کد خبر: ۴۰۹۸۸۳
۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۰
0
مدیر موزه فرش گفت: موزه محیطی زنده است و صرفا نباید محلی برای بازدید باشد. موزه محل روایت است و مخالف نمایش جسدوار آثار در موزه‌ها هستیم.

اینانلو: مخالف نمایش جسدوار آثار در موزه‌ها هستیم

محمد جواد اینانلو مدیر موزه فرش اظهار کرد: از زمان مدیریت در موزه فرش ۸ ماه می‌گذرد و در طول ۸ ماه گذشته ۵ رویداد را در موزه فرش برگزار کردیم که مورد استقبال علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان قرار گرفت. در این مدت ۸ مورد نیز کارگاه آموزشی و ورک‌شاپ برگزار شد که ۶۰۰ نفر از این کارگاه آموزشی استفاده کردند که باعث تقویت پیوند بین گذشته و آینده بود.

مدیر موزه فرش افزود: اعتقاد ما بر این است که موزه باید جان داشته باشد برای همین مخالف نمایش جسدوار آثار در موزه‌ها هستیم هر کدام از این آثار حرف‌هایی برای گفتن دارند و موزه نباید تنها صرفا محلی برای بازدید باشد.

اینانلو سپس به آمار بازدیدکنندگان از موزه اشاره کرد و گفت: ۱۷ هزار و ۴۹۹ نفر در سال ۱۴۰۱ و ۲۷ هزار ۵۳۷ نفر از ابتدای سای جاری تا امروز از موزه بازدید کرده‌اند.

او افزود: با توجه به شعار ایکوم به موضوع آموزش توجه جدی شده و امسال و در سال آینده برنامه‌های آموزشی را تدارک دیده‌ایم.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره شیوه نگهداری قالی‌ها، گفت: برنامه‌ای را تدوین کردیم که ۳۰ درصد فرش‌ها باید بروزرسانی شوند. این کار در مدت ۸ ماه گذشته انجام شد و فرش‌هایی را به مخزن منتقل کردیم و فرش‌های دیگری را جایگزین کردیم.

اینانلو به روشنایی موزه نیز اشاره کرد و افزود: درباره نور و روشنایی موزه نیز اتفاقات بسیار خوبی افتاده است و خوشبختانه شاهد کار‌های جدیدی در موزه هستیم. این در حالی است که حوض‌خانه نیز ساماندهی شده است و اقدامات مرمتی در سالن آمفی‌تئاتر انجام شده و این سالن اکنون تجهیز و نو شده است.

مدیر موزه فرش اضافه کرد: همچنین در این مدت درباره فیلتر تصفیه هوای موزه نیز اقداماتی را انجام دادیم. این در حالی است که در تعامل با شهرداری مقرر شده تا شهرداری منطقه شش درباره ساماندهی فضای سبز و درختان موزه با ما همکاری داشته باشد.

او به برنامه‌های موزه فرش در سال آینده نیز اشاره کرد و ادامه داد: اولین برنامه سال ۱۴۰۳ نیز این است که حوض‌های دم در مرمت و ساماندهی خواهد شد و از طریق سازمان زیباسازی شهرداری تهران این حوض‌ها مرمت و به شکلی که قبلا بودند در خواهند آمد.

اینانلو در پاسخ به سوالی درباره راهکار‌های افزایش بازدیدکنندگان از موزه نیز گفت: روایتگری در موزه و انجام رویداد‌ها می‌تواند باعث افزایش بازدیدکنندگان شود. همچنین رویداد‌هایی که برگزار می‌کنیم خود باعث روایت‌گری می‌شود.

او گفت: در این رابطه همچنین قصه هر فرش را به صورت الکترونیک به چهار زبان فارسی، انگلیسی، عربی و چینی داریم تهیه می‌کنیم.

او به اهمیت برگزاری رویداد اشاره کرد و گفت: در موزه فرش ۱۰۱ اثر داریم و این‌ها ظرفیتی است که می‌توان از آن‌ها در معرفی موزه فرش استفاده کرد.

مدیر موزه فرش همچنین از تلاش‌ها برای معرفی موزه فرش خبر داد و گفت: خیلی از افراد در تهران موزه فرش را بلد نیستند و ما تلاش می‌کنیم موزه فرش به یک آدرس تبدیل شود.

اینانلو سپس به تشریح دیگر اقدامات مهم در این موزه در ۸ ماهه گذشته اشاره کرد و یادآور شد: نورپردازی محیطی و سامان‌دهی و تجهیز دوربین‌های موزه دو اقدام مهم در ۸ ماه گذشته است. همچنین با شهرداری به توافق رسیدیم تابلو‌های پرچمی در میادین اصلی نصب شود.

او درباره نمایشگاه فرش‌های دستبافت عرسین نیز گفت: نمایشگاه فرش عرسین در موزه فرش در حال برگزاری است. آقای عرسین یک کارآفرین است و به صورت خودجوش و داوطلبانه تقاضای برگزاری نمایشگاه در موزه فرش را داشته که مورد موافقت قرار گرفته و در حال حاضر این نمایشگاه در محل موزه فرش در حال برگزاری است.

او ادامه داد: ساختار نمایش فرش‌ها در موزه فرش به شکل سابق و اولیه است. در پایین هر فرش یک حائل و نیز یک تابلو برای معرفی فرش نصب شده است. با این‌حال نیازمند افزایش تعداد نیرو‌های یگان حفاظت هستیم. البته نوع و ساعت بازدید از موزه فرش به گونه‌ای است که قابلیت صیانت و حفاظت از فرش‌ها در موزه وجود دارد.

مدیر موزه فرش اضافه کرد: با حضور مهندس ضرغامی در وزارت میراث‌فرهنگی، اعتبارات مناسبی به موزه فرش اختصاص یافته و برنامه‌های گوناگونی را برای موزه فرش در نظر گرفته‌ایم.

او در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: حلقه مفقوده در حوزه فرش، تحقیق و توسعه است. برای همین کار‌هایی را در این باره انجام دادیم یکی از این کار‌ها برگزاری نمایشگاه عرسین است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: