کد خبر: ۴۰۹۹۵۱
۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
0
تاکنون ۷۰ هزار مشمول طرح جوانی جمعیت صاحب اراضی به ارزش یک میلیارد و ۱۷۲ میلیون تومان شده‌اند که این طرح در سه مرحله اجرا می‌شود.

اراضی ۷۰ هزار مشمول قانون جوانی جمعیت واگذار شد

در طرح قانون جوانی جمعیت وزارت راه و شهرسازی یکی از مهم‌ترین دستگاه‌هایی است که نقش آفرینی می‌کند به طوری که طبق این قانون وزارت راه وشهرسازی مکلف است که به تمامی خانواده‌هایی که فرزند سوم آن‌ها از ۲۴ مهر ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده باشد و یا دارای ۴ فرزند زیر ۲۰ سال باشند یک قطعه زمین اهدا کند. بر اساس آخرین آمار‌های اعلام شده تا به امروز به ۷۰ هزار خانوار، زمین در قالب طرح جوانی جمعیت اختصاص یافته است.

به گفته مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، یکی از دستگاه‌هایی که مسئولیت تامین زمین در طرح جوانی جمعیت را بر عهده دارد، وزارت راه وشهرسازی است که تا به امروز سعی کرده با تامین زیرساخت ها، این اراضی را در اختیار خانواده‌های جوانی جمعیت قرار دهد تا اقدام به ساخت کنند.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: از ۱۴ بهمن تا سوم اسفند به ۱۵ هزار مشمول دیگر طرح جوانی جمعیت نیز در قالب پویش خانواده مهدوی زمین تعلق گرفت که در مجموع تعداد اراضی اختصاص یافته به ۷۰ هزار خانواده دارای بیش از سه فرزند رسید. ساخت مسکن در بسیاری از اراضی اختصاص یافته به خانواده‌های دارای طرح جوانی جمعیت آغاز شده است.

در همین رابطه پیش از این تقی رضایی معاون املاک حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرده بود: قیمت زمین در نظر گرفته شده برای خانواده‌های مشمول طرح جوانی جمعیت یک میلیارد و ۱۷۲ میلیون تومان است شرایط واگذاری زمین به خانواده‌های سه فرزند در قالب دو قانون طرح جوانی جمعیت ابلاغ شده است که یک قانون در رابطه با خانواده‌های دارای سه فرزند است که فرزند سوم آن‌ها بعد از ابلاغ قانون به دنیا آمده باشد و یک قانون هم امسال مصوب شده که اگر خانواده‌ها دارای ۴ فرزند زیر ۲۰ سال باشند مشمول طرح جوانی جمعیت و دریافت زمین و یا مسکن می‌شوند.

به گفته وی، طبق قانون ماده ۴ قطعات زمینی که ارائه می‌شود در شهر‌های کمتر از ۵۰۰ هزار نفر است و نرخ باروری آن‌ها باید طبق قانون باشد که در این زمینه سازمان ملی زمین و مسکن شرایط عادلانه‌ای را فراهم کرده و معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی طبق نامه‌ای که ابلاغ کرد قیمت زمین را مشخص کرده است.

او بیان کرد: طبق بخش نامه ابلاغ شده ارزش اراضی در نظر گرفته شده برای خانواده‌های مشمول طرح جوانی جمعیت یک میلیارد و ۱۷۲ میلیون تومان است که در صورت بالا بودن ارزش زمین از قیمت تعیین شده به صورت مشاعی و به دو یا سه خانواده این اراضی واگذار می‌شود. صرفا هزینه‌های آماده سازی از جمله تحصیل، جدول سازی و آسفالت از متقاضیان دریافت می‌شود و افراد بعد از دو سال تنفس در مدت زمان ۸ سال به صورت اقساطی این هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند.

ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در این خصوص به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: زمین تمامی مشمولان قانون جوانی جمعیت را تامین کرده ایم و واگذار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه رفع دغدغه مسکن مردم و جوانی جمعیت به عنوان ۲ موضوع محوری با جدیت در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد افزود: خانواده به عنوان مهمترین مرکز و پایگاه انسان‌سازی مورد توجه دولت قرار گرفته است. اجرای قانون جوانی جمعیت فقط یک تکلیف قانونی نیست بلکه ضرورت مورد تاکید همه بزرگان دین و نظام است.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری افق جمعیتی را ترسیم کردند که با توجه به ظرفیت کشور دست یافتنی است، گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید و دولت سیزدهم با اراده و همتی که دارد این قانون را آن‌گونه که شایسته مردم است اجرا می‌کند.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اهمیت جمعیت جوان برای مدیریت و توسعه کشور گفت: دولت با توجه به این اهمیت که برای نسل جوان و خانواده وجود دارد مشوق‌های قانونی را دنبال می‌کند که یکی از آن‌ها واگذاری زمین به خانواده‌های مشمول قانون جوانی جمعیت است و تا به امروز زمین ۷۰ هزار مشمول قانون جوانی جمعیت در کشور تحویل شده است.

مالکی گفت: ارزش ریالی این زمین‌ها حدود ۱۲۰ هزار میلیارد ریال است و اختصاص زمین هزینه‌های بالایی برای دولت دارد، اما از آنجایی که جوانی جمعیت موضوع مهمی است برای دولت این هزینه‌ها مهم نیست بلکه برخورداری خانواده‌های مشمول قانون حائز اهمیت است.

با توجه به آنکه بخشی از این اراضی در استان تهران هم اجرا می‌شود حسین جنتی مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران در این خصوص به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تا به امروز ۲ هزار و ۵۰۰ قطعه زمین در طرح جوانی جمعیت در شهر‌هایی از جمله اسلام شهر، پیشوا و... واگذار شده است و در پویش بعدی هم به زودی همین تعداد زمین واگذار می‌شود. تا به امروز ۲۰ هزار نفر در استان تهران در قالب طرح جوانی جمعیت ثبت نام کرده اند و تخصیص اراضی براساس زمان ثبت نام و تعداد فرزندان انجام می‌شود.

براساس این گزارش هفته گذشته هم ۱۰ هزار متقاضی در ۱۰ استان به مناسبت جشن میلاد حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان، زمین‌های خود را که در قالب پویش‌های اخیر جوانی جمعیت بود، دریافت کردند.

در این راستا وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سال آینده و پس از ماه مبارک رمضان هم پویش‌های بعدی اجرای قانون جوانی جمعیت را آغاز می‌کنیم. هر سال سه تا چهار پویش اجرای قانون جوانی جمعیت را اجرا می‌کنیم.

حال با توجه به پیگیری دولت برای اجرایی شدن طرح جوانی جمعیت امیدواریم روند تخصیص اراضی توسط تمامی دستگاه‌ها سرعت بگیرد تا واگذاری اراضی بیشتر شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: