کد خبر: ۴۱۰۵۳۰
۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
0
کهکشانی که جیمزوب شناسایی کرده زندگی بسیار سریعی داشته و در دوران جوانی خود مرده است.

جیمزوب قدیمی‌ترین کهکشان مرده‌ای که تاکنون مشاهده شده را شناسایی کرد

ستاره‌شناسان با کمک تلسکوپ جیمزوب موفق به رصد کهکشانی شدند که بیش از ۱۳ میلیارد سال پیش به‌طور ناگهانی تشکیل ستاره‌های جدید را متوقف کرده است.

یک تیم بین‌المللی از ستاره‌شناسان به رهبری دانشگاه کمبریج، با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمزوب موفق‌شدند تا یک کهکشان مرده را در زمانی که کیهان فقط ۷۰۰ میلیون سال قدمت داشته، مشاهده کنند. از این کهکشان به‌عنوان قدیمی‌ترین کهکشانی یاد شده که تاکنون مشاهده شده است.

به‌نظر می‌رسد که این کهکشان زندگی بسیار سریعی داشته و در دوران جوانی خود مرده است. به گفته دانشمندان، روند تشکیل ستاره در آن به‌سرعت اتفاق افتاده و تقریباً با همان سرعت نیز متوقف شده است. با این وجود، هنوز مشخص نیست که کهکشان به‌طور موقتی یا دائم خاموش شده و چه‌چیزی باعث توقف تشکیل ستارگان جدید آن شده است.

اطلاعات جیمزوب درباره دوره فعالیت این کهکشان

اطلاعات جیمزوب درباره دوره فعالیت این کهکشان

در نهایت، ستاره‌شناسان با استفاده از داده‌های جیمزوب به این نتیجه رسیدند که این کهکشان دوره کوتاه و فعلی از شکل‌گیری ستاره را در بین ۳۰ تا ۹۰ میلیون سال تجربه کرده است. اما فرایند تشکیل ستاره آن، بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون سال قبل از زمانی که توسط وب مشاهده شد، متوقف شده است.

به عقیده اخترشناسان، عوامل مختلفی می‌تواند شکل‌گیری ستاره‌ها را متوقف یا آهسته کند. برخی عوامل داخلی، مانند یک سیاه‌چاله کلان‌جرم یا بازخورد مربوط به فرایند شکل‌گیری ستاره، می‌توانند گاز کهکشان را خارج کنند و باعث توقف سریع تشکیل ستاره شوند. پروفسور «روبرتو مایولینو»، نویسنده این پژوهش می‌گوید:

«مطمئن نیستیم که این سناریو‌ها بتواند چیزی که اکنون در وب مشاهده کرده‌ایم را توضیح دهد. تا به حال، برای درک جهان اولیه، از مدل‌هایی بر اساس جهان مدرن استفاده کرده‌ایم. اما اکنون که می‌توانیم زمان‌هایی خیلی دورتر را ببینیم و مشاهده کنیم که شکل‌گیری ستاره در این کهکشان به سرعت خاموش شده است، مدل‌های مبتنی بر جهان مدرن ممکن است نیاز به بازبینی داشته باشند.»

نتایج ارائه‌شده از این مطالعه می‌تواند در زمینه درک نحوه و دلیل توقف تشکیل ستاره‌های جدید در کهکشان‌ها و همچنین عوامل موثر بر شکل‌گیری ستاره‌ها در طول میلیارد‌ها سال، به ستاره‌شناسان کمک کند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: