خرمی شاد مستندات چشمگیر رشد تولید را ارایه کرد
کد خبر: ۴۱۰۸۷۳
۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران مستندات چشمگیری از رشد تولید در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان را ارایه کرد.

 

همه رکورد‌ها در دست مس سرچشمه

ایران جایگاه قابل توجهی از ذخایر خدادادی در جهان دارد. از هر مواد اولیه یا معدنی نام ببریم، ایران ذخایر قابل توجهی از آن‌ها دارد. از نفت تا گاز، از آهن تا روی، از مس تا طلا و بسیاری موارد دیگر به وفور در گوشه گوشه کشور یافت می‌شود. اما تاسف آور اینجاست که بهره وری و بکارگیری از این ذخایر بدرستی صورت نمی‌گیرد. سال‌ها بر نفت و گاز تاکید کردیم و از دیگر ظرفیت‌های کشور غافل ماندیم. اما اکنون به سوی دیگر منابع کشور رفته ایم تا بتوانیم از دیگر ظرفیت‌های کشور بهره بگیریم.

مس ظرفیتی بزرگ

بی شک ذخایر مس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به اندازه‌ای در کشور معدن مس داریم که سالیان سال می‌تواند باعث رونق اقتصاد کشور شود. ذخایر مس ایران به اندازه‌ای زیاد است که رتبه پنجم جهان را به خود اختصاص داده ایم و اگر روند اکتشاف و استخراج ادامه داشته باشد، بزودی رتبه‌های بالاتری را از آن خود می‌کنیم همانطور که در مدت کوتاهی از رتبه دهم به هفتم و سپس به پنجم صعود کردیم. بنابر این مس ظرفیتی بزرگ است که نباید آن را نادیده گرفت.

سرچشمه در سرچشمه

اگرچه معادن بزرگی در بخش‌های کشور وجود دارد، اما مس سرچشمه در بین آن‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. دیرینه مس سرچشمه باعث شده افراد توانمندی در آن مشغول بکار شوند، به مرور زمان تجربیات گرانبهایی بدست آورند و به منابع انسانی برای کشور تبدیل شوند. این توانمندی‌ها باعث رشد و شکوفایی بیشتر صنعت مس در کشور شده است.

تحقق برنامه‌ها

برای آنکه مجموعه‌ای بتواند پله‌های ترقی را طی کند، نیازمند برنامه است تا بتواند برای دستیابی به آن برنامه‌ها حرکت کند. خوشبختانه صنعت مس از برنامه ریزی قابل توجهی برخوردار است و نه تنها بر مسیر ریل گذاری شده حرکت می‌کند، بلکه با سرعت بیشتری به جلو می‌رود. در این رابطه مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از تحقق برنامه پیش‌بینی‌شده تولید در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در سال جاری خبر داد.

رکورد شکنی‌ها

امیر خرمی‌شاد با تاکید بر اینکه مجتمع مس سرچشمه ایران در سال «مهار تورم، رشد تولید» برنامه پیش‌بینی‌شده در تولید فلز سرخ را تا قبل از پایان سال به سرانجام رسانده گفت: مس سرچشمه اکنون برای ثبت رکورد‌هایی در تولید گام برمی‌دارد. وی افزود: گزارش تولیدات مجتمع مس سرچشمه از ابتدای سال تا ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۲، نشان از تحقق کامل برنامه شرکت ملی صنایع مس ایران در این بازه زمانی برای این مجتمع دارد.

 

بیشتر بخوانید:



عبور از گذشته

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با تشریح جزئیات تحقق برنامه تولیدی در مجتمع مس سرچشمه، عنوان کرد: برنامه تدوین‌شده برای بخش معدن مجتمع مس سرچشمه در سال ۱۴۰۲ شامل استخراج ۲۸ میلیون و ۵۵۲ هزار تن سنگ سولفور، ۶۷ میلیون و ۱۳۱ هزار تن باطله و اکسید و ۹۵ میلیون و ۶۸۳ هزار تن مجموع استخراج بوده است. این در حالی است که برنامه محقق‌شده در مجتمع مس سرچشمه (تا ۱۳ اسفند) استخراج ۲۹ میلیون و ۲۶۷ هزار تن سنگ سولفور، ۹۹ میلیون و ۳۵۰ هزار تن باطله و اکسید و ۱۲۸ میلیون و ۶۱۷ هزار تن مجموع استخراج بوده است.

افزایش تغلیظ

خرمی شاد با اشاره به اینکه در تغلیظ، تولید ۶۵۶ هزار و ۸۳۵ تن کنسانتره نوار بیست با عیار ۲۳.۰۱ درصد و ۵۴۹۵ تن مولیبدن پیش‌بینی شده بود گفت: تا ۱۳ اسفندماه، ۷۰۲ هزار و ۲۵۷ تن کنسانتره نوار بیست با عیار ۲۱.۸۳ درصد و ۹۱۶۵ تن مولیبدن تولید شده است. به گفته وی، آند تولیدی ذوب در برنامه شرکت مس برای مجتمع مس سرچشمه در سال جاری ۲۲۷ هزار و ۱۵۸ تن بوده که ۲۳۲ هزار و ۱۱۱ تن تا ۱۳ اسفندماه تولید شده است.

از کاتد تا کنسانتره

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با یادآوری اینکه کاتد لیچینگ نیز در برنامه پیش‌بینی شده ۵۷۹۳ تن بوده که تاکنون ۵۶۳۷ تن تولید شده گفت: اسید تولیدی نیز در برنامه ۵۴۳ هزار و ۶۰۹ تن بوده که بیش از ۵۵۵ هزار تن تا ۱۳ اسفندماه تولید شده است. خرمی‌شاد افزود: در فلوتاسیون سرباره ۳۹ هزار و ۶۴۶ تن کنسانتره ارسالی با ۹۹۱۱ تن مس محتوی در برنامه امسال پیش‌بینی شده که تاکنون ۳۱ هزار و ۲۴۷ تن کنسانتره با مس محتوای ۶۷۵۸ تن تولید شده است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: در امور پالایشگاه نیز تولید ۱۸۳ هزار و ۸۶۸ تن کاتد، ۱۷ هزار و ۱۷۲ تن مفتول و ۵۴۶ تن لجن پیش‌بینی شده که تا ۱۳ اسفندماه جاری، تولید ۱۸۴ هزار و ۳۹۱ تن کاتد، ۲۸ هزار و ۶۹۷ تن مفتول و ۶۲۳ تن لجن محقق شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: