April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۰۸۱۱
۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
0
مدیر ژئوپارک جهانی قشم از اکران اختصاصی مستند «روایت طرب انگیز طرب» به همراه نقد و بررسی فیلم و رونمایی از کتاب «شناختنامه ساز ایرانی عود در سواحل هرمزگان و خلیج فارس» در حاشیه نشست اعضای شبکه همیاران ژئوپارک جهانی یونسکو جزیره قشم، تعدادی پژوهشگران، اهالی فرهنگ، هنر و رسانه و علاقمندان به موسیقی نواحی و آیینی خبر داد.

اکران مستند «روایت طرب انگیز طرب» در موزه ژئوپارک جهانی یونسکو جزیره قشم

سجاد اشگرف با اعلام این خبر بیان داشت: این مستند و کتاب ارزشمند پژوهشی، روایتی از پیرامون قصه هم‌پیوندی ساز جهانی عود، سبک موسیقی طرب و میراث مشترک تمدنی دریاپایه است.


اشگرف ادامه داد: این محصول پژوهشی و سینمایی محصول پلتفرم رسانه‌ای «دریانما» SeeSeaTV عضو شبکه همیاران ژئوپارک جهانی یونسکو جزیره قشم است که نتیجه ۲۰ سال پژوهش میدانی، کتابخانه‌ای و گفتگو‌ها و مصاحبه‌های پژوهشی حجت حاجی زاده، پژوهشگر هرمزگانی است و به مناسبت یک‌سالگی ثبت ساز عود در میراث ناملموس یونسکو به عنوان هجدهمین عنصر ثبتی ایران در فهرست جهانی، در پاییز سال ۱۴۰۲ آماده نمایش شده است.

وی یادآور شد: مستند «روایت طرب انگیز طرب» روایت تصویری شاد و آهنگین که در قالب یک مستند ۶۰ دقیقه ای، شنیدن و دیدن خواهید کرد، اقتباسی است از کتاب «شناختنامه ساز ایرانی عود در خلیج فارس و هرمزگان» اثر حجت حاجی زاده، پژوهشگر هرمزگانی حوزه موسیقی (محصول انتشارات پر سرخ، چاپ اول، پاییز ۱۴۰۲، جزیره قشم) است.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم خاطرنشان ساخت: این اثر پژوهشی، شامل روایت‌هایی کمتر بازگو شده از تعاملات فرهنگی و هنری ساحل نشینان منطقه تمدنی دریایی ایران و خاورمیانه تا شرق آفریقا، شامل قصه‌های شنیدنی و جذاب از سرگذشت ژانر موسیقایی محبوب «طرب» از کرانه خلیج فارس تا سواحل دوردست اقیانوس هند، یمن و زنگبار است؛ بنابراین گزارش، «موسیقی طرب» با نقش آفرینی محوری «ساز عود» به عنوان یک میراث مشترک بینافرهنگی در جهان، از سپیده دم تاریخ تاکنون، پاینده و زاینده به حیات خود ادامه می‌دهد.


خوشبختانه «هنر ساختن و نواختن ساز عود» به تاریخ ۹ آذرماه ۱۴۰۱ خورشیدی در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت شد. همین اتفاق، انگیزه‌ای شد برای سازندگان این فیلم مستند که هم‌پیوندی عود را با موسیقی طرب و میراث تمدنی دریانوردی، در قالب معرفی چهره‌های شاخص این سبک موسیقی و خرده داستان‌های اجتماعی ـ تاریخی، برای مخاطبان علاقه‌مند به موضوعات هویتی و تمدنی دریاپایه، روایتگری کنند.
عوامل سازنده این فیلم شامل موارد زیر است:
▪️ تهیه کننده: مهدی ده دار
▪️کارگردان و تدوین: فرشید ایران پرست
▪️پژوهشگر، نویسنده و راوی: حجت حاجی زاده
▪️صدابردار و پشتیبانی فنی: علی ابوالقاسمی
▪️طراح گرافیک: نوید فلاحت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: