در قالب امضای تفاهم نامه ۲۰ هزار میلیارد تومانی صورت گرفت
کد خبر: ۴۱۰۴۷۱
۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
در قالب امضای تفاهم نامه ۲۰ هزار میلیارد تومانی، سرمایه‌های بانک مسکن در سبد مس قرار گرفت.

سرمایه‌های بانک مسکن در سبد مس

مدتی است شرکت ملی صنایع مس ایران پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری بالا می‌رود و سعی دارد جایگزین قابلی برای اقتصاد تحریم شده نفت باشد. افزایش چشمگیر اکتشافات، دستیابی به منابع جدید، توجه به باطله برداری و تبدیل ضایعات به مس، تولید کاتد و بسیاری موارد دیگر بیانگر روند توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران است که برای اثبات این ادعا، کافی است به صعود رتبه ایران از هفتم به پنجم جهان اشاره کنیم.

توان مالی در اولویت

"هر که بامش بیش، برفش بیشتر" این ضرب المثل نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی بین تمامی بخش‌های اقتصادی وجود دارد، بدین معنا که افزایش تولید نیازمند سرمایه گذاری بیشتر و افزایش بنگاه‌های اقتصادی است، رویکردی که با جدیت باید دنبال شود. در شرایط کنونی تقویت توان مالی به دو بخش سرمایه گذاری داخلی و خارجی بستگی دارد که در هر دو بخش با چالش جدی رو به رو هستیم.

استفاده از توان بانکی

از آنجا که سرمایه گذاران بخش خصوصی رغبت چندانی به حضور در بخش تولید ندارند و بیشتر سرمایه‌های بخش خصوصی در بخش دلالی به جریان می‌افتد، با بحران جدی رو به رو هستیم، اما نمی‌توان و نباید این عرصه را رها کرد، در نتیجه لازم است با استفاده از توان بانک‌ها از ظرفیت صنعت مس به صورت گسترده استفاده شود. اما بانک‌ها نیز حق دارند در مسیری سرمایه گذاری کنند که به ورشکستگی صاحب صنعت منجر شود. به همین دلیل بانک‌ها ترجیح می‌دهند با مجموعه‌های بزرگ و استخوان دار وارد مذاکره شوند تا نسبت به امنیت و آینده سرمایه گذاری اطمینان داشته باشند.

لبخند بانک مسکن به مس

از آنجا که صنعت مس گسترش چشمگیری داشته، به سرمایه گذاری مستقیم و جدی تری هم نیاز دارد. به همین دلیل شرکت ملی صنایع مس ایران دست همکاری به سوی بانک‌ها دراز کرده و با پیگیری‌های مستمر موفق شده نیاز مالی خود را در قالب همکاری با بانک‌ها تامین کند. شرکت ملی صنایع مس ایران بتازگی با هدف افزایش تعاملات مالی و اقتصادی، با بانک مسکن تفاهم‌نامه همکاری پنج ساله با اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومان (۵۰۰ میلیون دلار) امضا کرد.

بیشتر بخوانید:

خیز ایران برای کسب رتبه چهارم جهان در تولید مس



مس نیازمند حمایت مالی

در این رابطه مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با تاکید بر اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران با توجه به پروژه‌هایی که برای خود تعریف کرده، به حمایت سیستم مالی کشور نیاز دارد گفت: یکی از مجموعه‌هایی که برای این منظور انتخاب شده، بانک مسکن است. امیر خرمی شاد با اشاره به این که حجم پروژه‌های شرکت ملی مس تا پایان برنامه هفتم ۱۲ میلیارد دلار است گفت: اگرچه نیاز ارزی شرکت قابل توجه است، اما منافعی که عاید شرکت و کشور می‌شود نیز قابل توجه است.

اخذ تسهیلات از صندوق توسعه

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به مفاد تفاهم‌نامه با بانک مسکن گفت: اعتبار این تفاهم‌نامه ۲۰ هزار میلیارد تومان (۵۰۰ میلیون دلار) است. در این تفاهم‌نامه مواردی، چون اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی، خرید از بورس کالا با حد اعتباری ۵ هزار میلیارد تومان، ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تامین ماشین‌آلات پیمانکاران، خدمات ارز و صرافی، خدمات لیزینگ و کارگزاری، ارائه تسهیلات ارزی به پیمانکاران و... در نظر گرفته شده است. وی ابراز امیدواری کرد با عقد این تفاهم نامه، بتوان از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بانک مسکن و شرکت ملی صنایع مس ایران، به نفع این دو مجموعه و سهامداران آن‌ها و مردم کشور بهره گرفت.

سرمایه مردم در اختیار فعال اقتصادی

مدیرعامل بانک مسکن نیز با تاکید بر اینکه بانک‌ها معمولا در ظرفیت خود واسطه‌های مالی هستند که نقدینگی‌های موجود در سطح جامعه را جمع کرده و به فعال اقتصادی عرضه می‌کنند گفت: علاوه بر آن، برخی بانک‌ها زیرمجموعه‌هایی دارند که ساخت و ساز انجام می‌دهند که این موضوع به رشد اقتصادی کمک می‌کند. سیدعباس حسینی با تاکید بر اینکه درصدد هستیم فناوری، تولید انبوه صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ساخت‌وساز را مورد حمایت قرار دهیم گفت: همچنین درصدد ارتقای نظام فنی و مهندسی کشور هستیم که در این راستا می‌توانیم دستاورد‌های قابل توجه داشته باشیم.

حمایت از شرکت‌های صادرات محور

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به این که ۲ میلیارد دلار سپرده ارزی از صندوق توسعه ملی جذب کرده‌ایم گفت: شرکت‌هایی که صادرات‌محور هستند، در اولویت ما قرار دارند. حسینی با اشاره به ظرفیت‌های دیگر بانک مسکن عنوان کرد: بازار سرمایه، کارگزاری، صرافی و لیزینگ ظرفیت‌های این بانک است. ما درصدد هستیم، سهم خود را در بازار سرمایه افزایش دهیم تا بازار سرمایه تعمیق پیدا کند و مسکن در آن حضور جدی داشته باشد و سهم قابل‌توجهی به‌دست بیاورد.

تامین ابزار شرکت مس

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به این که درصدد هستیم در این بازار‌ها تمام ابزار‌های خود را تعریف کنیم و اگر شرکت ملی مس هر ابرازی را مورد نیاز داشته باشد تعریف می‌کنیم، تاکید کرد: امیدواریم با همکاری با شرکت ملی مس سبب هم‌افزایی بیشتر در راستای سربلندی و بالندگی کشور عزیزمان باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: