کد خبر: ۴۰۹۸۳۳
۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
0
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از کتاب‌های حوزه فرهنگ و ارتباطات سیاسی به قلم سیدرضا نقیب‌السادات، یوسف سلمان‌خواه و صابر جعفری کافی‌آباد رونمایی کرد.

از ۳ کتاب حوزه فرهنگ و ارتباطات سیاسی رونمایی شد

آیین رونمایی از کتاب‌های حوزه فرهنگ و ارتباطات سیاسی با حضور نویسندگان از جمله سیدرضا نقیب‌السادات، یوسف سلمان‌خواه، صابر جعفری کافی‌آباد و محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

سلمان‌خواه با بیان اینکه همیشه مدیریت انتخابات و اتخاذ رویه‌های انتخاباتی برایم جذاب بود، گفت: چراکه در سن ۱۳، ۱۴ سالگی مدام در ستاد‌های انتخاباتی حضور داشتم و می‌دیدم شیوه خاصی در مدیریت انتخابات وجود ندارد. الان هم می‌بینیم شهرستان‌ها بیشتر به شور و هیجان انتخابات تاکید می‌کنند. قبل از کرونا به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رفتم و خواستم ببینم راجب انتخابات چه کتاب‌هایی وجود دارد. با دیدن منابع متوجه شدم اگر هر نامزد انتخاباتی بخواهد به شیوه علمی در زمینه انتخابات مطالعه داشته باشد، باید بیش از ۱۵ هزار صفحه کتاب بخواند.

نویسنده کتاب «کارزار انتخابات راهبرد، راهنما و راهکار» افزود: فصل اول کتاب به جغرافیای انتخابات می‌پردازد. ما تا زمانی که حوزه و جغرافیای انتخابات را نشناسیم و درباره تاثیر عوامل جغرافیایی بر جریان رای‌دهی اطلاع نداشته باشیم، نمی‌توانیم برنامه‌ریزی خوبی برای انتخابات داشته باشیم. یعنی هویت مکانی منجر به مشارکت سیاسی مردم می‌شود. از طرفی، کتاب به سازمان کارزار انتخابات می‌پردازد. اینکه وقتی نامزد انتخاباتی وارد انتخابات می‌شود باید چکار کند؟ چگونه می‌تواند کمپین تشکیل دهد و یارگیری کند. فصل دوم کتاب به سازمان کارزار انتخابات، فصل سوم به بازاریابی سیاسی، فصل چهارم به بایسته‌های کارزار انتخابات و فصل پنجم به تبلیغات؛ تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها می‌پردازد.

سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور به قانون جدید انتخابات کشور پرداخت و گفت: امسال قانون‌گذاران با تدوین قانون جدید، تبلیغات انتخابات را سازمان‌مند کردند. الان انتخابات دارای تبلیغات مجاز در عرصه حقیقی و مجازی شده و از سامانه شفافیت مالی رونمایی شده است. براساس این سامانه باید منابع مالی نامزد انتخاباتی مشخص شود. با وجود اینکه امسال تمام فرایند‌های انتخابات الکترونیکی شده، فضای انتخابات به سمت مجازی رفته است.

اسلامی

اسلامی ادامه داد: در حوزه انتخابیه قومی و طایفه‌ای که متاثر از فضای شور و نشاط است، عموماً تبلیغات سنتی و کلاسیک کارساز است. الان قانون‌گذار گفته که هر نامزد یک ستاد انتخابات اصلی و فرعی دارد. ستاد انتخابات فرعی را در شهر، بخش و روستا تقسیم کرده است. همچنین، قانون‌گذار گفته که نامزد انتخابات می‌تواند ستاد انتخابات بانوان هم داشته باشد. علاوه‌بر آن، قانون‌گذار به ستاد انتخابات مجازی اشاره می‌کند. ما از سامانه انتخاب ایران رونمایی کردیم، که نامزد‌ها تمام پیوند‌های مجازی خود را در سامانه بارگذاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه در کشورمان به روش‌های انتخابات کم توجهی شده، افزود: توجه به روش‌ها منجر می‌شود که انتخابات به سمت لایه‌های میانی جامعه سرزیر شود. اصولاً روش‌ها سنتی بوده و بعضی مراسم‌ها همراه با پذیرایی برگزار می‌شده است. توجه به روش‌های جدید در کمپین‌ها و پویش‌های سیاسی منجر به ورود نسل جدید می‌شود. نسل جدید آنقدر با انتخابات ذهنیت ندارد. اما وقتی با کارزار‌های سیاسی پیوند می‌خورد، مقوله انتخابات به خوبی برایش تعریف می‌شود. مثلاً وقتی به آمار مشارکت‌ها در ۴۰ سال اخیر نگاه کنید می‌بینید میزان مشارکت انتخابات به صورت سینوسی بوده است.

جعفری کافی‌آباد درباره کتاب «نخبگان مشروطه در آینه فرهنگی سیاسی» گفت: حافظه تاریخی امری راکد، مرده و مربوط به گذشته نیست و در این کتاب نوع نگاه ما به حافظه تاریخی ایرانیان اینگونه نبوده است. حافظه تاریخی به شدت سیاسی، زنده و پویا و مربوط به اکنون ماست. با درنظر گرفتن تاریخ معاصر ایران می‌توان دوره مشروطه را به عنوان دوره‌ای درنظر گرفت، که بعد از آن شاهد سریع‌ترین و گسترده‌ترین تغییرات در شئون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایران هستیم.

سیدرضا نقیب‌السادات درباره کتاب «انتخابات و تکنیک‌های تبلیغات سیاسی» گفت: اگرچه در گذشته تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها به نصب پوستر‌های تبلیغاتی و برپایی ضیافت‌های رنگین در ستاد‌های انتخاباتی محدود می‌شد، اما با پیچیدگی فناوری‌های ارتباطیِ در دسترس نامزد‌های انتخابات مجلس، پیچیدگی تبلیغات انتخاباتی نیز افزوده شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: