April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۰۱۸۱
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
0
بنابر اعلام مسئولان از امروز ۱۳ اسفند عرضه سکه در مرکز مبادله عملیاتی می‌شود؛ اقدامی که به گفته کارشناسان می‌تواند بر حباب سکه اثرگذار باشد.

عرضه سکه در مرکز مبادله باعث کاهش حباب‌ها خواهد شد؟

بحث عرضه سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران موضوعی بود که حوالی دی ماه رئیس کل بانک مرکزی در خصوص آن نکاتی را مطرح کرده بود تا این که سرانجام ۸ اسفند مدیر عامل مرکزی مبادله ارز و طلای ایران اعلام کرد: عموم مردم می‌توانند برای خرید سکه‌های عرضه شده در حراج روز ۱۳ اسفندماه مرکز مبادله ارز و طلای ایران شرکت کنند.

بر این اساس نخستین جلسه حراج سکه طلا امروز یکشنبه ۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۲، برگزار خواهد شد که در این روز ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی عرضه می‌شود و هر متقاضی مجاز به ثبت سفارش حداکثر ۵ قطعه است. متقاضیان خرید همه اشخاص حقیقی با تابعیت ایرانی بالای ۱۸ سال تمام شمسی هستند.

همچنین بنابر اعلام مدیریت ارتباطات مرکز مبادله ارز و طلای ایران، متقاضیان شرکت در حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران می‌توانستند از بامداد روز گذشته یعنی شنبه ۱۲ اسفند ماه وارد سامانه معاملات طلای مرکز مبادله ایران به آدرس market.ice.ir شده و فرآیند ثبت نام و احراز هویت خود را انجام دهند. افرادی که یکبار در سامانه فرایند احراز هویت را با موفقیت انجام داده اند، دیگر نیازی به احراز هویت مجدد ندارند و می‌توانند با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سامانه شوند.

گفتنی است، متقاضیان می‌توانند از طریق آدرس اینترنتی www.market.ice.ir وارد سامانه معاملات طلای مرکز مبادله ایران شوند.

سکه
سازوکار حراج سکه طلا در مرکز مبادله ایران هم این گونه است که پس از ثبت سفارش توسط متقاضیان خرید، مرتب سازی و اولویت بندی سفارش‌ها بر اساس بالاترین قیمت پیشنهادی صورت می‌گیرد؛ در صورت برابری قیمت‌ها، مرتب سازی بر اساس زمان ثبت سفارش صورت می‌گیرد. در نهایت سکه طلا بر اساس اولویت بندی از بالاترین اولویت به پایین‌ترین اولویت و متناسب با مقدار عرضه به متقاضیان تخصیص داده می‌شود.

در نهایت هم برنده حراج سکه طلا می‌تواند جهت تحویل فیزیکی سکه طلا از شعبه منتخب، از ۷ روز کاری پس از تخصیص تا ۷ روز کاری بعد از آن اقدام کند. متقاضی خرید در زمان دریافت سکه باید به ازای دریافت هر قطعه سکه طلا (اعم از سکه تمام، نیم سکه یا ربع سکه) مبلغ ۳۰۰،۰۰۰ (سیصد هزار) ریال به شعبه بانک ملی پرداخت کند. در صورت تاخیر در دریافت سکه از شعبه بانک، متقاضی به مدت ۷ روزکاری دیگر می‌تواند با پرداخت هزینه نگهداری، به ازای هر قطعه سکه طلا (اعم از سکه تمام، نیم سکه یا ربع سکه) مبلغ ۵۰۰،۰۰۰ (پانصد هزار) ریال روزانه، سکه خود را تحویل بگیرد.

عرضه سکه در مرکز مبادله طلا و ارز ایران که حجت الله فرزانی کارشناس امور بانکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با اثرات احتمالی آن گفت: حراج امروز سکه در مرکز مبادله برای سکه‌های ضرب شده سال ۸۶ است و در این حراج خبری از سکه‌های بدون تاریخ وعده داده شده بانک مرکزی نیست.

در ادامه این کارشناس امور بانکی می‌گوید:، اما به شکل کلی بانک مرکزی به عنوان مرجع و دارای ذخایر ارزی و طلا، با این عرضه‌ها در مرکز مبادله در حال افزایش سمت عرضه است و زمانی که سمت عرضه به شکل پایدار افزایش و تقاضا‌ها کامل پوشش داده شود این موضوع می‌تواند بر قیمت‌ها موثر واقع شود و این هم می‌تواند احتمالا در کاهش بخشی از حباب سکه تاثیر داشته باشد.

فرزانی همچنین در ادامه اظهار کرد: البته که باید توجه کرد که اگر بانک مرکزی به یکسری مولفه‌ها توجه نداشته باشد شاید این موضوع جمع‌آوری ریال از بازار مطرح شود. مورد دیگر هم این که باید جزئیات و اطلاعات بیشتری از جمله حجم عرضه‌ها مشخص شود چرا که بازار‌ها باهوش هستند و با یک اشتباه ممکن است جهت سیگنال دهی تغییر کند.

پیش از این هم نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفته بود: امکان شرکت آحاد جامعه در حراج سکه یکی از ویژگی‌های مثبت این عرضه است. همچنین عرضه سکه در مرکز مبادله ایران در شرایطی که زمان و قیمت عرضه دقیق‌تر مشخص شود، می‌تواند نقشی مهمی در کاهش قیمت سکه و حباب آن ایفا کند؛ ولی در کل می‌دانیم که این عرضه قطعا آثاری بر قیمت و حباب سکه در بازار خواهد داشت.

حالا باید منتظر ماند و دید نحوه اجرای حراج و عرضه سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران چگونه خواهد بود؟ عرضه‌هایی که به گفته کارشناسان و مسئولان اگر پایدار باشد می‌تواند در کاهش بخشی از حباب سکه موثر واقع شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: