April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۰۰۲۴
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
0
پس از فرود اولین فضاپیمای خصوصی روی ماه، زمان آن رسیده که قوانینی را برای سفر به آن وضع کنیم.

ضرورت وضع قوانین جدید برای سفر به ماه پس‌از فرود اولین فضاپیمای خصوصی

چند روز پیش اولین فضاپیمای خصوصی به نام ادیسه بر روی ماه فرود آمد. ادیسه رسماً به اولین فضاپیمای خصوصی تبدیل شد که به این موفقیت دست یافت. همچنین اولین ماژول یا سفینه آمریکایی است که در بیش از نیم قرن گذشته روی سطح ماه فرود آمده است. آخرین باری که یک کاوشگر آمریکایی وارد ماه شد سال ۱۹۷۲ بود، اما نشان داده شده است که این فضاپیما به چب کرده و ممکن است نتواند وظایف برنامه ریزی شده خود را انجام دهد، اما این رویداد سؤالات مهم تری را در مورد لزوم وضع قوانین قمری پس از آن مطرح می‌کند.

مارتین الویس، اخترفیزیکدان مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونیان، در نشست امسال انجمن نجوم آمریکا گفت: نکته مهم در مورد فضا این است که قوانین بسیار کمی وجود دارد.

همان طور که الویس می‌گوید، تنها نوع منسجم قوانین فضایی که اکنون داریم، معاهده فضایی ۱۹۶۷ است که اصولی از قبیل "دولت‌ها باید در قبال آسیب‌های ناشی از اشیاء فضایی خود مسئولیت داشته باشند" و "دولت‌ها باید از آلودگی مضر فضا اجتناب کنند" است.

وی افزود: این دستور العمل قانون نیست و فقط مجموعه‌ای از اصول است.

توافقات آرتمیس نیز تلاشی به رهبری ایالات متحده برای جلب موافقت بیشترین تعداد ممکن از کشور‌های علاقه‌مند به فضا برای اکتشاف صلح آمیز است.

این نام از برنامه جاه طلبانه آرتمیس ناسا گرفته شده است که هدف آن رسیدن به ماه در دو سال آینده و همچنین رسیدن به مریخ در آینده است.

با این حال، توافقات آرتمیس از نظر فنی نیز غیر الزام آور هستند و حتی اگر چارچوب مفیدی برای روزی که قوانین فضا در نهایت نوشته می‌شوند، ارائه کنند، قانون نیستند.

الویس در مورد یکی از قوانین توافقنامه آرتمیس گفت: اگر سنگی را بردارید و در کیسه‌ای بگذارید، متعلق به شماست. این سنگ متعلق به آژانس یا کشوری است که این کار را انجام داده است.

الویس توضیح داد: در مورد مدیریت ماه در حال حاضر، هیچ چیز اساسی وجود ندارد، اگرچه در جنبه روشن، روش‌های مداومی برای توسعه قوانین ماه وجود دارد.

به عنوان مثال، کمیته سازمان ملل متحد در مورد استفاده صلح آمیز از فضا وجود دارد، سازمانی که اغلب برای بحث در مورد چگونگی ترویج اکتشاف فضایی غیرخشونت آمیز تشکیل جلسه می‌دهد.

به گفته دفتر امور فضای ماورای جو سازمان ملل، آخرین نشست امسال از ۲۹ ژانویه تا ۹ فوریه برگزار شد. الویس افزود: گروهی به نام For All Moonkind وجود دارد که در تلاش است از مکان‌های فرود و سایر مکان‌ها محافظت کند.

با این حال، با موفقیت ادیسه، اکنون می‌دانیم که آژانس‌های فضایی و غیرفضایی می‌توانند ماه را با چیز‌های مختلفی که می‌خواهند به آنجا بفرستند پر کنند.

شرکت‌های خصوصی ممکن است مجموعه‌ای از استاندارد‌های خاص خود را برای چیز‌هایی که می‌خواهند به ماه پرتاب کنند، داشته باشند، بنابراین باید این موضوع به سرعت سازماندهی شوند.

منبع: الیوم‌السابع

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: