کد خبر: ۴۱۰۵۵۷
۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷
0

تتر (Tether) با علامت اختصاری USDT، یکی از توکن‌های مهم و محبوب بازار رمز ارزهاست. اگر به چارت و ستون قیمتی برترین ارزها نگاه کنید، احتمالا همیشه تتر را در جایگاه‌های اول جدول خواهید یافت. درواقع کاربرد و مزیت اصلی تتر، ایفای نقش به‌عنوان یک ارز پایه است. این موضوع به‌دلیل ظرفیت و جایگاه خاص این رمز ارز ایجاد شده و به‌همین‌دلیل نیز قصد داریم درباره قیمت تتر و دلایل ثابت بودن آن، نسبت‌به قیمت دلار صحبت کنیم. همچنین درباره خرید تتر یا فروش تتر نیز نکات مهمی بیان خواهیم کرد.

تتر

استیبل کوین یا ارز ثابت چیست و چه کاربردی دارد؟

در دنیای رمز ارزها، با موضوعی مهم به نام استیبل کوین (Stable coin) روبه‌رو هستیم. استیبل کوین یا ارز پایدار، نوعی ارز مجازی هستند که دارای پشتوانه‌های فیزیکی و واقعی بوده و به‌همین جهت قیمت ثابتی دارند. به بیانی بهتر می‌توان گفت برخلاف بسیاری از رمز ارزها، استیبل کوین یک ارز دیجیتال است که قیمت‌گذاری آن براساس یک دارایی یا سرمایه خاص تعیین می‌شود.

این موضوع سبب می‌شود تا یک ارز یا توکن، پایداری و ثبات قیمت خود را در بازار پرتلاطم و پرنوسان رمز ارزها تا حد بسیار زیادی حفظ کند؛ مثل قیمت تتر. درواقع می‌توان گفت که قیمت‌گذاری سایر رمز ارزها، بر معیاری است که ذاتا دچار تلاطم و نوسان بالایی هستند. همین مزیت مهم و حیاتی در استیبل کوین‌ها باعث می‌شود تا به‌عنوان یک ارز یا توکن پایه در نظر گرفته شده و مبنای معاملات بسیاری نیز باشند؛ زیرا از دارایی سرمایه‌گذاران محافظت می‌کنند.

با تتر، مهم‌ترین استیبل کوین حال حاضر آشنا شوید

تتر که با نماد USDT شناخته می‌شود (مخفف United States Department of the Treasury)، ازجمله مهم‌ترین توکن‌های شناخته‌شده در بازار رمز ارزهاست. این توکن از جهات زیادی مورد توجه بوده و دلایل محبوبیت فراوانی نیز دارد. قیمت تتر که بر مبنای دلار تعیین می‌شود، در طول زمان ثابت بوده و دچار نوسان نمی‌شود؛ به‌همین دلیل، نقش و کاربرد اصلی آن، ثبات ارزش و قیمتی است که دارد. درواقع تتر با هدف پایداری در برابر نوسانات مختلف بازار ایجاد شده است. ویژگی مهم تتر این است که می‌توان آن را روی چندین بلاک مختلف انتقال داد و همین مسئله باعث می‌شود این ارز روی کیف پول‌های مختلف قابل ذخیره باشد.

تتر ابتدا در سال ۲۰۱۴ با نام رئال کوین (Realcoin) توسط شرکت Tether Limited عرضه شد و بعدها در سال ۲۰۱۵ نام آن به تتر تغییر یافت. می‌توان گفت که به‌دلیل قیمت ثابت تتر، این ارز یکی از ۵ رمز ارز محبوب جهان است و در صرافی‌های مختلفی مورد معامله قرار می‌گیرد. درواقع خرید تتر و فروش تتر یکی از ثابت‌ترین ویژگی‌های هر صرافی است.

دلیل ثبات قیمت تتر نسبت به دلار چیست؟

همانطور که گفته شد، تتر یک استیبل کوین است و برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال که ذات غیرقابل تغییری در واکنش نسبت‌به نوسانات مختلف بازار دارند، اصولا تتر قیمتی ثابت و بدون تغییر معادل یک دلار آمریکا دارد؛ اما دلیل این ثبات قیمت چیست؟ در ادامه به‌همین موضوع می‌پردازیم.

هدف اصلی تتر

همانطور که می‌دانید، هدف از عرضه تتر، واسطه‌گری روی سرمایه‌گذاری‌های سوداگرانه نیست؛ یعنی برخلاف دیگر رمز ارزها، تتر روشی برای حفظ و ذخیره ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاران است و اصولا چنین ارزی به‌دنبال ایجاد تنش قیمتی و افزایش ارزش خود نیست. قیمت تتر به این دلیل نسبت‌به دلار ثابت است که اصولا هدف تتر بالا بردن قیمت خود نیست و فلسفه وجودی آن با سایر رمز ارزها متفاوت است.

قیمت تتر

پشتوانه اصلی تتر

برخلاف سایر ارزها که یک پشتوانه فیزیکی مانند ارز فیات ندارند و چرخه‌های عرضه و تقاضا قیمت آن‌ها را تعیین می‌کنند (مانند بیت کوین)، تتر پشتوانه‌ای قدرتمند و با ثباتی به نام دلار آمریکا دارد. وجود دلار به‌عنوان یک ارز فیات که پشتوانه تتر است؛ یعنی اطمینان از ثبات قیمت آن در بلندمدت.

همانطور که بارها گفته شده است، تعیین ارزش یک ارز دیجیتال مبتنی بر چرخه عرضه و تقاضا، یعنی پذیرش وجود نوسانات شدید در قیمت آن؛ زیرا برخلاف معیارهای تعیین قیمت تتر، برای دیگر ارزها در هر لحظه حجم معاملات، تعداد کوین‌های در گردش و تعداد معامله‌گران دائما کم و زیاد می‌شوند و این یعنی بروز تلاطم شدید و نوسان بالا در یک ارز.

کاربرد اصلی تتر

یکی دیگر از دلایل ثبات قیمت تتر را می‌توان کاربردهای آن دانست. اگر دقت کرده باشید، قطعا می‌دانید که تتر به‌عنوان یک نسخه مجازی دلار شناخته می‌شود. کاربردهای مهمی که تتر نسبت به دیگر ارزها ارائه کرده است، می‌تواند در ثبات قیمتی آن نقش زیادی داشته باشد؛ یعنی اساسا به‌دلیل ذات وجودی این کاربردها، تتر باید ثابت بماند.

این کاربردها عبارت‌‌اند از راحتی در انجام معاملات، امکان وام‌دهی با تتر و امکان پرداخت‌های بین‌المللی با آن. همین موارد کافیست تا نه‌تنها قیمت آن به خودی خود ثابت بماند، بلکه شاهد تلاش توسعه‌دهنده آن برای حفظ ثبات قیمتی آن باشیم. درواقع می‌توان گفت که ثبات قیمت تتر به‌دلیل کاربردهای آن است.

حفظ نسبت ۱:۱ با دلار آمریکا

یکی دیگر از دلایلی که سبب ثبات قیمت این توکن می‌شود، تلاش خود سازنده برای حفظ نسبت ۱:۱ آن با دلار آمریکاست. بدین صورت که به‌دلیل آزادی عملی که دارد، تاثیرات ناشی از نوسان عرضه و تقاضا را با کنترل میزان تترهای در دسترس، خنثی کند. بدین ترتیب نوسان در خرید تتر یا فروش تتر نمی‌تواند ارزش آن را تغییر دهد.

سخن نهایی

در این مطلب با تتر، فلسفه ایجاد آن، کاربردهای ارائه‌شده و دلایل ثبات قیمت آن آشنا شدیم. درواقع می‌توان گفت که دلایل ثبات قیمت تتر، ترکیبی از تلاش خود سازنده در کنار ذات وجود و هدف اصلی این توکن است. هنگامی که یک توکن با هدف ثبات قیمت و با پشتوانه یک ارز فیات عرضه شود، قیمت آن نیز ثابت خواهد ماند.

نکته مهم: محتوای این مطلب هیچ پیشنهادی نسبت به خرید یا سرمایه‌گذاری بر ارزهای دیجیتال همچون بیت کوین، اتریوم یا تتر ندارد؛ لازم به ذکر است که انجام معامله و سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال به دانش و درک بالایی نیاز دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: