اولین حضور در عرصه خودنمایی منجر به دریافت تقدیر نامه سه ستاره شد
کد خبر: ۴۰۹۸۴۱
۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
0
اولین حضور شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در عرصه جایزه تعالی سازمانی منجر به دریافت تقدیر نامه سه ستاره

یکه تازی گهر زمین در کورس رقابت تعالی سازمانی

برای آنکه یک مجموعه در بخش‌های گوناگون تولیدی و خدماتی تشکیل شود، به هدفگذاری، برنامه ریزی و سرمایه نیاز دارد. اما شکل گیری کافی نیست، بلکه از هنگام فعالیت مجموعه، باید هماهنگی در سطح گسترده صورت پذیرد تا شاهد رشد و شکوفایی یک مجموعه باشیم. یک بنگاه اقتصادی در هر سطحی به انسجام نیاز دارد که محور هماهنگی و انسجام یک بنگاه اقتصادی در وهله اول، نیروی انسانی توانمند است. نیروی انسانی می‌تواند خلاقیت، نوآوری، کیفیت، کمیت، سودآوری و... را رقم بزند تا تعالی یک مجموعه رقم بخورد.

اهمیت سرمایه انسانی

سالهاست مفهوم سرمایه به سوی محوریت انسان رفته و اعتقاد بر این است که سرمایه انسانی، نیرو یا توانی است که یک فرد باید بدست آورد و از آن نیرو در جهت تولید کالا یا خدمت به جامعه استفاده کند. این توان یا نیرو به تدریج سبب ارتقای زندگی فردی و اجتماعی افراد جامعه می‌شود. کشور‌های پیشرفته صنعتی دارای یک سرمایه انسانی قوی هستند، یعنی هر یک از افراد فعال جامعه یک یا چندین مهارت دارند. در مفهوم کلی، سرمایه انسانی در قالب دانش، مهارت، تخصص و توانمندی در افراد شکل می‌گیرد تا سبب افزایش درآمد، کیفیت خدمات و میزان تولیدات شود.

شناسایی نواقص

اگر هر جامعه یا بنگاه اقتصادی بدنبال رشد اقتصادی است، باید نواقص را شناسایی و عوامل موثر بر رشد سرمایه بررسی شود. واقعیت این است که تمامی فعالیت‌های سازمانی و تولیدی توسط ابزارآلات و ماشین‌ها انجام شود، اما پیشرفت اقتصادی در هر سطحی به سرمایه انسانی وابسته است. هر یک از سرمایه‌های انسانی یک جامعه مانند معادن و منابع انرژی می‌توانند مولد ثروت باشند، به شرط آن که با داشتن مهارت و دانش کافی، کار درست را در زمان درست انجام دهند.

شکل گیری تعالی سازمانی

هدف از هر نوع سرمایه گذاری در هر زمینه ای، رسیدن به نقطه‌های اوج است که اوج گرفتن در زمینه تولید و سوددهی در رتبه اول برای سرمایه گذار قرار دارد. اما رونق یک بنگاه اقتصادی نه فقط برای سرمایه گذار، بلکه برای اقتصاد کشور نقش آفرین است. رونق یک بنگاه اقتصادی می‌تواند به اشتغالزایی و گردش مالی در سطح کشور منجر شود و بخش‌های دیگر همچون حمل و نقل و صنایع وابسته دیگر را به جریان بیندازد. اگرچه رونق اقتصادی کشور برای سرمایه گذار اهمیت مستقیمی ندارد، اما می‌تواند تاثیرات غیر مستقیم بر رونق بنگاه اقتصادی بگذارد، زیرا اقتصاد یک زنجیره است که رکود در یک بخش باعث رکود در سایر بخش‌ها و می‌شود، همانطور که رونق در یک بخش، باعث رونق در دیگر بخش‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بدست آوردن دانش های جدید در دستور کار گهرزمین



ایجاد انگیزه

برای آنکه بنگاه‌های اقتصادی به تلاش و کوشش بیشتری روی بیاورند، گزینه رقابت اهمیت ویژه‌ای دارد. رقابت در عرصه تولید برای بنگاه‌هایی که در یک زمینه فعالیت می‌کنند، اهمیت ویژه‌ای دارد، اما رقابت در کلان، شاید زیاد مطرح نباشد. با این وصف اگر بتوان دایره رقابت را بزرگتر کرد، انگیزه کار و تلاش بیشتر می‌شود.

ضرورت رقابت گسترده

بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند در عرصه‌های گوناگون با یکدیگر رقابت کنند، زیرا بسیاری از گزینه‌ها نقش مستقیمی در رونق یک بنگاه اقتصادی دارد که مدیریت در صدر این گزینه هاست. یک مدیر توانمند می‌داند چه موقع، چگونه، کجا و... از ظرفیت‌های نهایت استفاده را ببرد تا بهترین دستاورد را بدنبال داشته باشد، رویکردی که عنوان بزرگ تعالی سازمانی را رقم می‌زند.

اهمیت تعالی سازمانی

از آنجا که رسیدن به ایده آل‌ها می‌تواند در گسترده بزرگی شکل بگیرد، تعالی سازمانی مطرح شد و جایزه ملی تعالی سازمانی مبتنی بر مدل (EFQM) و انجام ارزیابی از رویکرد‌ها و نتایج شرکت‌ها تعریف شد. این جایزه از سال ۱۳۸۲ با نام اولیه جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی برای سازمان‌های تولیدی و صنعتی کلید خورد، اما بدلیل اهمیت و تاثیرگذاری وافری که داشت، در سال‌های بعد مورد استقبال سایر بخش‌های اقتصادی اعم از خدمات، آموزش، سلامت و بخش عمومی قرار گرفت. این جایزه که در اصل عرصه بزرگی برای رقابت تولیدکننده شده، با نام جایزه ملی تعالی سازمانی از اعتبار بالایی نزد بنگاه‌های اقتصادی و سازمان‌های عمومی کشور برخوردار است.

ورود مقتدرانه گهرزمین

اهمیت جایزه ملی تعالی سازمانی باعث شد تا شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین نیز برای اولین بار وارد این عرصه بزرگ رقابت شود که با سربلندی موفق به دریافت تقدیرنامه سه ستاره تعالی سازمانی شد. ارزیابی تعالی سازمانی در شرکت گهرزمین از ۲۴ تا ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد و ارزیابان خبره سازمانی، دقیق‌ترین ارزیابی از فعالیت‌ها و اقدامات این شرکت را به عمل آوردند که در نهایت گهرزمین که برای اولین بار در این فرآیند شرکت کرده بود، از این ارزیابی دست پر بیرون آمد. نتیجه آنکه بیست و یکمین همایش تعالی سازمانی با حضور مدیران سازمان‌های سرآمد ایرانی و مدیر سیستم‌های روش‌های گهرزمین در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد؛ شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین موفق به دریافت تقدیرنامه سه ستاره تعالی سازمانی شد. جالب توجه اینکه در این دوره ۱۹ شرکت در سطح تندیس،۴۰ شرکت در سطح تقدیر نامه برای تعالی، ۱۵ شرکت در سطح گواهی تعهد به تعالی ثبت نام کرده اند.

مشوقی برای توانمندان

جایزه تعالی سازمانی با تشویق سازمان‌های مختلف نسبت به حرکت در مسیر تعالی، با بررسی و ارزیابی سازمان‌های متقاضی و سازمان‌های سرآمد و کوشا در مسیر تعالی را شناسایی کرده و با معرفی آن‌ها به جامعه نقش پررنگی در ایجاد رویکرد مثبت جامعه نسبت به این سازمان‌ها ایفا می‌کند و بدین ترتیب هر سازمان متعالی علاوه بر استفاده از مزایای افزایش بهره وری و نظم در فعالیت‌های خود که ناشی از بکارگیری الگوی تعالی سازمانی است، سریعتر و بهتر به اهداف اقتصادی خود دست می‌یابد.

دستاوردی حاصل تلاش جمعی

شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین با ارسال متن رسمی، این دستاورد بزرگ را حاصل تلاش و زحمات همه پرسنل و دقت و پشتکار تیم ‏های تعالی دانست و ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی‌های صورت گرفته، در ارزیابی‌های آتی تعالی جوایز و تندیس‌های سطوح بالاتر کشوری را اخذ کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: