April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۰۲۱۵
۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
0
الگوی آب و هوایی یا ال‌نینو یه عنوان مقصر تغییرات آب و هوایی شناخته می‌شود.

هر آنچه باید در مورد پدیده ال‌نینو و تاثیر آن بر دما در سال ۲۰۲۴ بدانید

نوسان پدیده ال نینوی جنوبی (ENSO) مجموعه‌ای از رویداد‌های گرم شدن و سرد شدن است که در امتداد خط استوا در اقیانوس آرام رخ می‌دهد.

ال نینو قسمت گرم شدن است و زمانی اتفاق می‌افتد که میزان آب سردی که به سطح دریا در نزدیکی آمریکای جنوبی برمی خیزد کاهش می‌یابد. این فرایند باعث افزایش دمای سطح دریا در سراسر اقیانوس آرام می‌شود و جو بالای آن را گرم می‌کند.

در مورد قسمت خنک کننده، La Niña نامیده می‌شود و اثر معکوس دارد. ال نینو و لانینیا هر دو تا هفت سال یک بار اتفاق می‌افتد و معمولاً ۹-۱۲ ماه طول می‌کشد، اما ممکن است هر بار چندین سال طول بکشد.

دیلیانگ چن، یکی از نویسندگان این تحقیق جدید و پروفسور دپارتمان علوم در دانشگاه گوتنبرگ می‌گوید: ما دیده‌ایم که این نوع گرمایش زمین می‌تواند مشکلات زیادی در جهان ایجاد کند، بنابراین می‌خواهیم به مردم هشدار دهیم.

سه مرحله برای نوسان ال نینوی جنوبی (ENSO) وجود دارد که ال نینو فاز بسیار گرم این چرخه است. در طول فاز خنثی، باد‌های تجاری بر روی اقیانوس آرام، آب‌های گرم نزدیک آمریکای جنوبی را به سمت غرب به سمت آسیا می‌راند و اجازه می‌دهد تا آب سرد از اعماق به سمت سطح اقیانوس بالا بیاید و این باد‌ها در جریان ال نینو ضعیف می‌شوند و ناحیه وسیعی از اقیانوس آرام را ایجاد می‌کنند که گرمتر از حد معمول است و در نتیجه گرمای ذخیره شده در اقیانوس به جو آزاد می‌شود.

به همین دلیل است که ال نینو می‌تواند باعث بروز آب و هوای عجیب شود، اگرچه اثرات آن از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است.

سازمان جهانی هواشناسی گفت که همراه با تغییرات اقلیمی، این امر "دمای جهانی را به قلمروی ناشناخته سوق خواهد داد" و جای تعجب نیست که سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال از زمان شروع ثبت رکورد در سال ۱۸۵۰، با دما‌های غیر معمول بوده است و تصور می‌شود گرم‌ترین سال در طول سال‌های ثبت شده بوده است.

چن و همکارانش برای پیش‌بینی آنچه در سال ۲۰۲۴ رخ می‌دهد، دو سناریوی ممکن را الگوبرداری کردند: یکی در سایه پدیده ال نینوی متوسط و دیگری در سایه ال نینوی قوی.

در وضعیت پدیده متوسط ال نینو، انتظار می‌رود خلیج بنگال و فیلیپین امسال بیشترین آسیب را ببینند و فیلیپین که مجمع‌الجزایر گرمسیری در اقیانوس آرام است، در چند ماه آینده با خشکسالی مداوم مواجه خواهد شد.

در خلیج بنگال، که با چندین کشور در جنوب و جنوب شرقی آسیا هم مرز است، ال نینو اغلب امواج گرمای دریایی را ایجاد می‌کند که می‌تواند صخره‌های مرجانی را که جوامع اطراف برای امرار معاش به آن‌ها تکیه می‌کنند، سفید کرده و از بین ببرد.

طبق تحقیقات جدید، ال نینوی قوی امسال رکورد‌های دما را در سراسر دریای کارائیب، دریای چین جنوبی، آمازون و آلاسکا خواهد شکست.

دریای کارائیب، دریای چین جنوبی و خلیج بنگال تحت این شدیدترین سناریو ممکن است موج گرمای دریایی را در طول سال تجربه کنند.

خشکسالی شدید می‌تواند باعث آتش سوزی جنگلی در آمازون شود، در حالی که افزایش دما می‌تواند از بین رفتن یخچال‌ها و یخ‌های دائمی در آلاسکا را تسریع کند. ال نینو‌های قوی در گذشته تریلیون‌ها دلار برای اقتصاد جهانی هزینه داشته است.

خوشبختانه، جهان احتمالا امسال از ال نینوی قوی در امان باشد، زیرا احتمال وقوع ال نینوی متوسط بیشتر است، اما انتظار می‌رود که حتی همین مقدار نیز برای پشت سر گذاشتن یک رکورد جدید برای میانگین دمای سطح زمین تا ژوئن کافی باشد.

منبع: الیوم السابع

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: