April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
تولید و تامین بیش از ۱۸ درصد نیاز کشور نشان می‌دهد
کد خبر: ۴۱۰۵۵۹
۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
تولید و تامین بیش از ۱۸ درصد نیاز کشور بدست شرکت پالایش نفت بندرعباس نشان می‌دهد که در شکست تحریم ها نقش تعیین کننده ای داشته است.

شکست تحریم‌ها بدست پالایش نفت بندرعباس

مصرف بنزین روزانه بین ۱۱۰ تا ۱۳۰ میلیون بشکه در روز است و اگر دیگر مصارف همچون میعانات گازی را در نظر بگیریم، تولید، اشتغالزایی، گردش مالی و دیگر گزینه‌های تولید در عرصه نفت و گاز عدد بسیار بزرگی می‌شود. البته سال‌ها بود که وابستگی به واردات بنزین، بحران‌های جدی برای اقتصاد کشور رقم زده بود، اما با تلاش و پیگیری‌های صورت گرفته در این عرصه، توانستیم به مرز خودکفایی برسیم. البته در گذشته میزان مصرف بنزین در روز ۵۰ میلیون بشکه بود که با افزایش تعداد خودرو‌ها و مصرف بیشتر، نیاز به محصولات نفتی افزایش چشمگیری پیدا کرد. برای تولید این حجم از محصولات نفت و گاز، به پالایشگاه‌های توانمندی نیاز داریم که هم بتوانند نیاز داخل را تامین کنند و هم بازار‌های صادراتی را فعال نگه دارند.

نقش آفرینی در خودکفایی

یکی از مهمترین پالایشگاه‌هایی که در عرصه تولید محصولات نفتی نقش تعیین کننده‌ای دارد، پالایشگاه نفت بندر عباس است. این پالایشگاه در سال ۱۳۷۱ تأسیس شد و در نتیجه فعالیت‌های مستمر و اصرار بر فعال شدن هرچه سریعتر، در سال ۱۳۷۶ به بهره‌برداری رسید. این پالایشگاه اکنون با نام شرکت پالایش نفت بندرعباس فعالیت می‌کند. ظرفیت اسمی و ظرفیت عملیاتی این پالایشگاه ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی در روز است که تولیدات این پالایشگاه ۱۸ درصد فرآورده‌های نفتی ایران را شامل می‌شود، مجموعه‌ای که نقش تعیین کننده‌ای در شکست تحریم‌ها داشته است.

استمرار بر تولید

مهمترین نکته‌ای که در تولید مطرح می‌شود، تولید بدون وقفه و در مسیری ثابت است، رویکردی که شرکت پالایش بندرعباس با قدرت و قوت پیگیری کرده و به مرحله انجام رسانده است. در این رابطه معاونت تولید پالایشگاه نفت بندرعباس به تشریح سیاستگذاری مدیران پالایشگاه پرداخت و گفت: استمرار تولید وظیفه اصلی شرکت پالایش نفت بندرعباس است که با جدیت آن را دنبال می‌کنیم.

تحقق برنامه ریزی

یعقوب صالحی از برنامه ریزی‌هایی خبر داد که مبنای فعالیت شرکت در طول سال شده گفت: در پالایشگاه یک وضعیت جاری داریم، بدین معنا که باید تولید در یک مسیر مشخص حرکت کند و متوقف نشود، اما بر سرعت گرفتن تولید اصرار داریم. معاونت تولید پالایشگاه نفت بندرعباس با تاکید بر استمرا تولید گفت: بایستی بتوانیم به برنامه‌ای که در طول سال برای خط تولید در نظر گرفته شده، پایبند باشیم و با تلاش وافر، آن برنامه‌ها را به صورت کامل اجرایی کنیم.

بیشتر بخوانید:

استمرار تولید وظیفه اصلی پالایشگاه نفت بندرعباس



تعمیر و تولید

مهمترین بحثی که همواره تولید را با چالش می‌کشد، خرابی دستگاههاست. خرابی یک باره بحران مضاعفی بر تولید وارد می‌کند به همین دلیل مدیران قبل از آنکه با خرابی یک باره رو به رو شوند، با سیاست گذاری مناسب، سرویس‌های تعمیر و نگهداری دوره‌ای را انجام می‌دهند، معضلی که پالایشگاه نفت بندرعباس نیز با آن رو به رو است. در این رابطه معاونت تولید پالایشگاه نفت بندرعباس گفت: اینکه دستگاهی در مسیر تولید با مشکل کوچکی رو به رو شود، با سرعت مدیریت و تعمیر می‌کنیم که لطمه‌ای به تولید وارد نشود، اما تعمیرات اساسی زمانی صورت می‌گیرد که با مشکلات اساسی رو به رو شویم. صالحی از تعمیرات اساسی خبر داد که یک باره صورت گرفته و گفت: تعمیرات بسیار بزرگی انجام دادیم که با برنامه ریزی دقیق انجام شد و با لطف خدا توانستیم به همه اهدافی که داشتیم دست پیدا کنیم. وی با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما بر این بود که به تولید لطمه‌ای وارد نشود گفت: در نتیجه تلاش‌های بی وقفه بر مبنای برنامه ریزیها، تمام دستگاه‌ها بدون مشکل خاصی تک به تک وارد فاز تولید شد و تمام واحد‌ها به مدار تولید برگشتند.

دستاورد‌های کارکنان دلسوز

مدتهاست مفهوم سرمایه تغییر کرده و امروزه از نیروی انسانی به عنوان مهمترین سرمایه یاد می‌شود. برای اثبات این ادعا کافی است به آمار فرار مغز‌ها توجه کنیم و بدانیم که کشور‌های پیشرفته بدنبال جذب نیرو‌های توانمند از کشور‌هایی هستند که ارزشی برای نیروی کار قایل نیستند. اما شرکت پالایش نفت بندرعباس درک درستی از جایگاه نیروی انسانی توانمند دارد. در این رابطه صالحی از ظرفیت اسمی ۳۵۰ هزار تنی پالایشگاه در روز خبر داد و گفت: این ظرفیت را مرهون کارکنان پالایشگاه نفت بندرعباس هستیم. معاونت تولید پالایشگاه نفت بندرعباس با تاکید بر اینکه شرکت پالایش نفت بندرعباس در عرصه تولید و تامین نیاز‌های کشور حرف بزرگی برای گفتن دارد گفت: این پالایشگاه در بحث بهره‌برداری و فنی از توان و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. وی از دانش و سطح سواد بالای کارکنان شرکت پالایش نفت بندرعباس خبر داد و گفت: فقط دانش و سواد کافی نیست، بلکه تعهد نیز اهمیت دارد که خوشبختانه کارکنان این پالایشگاه از حداکثر توان خود استفاده می‌کنند تا مشکلات را حل کنیم و تولید را بدون وقفه ادامه دهیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: