April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۰۷۵۰
۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
0
قیمت دلار روز دوشنبه با کاهشی محدود، در سقف کریدور پنجم نوسان داشت. این اسکناس با تلاش سیاست‌گذار در کف حمایتی در حال معامله است. کارشناسان اقتصادی معتقدند تغییر کریدور دلار در دو روز گذشته به جهت آمارسازی و دستاوردسازی دولت رخ داده است.

نوروز نیز چراغ بازار طلا را روشن نکرد/دلار پشت مرزهای کریدور ۶۰ هزار تومانی می‌ماند؟

قیمت دلار روز دوشنبه با کاهش ارزش بازگشایی شد و در ادامه معاملات، رشد پلکانی ۳۰۰ تومانی داشت. این اسکناس در سومین روز معاملاتی هفته در نیمه کانال نهم کریدور ۵۰ هزار تومانی بسته شد.

معامله‌گران بازار ارز در هفته گذشته و زمانی که دلار در سقف قیمت معامله می‌شد، برگشت دلار به کریدور پایین‌تر را پیش‌بینی کرده بودند. آن‌ها معتقدند بازارساز از بازار پرتقاضای ارز نوسان‌گیری کرده است.

کاهش قیمت دلار با هدف دستاوردسازی رخ داده است

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند از ابتدای سال، تلاش‌ها و سیگنال‌های سیاست‌گذار به قیمت دلار روند کاهشی داد، اما صعود این اسکناس اجتناب‌ناپذیر بود؛ زیرا صنایع بالادستی کشور با دلار‌هایی با قیمت بالاتر معامله می‌شوند.

آن‌ها با استناد به اینکه در ماه‌های پایانی سال هزینه‌های دولت به واسطه پرداخت حقوق و عیدی و تسویه حساب‌های ریالی در روند صعودی قرار دارد، می‌گویند روند افزایشی هفته‌های اخیر از الگوی افزایشی قیمت در سال‌های گذشته پیروی می‌کند و سیاست‌گذار بعد از نوسان‌گیری دلار را کاهشی کرده تا بعدا از آن به‌عنوان دستاوردی در مدیریت ارزی کشور یاد کند.

بازار ارز با کاهش قیمت دلار همراه شد​

روز دوشنبه ۲۱ اسفند، قیمت ارز‌های مهم در بازار با روند کاهشی بازگشایی شد، اما در ادامه، رشد پلکانی داشت. قیمت درهم که در لحظه بازگشایی بازار ارز در کف کانال ۱۶ هزار تومانی نوسان داشت در سومین روز هفته با قیمت ۱۶ هزار و ۱۶۰ تومان بسته شد.

علاوه بر آن، قیمت تتر روی رقم ۵۹ هزار و ۷۰۰ تومانی قرار گرفت و تغییر قیمتی نسبت به روز یکشنبه نداشت. پوند انگلیس با رقم ۷۶ هزار و ۸۷۰ تومان معامله شد. یورو هم به قیمت ۶۵ هزار و ۴۷۰ تومان رسید.

 

فروش طلای دست دوم ممنوع می‌شود

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به روند نزولی قیمت طلا و سکه در بازار، شرایط تقاضا را بحرانی خواند و گفت: بازار طلافروشان در رکود است.

قیمت سکه و طلا در دو روز اخیر تغییرات اندکی داشته است؛ ثبات انس جهانی طلا، کاهش نرخ ارز و عرضه سکه در اتاق طلا و ارز بانک مرکزی روند صعوی قیمت طلا و سکه را قطع کرد.

نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به روند کاهشی قیمت طلا و سکه در بازار اظهار داشت: بخشی از این کاهش قیمت به دلیل عرضه سکه بوده است روز گذشته نیم سکه نیز به حراج بانک مرکزی اضافه شد، از طرف دیگر قیمت ارز نیز کاهش یافت.

وی اضافه کرد: شرایط تقاضا در رکود قرار دارد و صنعت ما انتظار نداشت در روز‌های پایانی سال، تغییری در داد و ستد‌ها ایجاد نشود؛ بنابراین شرایط خوبی برای صنعت ما مهیا نیست و امیدواریم در روز‌های پایانی سال روند تغییر کند و مقداری مشکلات صنعت ما حل شود.

بذرافشان درباره تغییرات قیمت طلا و سکه در بازار اظهار داشت: قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار روز گذشته ۱۲ هزار تومان کاهش یافت هر قطعه سکه نیز افت ۳۰۰ هزار تومانی داشت؛ به طور کلی قیمت طلا و سکه مقداری نسبت نقطه اوج کاهش ۱ تا ۲ درصدی داشته است.

وی در پیش‌بینی از بازار سکه و طلا در روز‌های پایانی سال نیز گفت: باید دید در روز‌های آینده شرایط عرضه سکه، بازار‌های جهانی، نرخ ارز و عرضه و تقاضا به چه سمتی حرکت می‌کند البته وضعیت تقاضا مساعد نیست و به نظر نیز نمی‌رسد در روز‌های پایانی سال تغییری در بازار رخ دهد.


رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه در شرایط رکود واحد‌های اجاره‌ای وجود دارند که در شرایط رکود دچار آسیب‌های مالی می‌شوند، افزود: سال ۱۴۰۲ سال پر التهاب و بحرانی و دارای حاشیه‌های فراران برای اصناف و حوزه طلا بود سالی که پر از مشکلات و رکود بود و امیدواریم سال آینده در حوزه اصناف دگرگونی داشته باشیم.

بذرافشان با اشاره به تشکیل اولین جلسه رسمی کارگروه تخصصی طلا، جواهر، سکه و نقره اتاق اصناف تهران، عنوان کرد: در رابطه با آینده صنف و مشکلات سامانه جامع تجارت، همان طور که در جلسه اخیر با معاون اول رییس جمهور مطرح شد قرار است نامه‌نگاری‌ها از طریق اتحادیه شهر‌ها انجام شود و موضوعات مختلف سامانه جامع تجارت و تبعاتی که در آینده در صورت اجرا پیش بیاید، به ارگان‌های مختلف اعلام شود.

وی در باره دیگر موضوعات این جلسه اظهار داشت: کد آیسیک دست‌دوم‌فروشی باید در صنف ما باطل شود که بر این اساس، قرار شد از طریق کارگروه، اتحادیه‌ها و اتاق اصناف نسبت به ابطال کد آیسیک اقدامات لازم انجام صورت گرفته و این کد از مجوز‌ها حذف شده تا مشکلاتی که تولید دارد حل شود.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه نیاز است تا نگاه مسئولین به شرایط اقتصادی مردم تغییر کند، گفت: امیدواریم وضعیت معیشت اقتصادی تغییر کند و مسئولین دولتی و نمایندگان جدید نسبت به حوزه اصناف و مردم جامعه در رابطه با شرایط بهتر و رفاه بیشتر و پررنگ‌کردن حضور اصناف در کار‌های تخصصی اقدامات لازم را انجام دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: