April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۹۸۴۲
۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
دکتر زهرا نظری مهر / حقوقدان

بحران‌ها نیازمند تحول در انتخاب

هر حکومتی به مشروعیت نیاز دارد و بی‌شک آن چیزی که به هر حکومتی مشروعیت می‌دهد، اعتمادی است که در قالب آرای مردم شکل می‌گیرد. البته برای حکومت‌های دیکتاتوری، کودتا یا رویکرد‌هایی همچون داعش، مردم اهمیتی ندارند، اما در حکومت‌های مبتنی بر دموکراسی و جمهوری، به دیدگاه و رای مردم اهمیت ویژه می‌دهند که عالی‌ترین نماد شکل‌گیری و احترام به آرای مردم، برگزاری انتخابات است، مهمتر آنکه انتخابات به موقع برگزار شود و تمامی کسانی که دارای شرایط خدمتگزاری به مردم هستند و تمامی کسانی که حق رای دارند، بتوانند در انتخابات شرکت کنند. از آنجا که جمهوری اسلامی ایران با آرای مردم شکل گرفت و پس از پیروزی انقلاب، به جمهوری در قالب انتخابات تبدیل شد، انتخابات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بار دیگر آزمونی بزرگ

بار دیگر در آستانه آزمونی بزرگ برای تایید جمهوری اسلامی هستیم و این بار قرار است نمایندگان دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی و دوره ششم خبرگان رهبری را تعیین کنیم. بدین منظور پروسه‌ای طولانی طی شده و نامزد‌ها پس از ثبت نام، تایید خود را برای حضور در انتخابات از مراجع تعریف شده در قانون دریافت کردند. بی شک تهران به عنوان پایتخت، از حساسیت‌های بسیار بیشتری برخوردار است. بیش از ۳۵۰۰ نامزد تایید صلاحیت شده و مردم استان تهران باید ۳۰ نفر را از بین این جمعیت بزرگ برگزینند و این کاری بسیار سخت است که مردم سوابق ۳۵۰۰ نامزد را مطالعه کنند، وعده‌های آنان را بشنوند، سوابق و عملکردشان را بررسی کنند و از بین آن‌ها ۳۰ نفر را برگزینند. مهمتر آنکه حضور در حوزه‌های انتخابیه و یافتن نام کامل و کد انتخابی آنان، بسیار زمانبر است، رویکردی که می‌تواند در مراکز اخذ رای، اختلال به وجود بیاورد.

اهمیت ائتلاف برای انتخاب

برای مدیریت چالش‌های انتخاب نامزدها، شاهد ائتلاف‌های متعددی هستیم، ائتلاف‌هایی که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. در قالب ائتلاف، افرادی همفکر و همسو به یک باور می‌رسند و آن را در قالب شعار ائتلاف مطرح می‌کنند. در نتیجه مردم بسادگی می‌توانند با شعارهایی که ائتلاف تعیین کرده، به نامزد‌های ائتلاف رای بدهند.

چالش تعدد ائتلاف

اکنون شاهد ائتلاف‌های متعدد در بین اصولگرایان، اصلاح طلب‌ها، لیست‌های مستقل، تشکل‌های صنفی و گروه‌ها هستیم. هر یک از ائتلاف‌ها یک سرلیست دارند که می‌تواند نمادی برای انتخاب مردم باشد. اگر مردم شناخت درستی در مورد سرلیست داشته باشند، می‌توانند به بقیه نامزد‌های لیست نیز اعتماد کنند، زیرا سرلیست ائتلاف، پذیرفته ۲۹ نامزد دیگر است و به صورت مستقیم، دیدگاه‌ها، رهنمود‌ها و جایگاه او را پذیرفته‌اند.

راهکار ملاک انتخاب

با توجه به حق انتخاب که برای تک تک مردم وجود دارد، دو راهکار کلی می‌تواند ملاک انتخاب افراد قرار گیرد. اولین راهکار وعده‌های انتخاباتی است که بسیار اهمیت دارد. ائتلاف در قالب شعار انتخاباتی اثبات می‌کند که تا چه اندازه نسبت به شرایط کشور درک دارد و چه راهکار‌هایی برای آن در نظر گرفته است. در شرایط بحران کنونی، سخن گفتن از روز‌های خوب مصداق بارز بی خبری است. راهکار دوم بررسی سوابق و عملکرد گذشته نامزدهاست. نامزدی که در گذشته عملکرد سوال برانگیزی داشته، حاشیه‌های بسیاری در زندگی خود، همسر و فرزندانش دارد، نمی‌تواند گزینه خوبی برای اعتماد مردم باشد.

بیشتر بخوانید:

انتخاب در مرز اخلاق یا بی اخلاقی



تورم و گرانی در اوج

اکنون ۴ سال از عمر مجلس یازدهم گذشته و در تمام این مدت، شاهد تورم روزافزون، گرانی لجام گسیخته، معیشت اسفبار، سفره‌های خالی مردم و... هستیم. نتیجه این همه بحران؛ اعتراض‌هایی بوده که مردم به دلیل مشکلات حل نشده انجام دادند. مردم به خیابان‌ها آمدند و اعتراض خود را علنی کردند. بحران‌های اقتصادی به اندازه‌ای اسفبار بوده که در ۴ سال گذشته، دلار به مرز ۶۰ هزار تومان رسیده، سکه طلا از ۳۳ میلیون تومان عبور کرده، پراید که از آن به عنوان تابوت مرگ یاد می‌شد، به ۴۰۰ میلیون تومان لبخند می‌زند، مسکن در کف متری ۸۰ میلیون تومان قرار دارد و سقفی برای آن متصور نیست. ارزاق عمومی برای دهک‌های پایین جامعه به رویا تبدیل شده و برنج از کیلویی ۱۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان رسیده، نان که سفره پر کن محرومان و مستضعفانی است که قرار بود، ولی نعمتان انقلاب باشند، قیمت ندارد و نانوایان از ۳ هزار تومان تا هر چقدر که تیغشان ببرد، می‌فروشند. این شرایط نشان می‌دهد که وضعیت مملکت نیازمند تحول است.

حل مشکلات نیازمند تحول

از آنجا که اعتقادی به تخریب و بی‌اخلاقی نداریم و معتقد هستیم تبلیغات انتخابات نیز باید متناسب با اخلاق باشد، به همین دلیل با وجود انتقاد‌های بسیاری که نسبت به نامزد‌ها و ائتلاف‌ها وجود دارد، تنها و تنها به معرفی و حمایت از ائتلافی می‌پردازیم که معتقد به اصالت، توانمندی، صداقت، پشتکار و از همه مهمتر وفای به عهد هستند. شورای وحدت با شعار تحول برای حل مشکلات وارد عرصه انتخابات شده است.

اتکا به متکی

لیست ۳۰ نفره شورای وحدت نیرو‌های انقلاب، منوچهر متکی را به عنوان نماد خود برگزیده و سرلیست قرار داده است. منوچهر متکی سابقه وزارت در امور خارجه را دارد. وزیری که در دوره وزارت، بی‌حاشیه و مورد تایید تمامی جناح‌ها بود. در لیست شورای وحدت، از تندرو‌های چپ و راست خبری نیست و کسانی گرد هم آمده‌اند که به حل مشکلات بدون کمترین حاشیه اعتقاد دارند، بنابراین می‌توان امیدوار بود که با ورود لیست شورای ائتلاف به مجلس دوازدهم، تندروی‌ها به حداقل ممکن کاهش یابد و منافع مردم بر منافع حزبی و جناحی و بازی‌های سیاسی پیشی بگیرد.

تحول برای حل مشکلات

گزینه دیگری که باعث می‌شود به شورای وحدت اعتماد کنیم، شعار انتخاباتی "تحول برای حل مشکلات" است. آنچه امروز وضعیت اقتصاد و معیشت مردم را بدین اندازه اسفبار کرده، استمرار "حرکت در بر روی یک پاشنه" است. مدیریت تکرار مکرراتی که نارضایتی مردم را رقم زده است. باید بپذیریم که شرط استمرار انقلاب و پایان دادن به اعتراض‌ها، تحولات منطقی و کارآمد است.

اهمیت وحدت در تفرقه

گزینه دیگری که اعتماد مردم به لیست شورای وحدت را با جدیت مطرح می‌کند، عنوان شورای وحدت است. این ائتلاف با تاکید بر وحدت، اعتقاد دارد که وحدت باید در قالب شورا تعریف شود. بدین معنا که مصداق آیه "فبشرعبادالذین یستمعون القول و یتبعون احسنه" به بندگان من بشارت بده همه حرف‌ها را بشنوند و از بهترین‌ها تبعیت کنند" است. بنابر این می‌توان امیدوار بود که مجلس دوازدهم تمامی حرف‌ها را بشنود و از بین آن‌ها بهترین‌ها را برگزیند.

وعده‌های بر زمین مانده

واقعیت دردآوری که ۴۵ سال پس از پیروزی انقلاب روح و روان مردم را می‌آزارد و زندگی را برای آنان سخت کرده، وعده‌های بر زمین مانده‌ای است که همچنان در انتظار تحقق آن‌ها هستیم. اگر سال‌هاست از وعده‌ها رنج می‌بریم و چاره‌ای نداریم، باید در انتخاب خود تجدید نظر کنیم. قرار نیست افرادی که بار‌ها وعده داده و به وعده خود عمل نکرده‌اند، باز هم در سبد رای ما قرار گیرند. بنابر این عقل حکم می‌کند برای بهبود شرایط، به تحول برای حل مشکلات رای بدهیم.

 

 

دکتر زهرا نظری مهر / حقوقدان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: