کد خبر: ۴۱۰۱۱۵
۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
0
تلسکوپ جیمز وب کهکشان تازه‌ای را کشف کرده که ممکن است درک ما از جهان هستی را تغییر دهد.

شناسایی کهکشانی جدید که ممکن است درک ما از هستی را تغییر دهد

ستاره شناسان کهکشانی بزرگ و قدیمی را کشف کرده اند که حداقل با توجه به درک فعلی ما از چگونگی شکل گیری کهکشان‌های اولیه، نباید وجود داشته باشد. این کهشکان که ZF-UDS-۷۳۲۹ نام دارد، ستاره‌هایی بیش از ستاره‌های کهکشان راه شیری دارد و به نظر می‌رسد قبل از حدود ۱۳ میلیارد سال پیش شکل گرفته است.

این کهکشان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا (JWST) رصد شد، ابزاری که برای رصد این نوع کهکشان‌های باستانی و بازگشت به دوران اولیه کیهان طراحی شده است.

کهکشانی به این اندازه ممکن نیست که توانسته باشد در مراحل اولیه هستی شکل گرفته باشد، زیرا ماده تاریک آن زمان هنوز وجود نداشته است، به این معنی که کهکشانی به این اندازه نباید وجود داشته باشد.

دکتر Themiya Nanayakkara، که رهبری تجزیه و تحلیل طیف‌سنجی داده‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب را بر عهده دارد، گفت: ما اکنون فراتر از آن جایی قرار داریم که برای تأیید قدیمی‌ترین کهکشان‌ها در اعماق کیهان امکان‌پذیر بوده است، این موضوع درک و فهم ما از چگونگی تشکیل کهکشان‌ها و توسعه آن را تغییر می‌دهد.

او توضیح داد: سوال اصلی اکنون این است که چگونه آن‌ها به این سرعت در اوایل هستی شکل گرفته اند و مکانیسم‌های مرموزی که مانع از تشکیل ناگهانی ستاره‌ها می‌شود.

جهان ما حدود ۱۳.۸ میلیارد سال سن دارد، به این معنی که ZF-UDS-۷۳۲۹ زمانی که جهان جوان بود، فقط حدود ۸۰۰ میلیون سال پیش شکل گرفت.

اخترشناسان مدت‌ها بر این باور بودند که ماده تاریک برای رشد تصاعدی کهکشان ضروری است و می‌گویند هاله‌های این ماده مرموز دانه‌ای را تشکیل داده‌اند که مرکز کهکشان را پشتیبانی می‌کند و به آن اجازه می‌دهد ستاره‌ها را جمع کند.

طبق گفته دانشمندان، این موضوع به شکاف‌های بزرگی در درک ما از چگونگی شکل گیری ستارگان و کهکشان‌های اولیه اشاره می‌کند.

اخترشناسان تکنیک‌هایی را برای تشخیص این تغییر توسعه داده اند که به آن‌ها امکان می‌دهد تشخیص دهند که تصویر گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب احتمالاً حدود ۱۱.۵ میلیارد سال قدمت دارد.

محققان نوشتند که ستارگان این کهکشان ممکن است حدود ۱.۵ میلیارد سال پیش شکل گرفته باشند، به این معنی که کهکشان حدود ۱۳ میلیارد سال قدمت دارد.

دانشمندان به مدت هفت سال سعی کردند تصویر واضحی از این کهکشان به دست آورند، اما آنقدر دور و کم نور بود که حتی بزرگترین تلسکوپ‌های روی زمین نیز نتوانستند تصویر واضحی برای اندازه گیری سن آن به دست آورند و با تلسکوپ فضایی جیمز وب، بالاخره انجام دادند.

منبع: الیوم السابع

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: