April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۰۲۶۸
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
0
مشارکت در انتخابات نشانه قدرت و پشتوانه دولت و مجلس هر کشوری است و این آمار در انتخابات اخیر کشورهای مختلف متفاوت بوده است.
مشارکت در انتخابات در سایر کشور‌های چقدر بوده است؟
انتخابات یک تصمیم‌گیری رسمی است که به موجب آن بخشی از مردم برای اداره امور عمومی خود شخص یا اشخاصی را برای مقامی رسمی به مدت معلوم با ریختن رأی به صندوق‌های انتخاباتی برمی‌گزینند. از سدهٔ ۱۷ میلادی به این سو، برگزاری انتخابات سازوکار معمول برای تحقق دموکراسی نیابتی بوده‌ است.

در حکومت‌های برپایه دموکراسی دولت‌ها امتیازاتی را برای مردم در نظر می‌گیرند و به مردم اجازه می‌دهند از طریق انتخابات و انتخاب اشخاص مورد نظر خود، خواسته‌های خود را مطرح و پیش ببرند. انتخابات در برخی از کشور‌ها حضور مردم در پای صندوق‌های رای کاهش داشته است. با این حال متوسط مشارکت مردم ایران در انتخابات به رغم تبلیغات منفی رسانه‌های معاند کاهش نیافته است.

انتخابات در کشور‌های مختلف با توجه به نوع حکومت، دموکراسی و مردم سالاری از قوانین متفاوتی پیروی می‌کنند و در برخی کشورها علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، انتخابات محلی برگزار می‌شود. با این حال طی سال‌های گذشته، مشارکت در انتخابات در برخی از کشور‌ها رو به کاهش بوده است .

دموکراسی دروغین در برخی از کشور‌های پیشرفته همچون آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باعث شده است که مردم در این کشور‌ها تمایلی به حضور در انتخابات نداشته باشند چراکه آن‌ها بر این باورند که آرای آنان تاثیری در اداره امور و برآورده شدن خواسته هایشان ندارد.

انتخابات

مشارکت کم فرانسوی‌ها در انتخابات مجلس قانونگذاری 

انتخابات مجلس قانونگذاری فرانسه ۲۰۲۲ در روز‌های ۱۲ و ۱۹ ژوئن ۲۰۲۲ برگزار شد تا ۵۷۷ نماینده مجلس قانونگذاری فرانسه انتخاب شوند. در این انتخابات کرسی‌ها بین چهار ائتلاف تقسیم شد و هیچ یک اکثریت مطلق را به دست نیاورد و به دور دوم کشیده شد. در حالی که در دور اول ۴۷.۵ درصد مشارکت مردمی ثبت شده بود، در دور دوم این رقم به ۴۶/۲۱ درصد کاهش یافت. به عبارت دیگر، میزان مشارکت در دور دوم کمتر از دور اول بود. این یعنی بی اعتمادی عمومی به دولت و مجلس فرانسه.

انتخابات کنگره آمریکا مشارکت ۵۰ درصدی را به یاد ندارد

انتخابات میان دوره‌ای آمریکا که هر دو سال برگزار می‌شود تاکنون رنگ مشارکت مردمی بیش از ۵۰ درصد را به خود ندیده است. انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا در باز زمانی ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸ بین مشارکت ۴۰ تا ۴۹ درصد متغیر بوده است و به ۵۰ درصد نیز نرسیده است. 

انتخابات در انگلیس

در تاریخ انتخابات پارلمانی انگلیس فقط یکبار مشارکت ۸۳ درصدی در سال ۱۹۵۰ ثبت شده است و از آن پس مشارکت کاملا کاهش یافته است. در انگلیس پنج نوع انتخابات وجود دارد: انتخابات سراسری انگلیس، انتخابات پارلمان‌ها و مجالس تفویضی، انتخابات محلی، انتخابات شهرداری‌ها و انتخابات پلیس که هیچ یک تاکنون مشارکت بالایی را ثبت نکرده است. و همین موضوع سیاستمداران انگلیسی را دچار نوعی یاس و چالش کرد به همین جهت آنها درصدد هستند تا قانون رای دهی اجباری را تصویب و برای آنهایی که مشارکت نمی کنند جریمه هایی در نظر بگیرند.

انتخابات انگلیس

مشارکت نزولی در انتخابات پارلمانی در حوزه اسکاندیناوی و شینگن

در کشور‌هایی مانند آلمان، اتریش، سوئیس، سوئد، چک، دانمارک و پرتغال که همواره ادعای دموکراسی داشته اند روند مشارکت در انتخابات پارلمانی از دهه ۴۰ و ۵ میلادی، کاهشی بوده است و به ۵۰ درصد نرسیده است.

حضور مردم اتریش در انتخابات پارلمانی سال ۱۹۴۹ به اوج خود یعنی ۹۶.۸۷ درصد رسید، اما از آن پس رو به کاهش گذاشت و در سال ۲۰۱۹ با ۲۰ درصد کاهش به ۷۵.۵۹ درصد افتاد در انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور نیز در سال ۱۹۵۷ با۹۶.۸۹ درصد مشارکت کردند اما در انتخابات اخیر این رقم به ۷۲.۲۱ درصد کاهش یافت.

انتخابات پارلمانی سال ۱۹۷۵ در پرتغال با مشارکت ۹۱.۷۳ درصدی مردم همراه بود اما این رقم در انتخابات سال ۲۰۱۹ به زیر ۵۰ درصد و رقم ۴۸.۵۷ درصد افتاد در انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیز وضعیتی مشابه تکرار شد و ۴۸.۷۰ درصد مردم پای صندوق رای رفتند.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه

انتخابات پارلمانی ترکیه در سال ۲۰۲۳ همزمان با انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار شد. میزان مشارکت در بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه در داخل این کشور را ۸۸.۹۲ درصد و در خارج از کشور نیز ۵۳.۸۰ درصد اعلام کرد.

انتخابات پاکستان

در انتخابات پارلمانی پاکستان که امسال (۲۰۲۴) برگزار شد، با وجود حملات تروریستی که در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات و حتی روز رای گیری انجام شد، مردم این کشور مشارکت بالای۵۰ درصد را رقم زدند هرچند برخی از رسانه‌ها مدعی دستکاری نتایج شده اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: