کد خبر: ۴۱۰۶۲۵
۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
0
دومین نشست شورای عالی کار با رویکرد بررسی دستمزد ۱۴۰۳ فردا تشکیل می‌شود.در نشست قبل افزایش سقف معافیت مالیاتی دستمزد کارگران از سوی برخی نمایندگان کارگری پیشنهاد شد و موضوع منطقه‌ای شدن سبد معیشت کارگران توسط وزارت اقتصاد نیز به میان آمد که به دلیل عدم پذیرش گروه کارگری از دستور کار خارج شد.

جلسه دستمزد کارگران فردا برگزار می‌شود

به نقل از ایسنا، امروز کمیته مزد شورای عالی کار ساعت ۱۰ صبح تشکیل جلسه خواهد داد و اعضای کمیته و نمایندگان سه گروه دولت، کارفرما و کارگر در خصوص هزینه‌های سبد معیشت کارگران و تعیین رقم سبد به بیان دیدگاه‌های خود می‌پردازند.

 

در نشست قبل شورای عالی کار گزارش کمیته مزد در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد تا در خصوص مزد منطقه‌ای اجماع کلی حاصل شود و اعضا آخرین بررسی‌های خود را در این زمینه ارائه و گزارش جمع‌بندی نهایی را در جلسه بعد ارائه دهند.

 

تاکنون چندین جلسه به موضوع پیشنهاد مزد منطقه‌ای پرداخته شده و در نهایت پس از بحث و بررسی و جمع‌بندی، منطقه‌ای کردن دستمزد کارگران منتفی و از دستور کار کمیته مزد خارج شده بود.

 

وزارت اقتصاد در نشست قبل شورای عالی کار پس از طرح پیشنهاد مزد منطقه‌ای و منتفی شدن آن، این بار بحث منطقه‌ای شدن سبد معیشت را پیش کشید که با مخالفت و عدم پذیرش گروه کارگری روبه رو شد چرا که به اعتقاد آنها این مساله دنباله روی مباحث حاشیه‌ای مزد است و به جای تسریع در تعیین رقم سبد معیشت خانوار کارگری،جلسه دستمزد را تحت شعاع قرار می‌دهد.

 

پیشنهاد افزایش سقف معافیت مالیاتی دستمزد کارگران نیز توسط یکی از نمایندگان گروه کارگری مطرح شد که وزیر کار ضمن موافقت با آن از طرح این پیشنهاد در هیات وزیران خبر داد.

 

سید صولت مرتضوی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۹ اسفند ماه با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری جلسات شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد کارگران،اعلام کرد: بحث حقوق و دستمزد کارگران از وظایف شورای عالی کار است. این شورا سه‌جانبه‌گراست و متشکل از ۳ نماینده کارگر، ۳ نماینده کارفرما و ۳ نماینده دولت و وزیر کار به عنوان رئیس جلسه است. اساس هم بر سه‌جانبه‌گرایی است تا هر سه طرف (کارگر، کارفرما و دولت) راضی باشند.

 

وی گفت: بعضا فکر می‌کنند که حداقل حقوق و دستمزد را دولت یا وزیر کار مشخص می‌کند در حالی که نه دولت نه وزارت کار حداقل را مشخص نمی‌کنند بلکه این شورای عالی کار است که این کار را انجام می‌دهد. البته شخصیت‌های حقوقی هم در این جلسه حضور دارند و امیدواریم بتوانیم با شاخص‌هایی که به دست می‌آید تصمیم معقول و منطقی در این بخش بگیریم.

 

محسن باقری، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جلسه شورای عالی کار که فردا برگزار می‌شود، اظهار کرد: در جلسه فردا گزارش جمع‌بندی شده کمیته مزد را ارائه خواهیم کرد. امروز آخرین جلسه کمیته مزد برگزار می‌شود و در خصوص هزینه ماهانه سبد معیشت خانوار کارگری بحث و تبادل نظر خواهیم کرد.

 

وی ادامه داد: در جلسه قبل کمیته مزد بحث منطقه‌ای شدن سبد معیشت مطرح شد ولی چون به آن نپرداختیم، از دستور کار جلسه خارج شد اما در این جلسه از سبد جدید غذایی رونمایی شد که البته مورد توافق ما نبود و انستیتو تغذیه آمار جدیدی از سبد معیشت ارائه کرده بود که معتقدیم در جهت ارزان سازی هزینه سبد معیشت است.

 

نماینده کارگران در شورای عالی کار تصریح کرد: سبد جدید غذایی که از سوی وزارت بهداشت مطرح شد در خصوص میزان کالری مصرفی خانوار بود ولی پس از بررسی به دلیل کم کردن کالری‌ها و گرم مصرفی روزانه کارگران با آن مخالفت کردیم و چالش ما سر این سبد جدید غذایی است که جبران کالری مورد نیاز خانوار را نمی‌کند.

 

باقری هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران که کانون شورای اسلامی کار استان تهران تا آخر دی ماه و بر اساس نرخ تورم منتهی به دی ماه استخراج کرده است را ۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

 

بیشتر بخوانید: اعلام جدول پرداخت حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در اسفندماه ۱۴۰۲

 

 هفته گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تشکیل جلسه شورای عالی کار خبر داده و گفته بود:از هفته آینده جلسات شورای عالی کار برگزار می‌شود و در خصوص تعیین دستمزد کارگران تصمیم‌گیری خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: