده است، اما خیلی زود یعنی بیش از سی روز پیش اعلام کرده بود که محمدباقر قالیباف سرلیست این شورا در انتخابات مجلس دوازدهم است.

طبق شنیده‌ها برخی اصولگرایان به سرلیستی قالیباف ان‌قلت دارند. محمد ناظمی اردکانی دبیرکل جبهه ایران قوی و دبیرکل جامعه اسلامی مدیران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره اعلام سرلیستی قالیباف در شورای ائتلاف در بیش از یک ماه پیش گفت: اعلام نمی‌شد بهتر بود. سرلیستی که می‌خواهد اعلام شود در صورتی که اجماع وجود داشته باشد می‌تواند اثربخشی بیشتری داشته باشد و آن لیست هم رای‌آورتر خواهد بود و هم اینکه مشارکت بیشتر به‌دنبال خواهد داشت.

ناظمی اردکانی

وی اظهار کرد: برای مجلس یازدهم که آقای قالیباف سرلیست قرار گرفت ان‌قلت‌هایی وجود داشت، اما با تعاملاتی که صورت گرفت و اقداماتی که انجام شد تقریبا اجماع حاصل شد و مخالفت‌هایی که وجود داشته به حداقل رسید و الحمدالله لیست برای مجلس یازدهم رای آورد.

از دلایل دیگر دیر اعلام شدن لیست شورای ائتلاف به پایان نرسیدن مذاکرات با سایر جریان‌های انقلابی ازجمله جبهه پایداری است که برخی از اعضای آن در لیست ائتلاف فراگیر نیرو‌های مردمی جبهه انقلاب حضور دارند.

پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای ائتلاف از احتمال لیست مشترک شانا و پایداری خبر داده بود و این جلسه شب گذشته تا پاسی از شب ادامه پیدا کرده است.

حمایت اعتدال و توسعه از صدای ملت

محمدباقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه که پیش از این چهار دوره نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی بوده است در ابتدا از تهران برای حضور در انتخابات مجلس دوازدهم ثبت‌نام کرد و به‌دنبال ائتلاف با احزاب اصلاح‌طلب بود که در نهایت تصمیم گرفت حوزه انتخابیه خود را عوض کند و از تهران به رشت برود.

حضور نوبخت در چند روز اخیر در رشت بیانگر این امر بود که وی قصدی برای سرلیستی و ائتلاف با احزاب کارگزاران، ندای ایرانیان، اعتماد ملی و خانه کارگر ندارد و به تبع آن شاهد بودیم برخی از اعضای حزب اعتدال و توسعه در لیست صدای ملت به سرلیستی علی مطهری حضور یافته‌اند.

جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره لیست ندادن حزب اعتدال و توسعه گفت: ما در تهران لیست نخواهیم داد و از لیست آقای مطهری حمایت می‌کنیم.

جواد هروی

وی ادامه داد: در استان‌ها افراد متعددی را خواهیم داشت، اما نه در قالب لیست مثلا در جایی که یک نفر است و یا در جایی که سه نفر است آن‌ها را خواهیم داشت.

در این میان در تهران لیست‌های دیگری مثل متخصصین متعهد به معیشت، کار و تولید ایران اسلامی و شورای ائتلاف ایثارگران منتشر شده و لیست‌های دیگری مثل جهادگران ایران اسلامی در شرف انتشار هستند.

با اینکه به غیر از چند لیست که افراد شناخته شده‌ای دارند بقیه لیست‌های از چنین امتیازی برخوردار نیستند، اما رای‌دهندگان نباید ملاکشان برای انتخاب یک نماینده، معروف بودن آن باشد چراکه در بین افراد ناشناخته افراد توانمند و متخصصی هستند که می‌توانند با تصمیمات خود بسیاری از مشکلات را حل کنند و راه شناسایی این افراد تحقیق درباره نمایندگانی است که رای‌دهندگان می‌خواهند نام آن‌ها را در لیست خود بنویسند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: