April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۰۶۰۲
۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
0
یک کارگردان گفت: در نمایش «زمان متوقف شد» به معرفی چهار زن تاریخ‌ساز پرداختیم با آن در جشنواره تئاتر شبستان شرکت کردیم.

استعداد‌های هنری خوبی در مساجد وجود دارد

مصطفی شکاریان با نمایش «زمان متوقف شد» به بخش عمومی نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور راه یافته است.

شکاریان متولد سال ۱۳۶۹ و ۳۳ ساله است که از شهرستان گرمه در استان خراسان شمالی برای حضور در جشنواره ملی تئاتر شبستان به همراه اعضای گروهش به تهران آمده است. وی اگرچه از سال‌های خیلی پیش در حوزه تئاتر کار می‌کرد، اما از سال ۱۳۸۸ به طور حرفه‌ای فعالیت در این رشته هنری را ادامه داد.

وی در خصوص نمایش‌هایی که اجرا کرده است، اظهار داشت: نمایش «آخرین سقا» یکی از آثار بنده است که من با این کار به جشنواره کشوری تئاتر بچه‌های مسجد که به میزبانی استان خراسان شمالی برگزار شد، راه یافتم. نمایش دیگر «شب دهم» بود که با این نمایش به جشنواره کشوری بسیج راه یافتیم و مقام نیز کسب کردیم. نمایش «کیف قاپ» که یک اثر مونولوگ است، نمایش «آقای قاضی صدایم را می‌شنوی؟»، نمایش عاشورایی «اهالی ماه»، نمایش «طلوع آفتاب»، نمایش «ترنج» و نمایش «راه پیموده نشده» هم از دیگر کار‌های بنده می‌باشد که به جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای راه یافت و برای برخی از این نمایش‌ها جوایزی دریافت کردم.

کارگردان نمایش زمان متوقف شد این نکته را هم بیان کرد که در حوزه سریال نیز به عنوان بازیگر و دستیار یک کارگردان فعالیت داشته و کار‌هایی انجام داده که در انتظار صدور مجوز قرار دارد. در حوزه مستند نیز در مستند زندگی شهید بایرام دردی کریمی (شهید شاخص استان خراسان شمالی) در قامت آن شهید ایفای نقش کرده است.

شکاریان در خصوص نمایش زمان متوقف شد نیز بیان داشت: این اثر نگاهی نو و شاعرانه به حوادث تاریخی دارد و زندگی چهار مادر تاریخ‌ساز یعنی حضرت مریم (مادر حضرت عیسی (ع))، یوکابد (مادر حضرت موسی (ع))، رباب (مادر حضرت علی‌اصغر (ع)) و حورا مادری فلسطینی و شهیدپرور را روایت می‌کند.

استعداد‌های هنری خوبی در مساجد وجود دارد

وی خاطرنشان کرد: در این نمایش تقابل حق و باطل در زمان‌های مختلف و رشادت‌های مادران تاریخ‌ساز به تصویر کشیده است. حتی مقابله با رژیم صهیونیستی نیز در این تئاتر نشان داده شده است.

این فعال هنری در خصوص اولین دوره از برگزاری جشنواره ملی تئاتر شبستان هم بیان داشت: یکی از نقاط قوت و مثبت این جشنواره، اجرای تئاتر‌ها در مساجد است. این اقدام ابتکاری بسیار خوب و ارزنده است. این اتفاق موجب شد تا بنده از بازیگران جوان استفاده کنم و بین آن‌ها با مسجد اُنس و اُلفت بیشتری به وجود بیاورم.

وی همچنین بیان کرد: در بین نوجوانان و جوانان مسجدی استعداد‌های بسیار خوبی در حوزه‌های هنری وجود دارد. مسجد کانون و مرکز فعالیت‌های دینی و مردمی است. با استفاده از هنر و حوزه‌های هنر همچون تئاتر می‌توان ارتباط بسیار خوبی با مردم برقرار کرد و به انتقال مفاهیم و معارف دینی و مذهبی پرداخت.

شکاریان اظهار داشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمود تئاتر همچون منبر است و با استفاده از این هنر و رسانه می‌توان به تبلیغ و ترویج دین پرداخت. خیلی از مفاهیم دینی و اسلامی را در مدت زمان کوتاهی و به صورت عمیق می‌توان به مخاطبان انتقال داد.

گفتنی است تئاتر زمان متوقف شد کاری از گروه فرهنگی هنری صدای آب کانون فرهنگی هنری مسجد امام رضا (ع) شهرستان گرمه است که کارگردان آن مصطفی شکاریان، نویسنده مجتبی طالبی و دستیار کارگردان ساغر یزدانی است. بازیگران آن نیز عبارتند از محسن اربابی در نقش حرمله، مصطفی شکاریان در نقش سرباز اسرائیلی، زینب شهسوار در نقش یوکابد، محدثه خراسانی در نقش مریم، زینب اکبرزاده در نقش رباب، الناز میرزاپور در نقش حورا، ساغر یزدانی در نقش زن یک و آتنا حسن‌زاده در نقش زن دو.

طراح صحنه و لباس نیز مصطفی شکاریان، نور محمد طالبی مقدم، منشی صحنه زینب دوست‌محمدی، گریم ساغر یزدانی، پوستر و بروشور محمد طالبی‌مقدم و موسیقی محسن اربابی است.

در نخستین دوره از برگزاری این جشنواره گروه‌های نمایشی و هنری که وابسته به مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هستند از سراسر کشور به تهران آمدند و در ۱۴ مسجد منتخب شهر تهران برای مخاطبان و اهالی مساجد به اجرای نمایش پرداختند.

این جشنواره در ۴ بخش عمومی، مهر ویژه بانوان، کودک و نوجوان و تئاتر کاغذی برگزار شده که امید است در دوره‌های آینده آثار ارسالی به جشنواره توسعه کمی و کیفی یابد.

داوران این جشنواره نیز از چهره‌های شناخته شده عرصه تئاتر هستند که برخی از آن‌ها پیش از برگزاری جشنواره در قالب مدرسه تئاتر شبستان در تعدادی از استان‌ها حضور یافتند و به برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی پرداختند.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: