April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سیاهکارزاده از امضای تفاهم نامه با روسیه به نمایندگی از کشور خبرداد
کد خبر: ۴۱۰۸۷۹
۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
سیاهکارزاده از امضای تفاهم نامه منطقه آزاد انزلی با روسیه به نمایندگی از تمام مناطق آزاد کشور خبر داد.

سایه منطقه آزاد انزلی بر سر تمامی مناطق آزاد کشور

ایران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب، ظرفیت‌های بسیاری دارد که بسیاری از آن‌ها مغفول مانده است. یکی از مهمترین ظرفیت ها، همسایگی با کشور‌هایی است که از توان علمی، مالی، فناوری و... قابل توجهی برخوردار نیستند، در حالی که ایران ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیاری در عرصه‌های گوناگون دارد.

ظرفیت‌های اقتصادی

اگر به ذخایر خدادادی و توانمندی تولید توجه کنیم، ایران رتبه بالایی در جهان دارد. ایران در زمینه فولاد رتبه دهم جهان، از نظر مس رتبه پنجم جهان و از نظر گاز رتبه دوم جهان را دارد. البته این تمام ماجرا نیست و اگر به دیگر ظرفیت‌های ایران توجه کنیم، متوجه می‌شویم که ایران می‌تواند برای بسیاری از کشور‌های جهان به ویژه همسایگان یک ظرفیت باشد، ظرفیتی که بدلیل معرفی نشدن یا بهره نگرفتن درست از آنها، بخوبی عمل نشده است.

جاذبه‌های گردشگری

ایران با داشتن تمدن دیرینه، آثار باستانی، آداب و رسوم، صنایع دستی ویژه و بسیاری گزینه‌های دیگر، یک ظرفیت بالقوه دارد که بسیاری از کشور‌ها از داشتن آن محروم هستند. این ظرفیت‌ها می‌تواند جاذبه قابل توجهی برای گردشگری باشد. اما نکته مهم اینجاست که این جذابیت‌ها در سراسر کشور گسترده شده که اگر بدرستی معرفی شود، می‌تواند باعث شود یک گردشگر از شمال وارد شود و برای بازدید از ظرفیت‌های گردشگری، به تمامی نقاط کشور سفر کند، وضعیتی که می‌تواند گردش مالی و درآمدزایی قابل توجهی داشته باشد.

کشور نیازمند عرق ملی

گستردگی ایران نشان می‌دهد که به عزم ملی نیاز دارد. تفکرات منطقه‌ای بدترین ضربه و لطمه را به اقتصاد و آینده کشور وارد می‌کند و هر ایرانی در هر گوشه از ایران زمین، باید نسبت به نقطه به نقطه کشور تعصب و عرق داشته باشد. اینکه مدیری در یک کشور از کشور پست بگیرد و تنها در اندیشه آن باشد، اگرچه خوب، اما خیانتی به کشور است.

نگاه مهربان انزلی به کشور

به جرات می‌توان ادعا کرد کمتر شاهد رویکرد‌های ملی بوده ایم، این در حالی است که رویکرد‌های ملی به رونق منطقه‌ای و محلی نیز منجر می‌شود. اما به نظر می‌رسد منطقه آزاد انزلی به این درک از شرایط رسیده و محمد سجاد سیاهکارزاده رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اعلام کرده: ما بین المللی می‌اندیشم و محلی عمل می‌کنیم، بنابر این از تمام ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و مزیت‌های منطقه آزاد انزلی جهت توسعه استانی و ملی بهره می‌بریم.

بیشتر بخوانید:

فعال شدن سرمایه‌های ترک و روس در منطقه آزاد انزلی


انزلی نماینده کل کشور

مناطق آزاد در عرصه اقتصادی ظرفیت و جایگاه قابل توجهی دارد که در مورد هر کدام ویژه است. آنچه در مناطق آزاد قشم یا کیش وجود دارد، هرگز در انزلی وجود ندارد و ظرفیت‌ها و جاذبه‌های منطقه آزاد انزلی را نیز هیچیک از مناطق آزاد کشور ندارند. اما نیاز به هم افزایی وجود دارد و مناطق آزاد باید در اندیشه همکاری بیشتر باشند. در این رابطه سیاهکارزاده با اشاره به اینکه در حوزه توسعه تجارت، منطقه آزاد انزلی به نمایندگی از کل مناطق آزاد کشور، تفاهم نامه‌ای با اتحادیه فناوری‌ها و لجستیک روسیه امضا کرده افزود: براساس این تفاهم نامه اتحادیه کشور‌های کریدور شمال-جنوب با حضور ابتدایی کشور‌های روسیه، ایران، هند، قزاقستان و جمهوری آذربایجان شروع به کار کرد تا در ادامه کشور‌های دیگر ذی نفع در کریدور به عضویت این اتحادیه اضافه شوند.

نقش حاکمیتی در حمل و نقل

اگر به وضعیت جغرافیایی ایران توجه کنیم و ظرفیت قابل توجه دریا در شمال و جنوب کشور را در نظر بگیریم، بسیاری از کشور‌ها برای عبور از شمال به جنوب و از شرق به غرب، باید از ایران عبور کنند که این موقعیت جغرافیایی، مهمترین و پردرآمدترین فرصت ترانزیت را برای کشورمان رقم می‌زند، فرصتی که نیازمند شکوفایی است. در این رابطه مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی با تشریح نقش ایران گفت: این منطقه آزاد با وجود ایفای نقش حاکمیتی به منظور رونق حمل و نقل کالا، وظیفه بازاریابی را برعهده گرفته تا شرایط را برای ترانزیت کالا‌های مورد نیاز کشور از بنادرانزلی و کاسپین فرآهم کند.

وجود همه ظرفیت‌ها

حمل و نقل در سه بخش هوایی، دریایی و زمینی مطرح می‌شود که برای ترانزیت دو روش زمینی (ریلی و جاده ای) و دریایی مطرح است. سیاهکارزاده با اشاره به اینکه جهت توسعه تجارت نیازمند ابعاد نرم افزاری و زیرساخت‌های سخت افزاری هستیم گفت: با بهره برداری از راه آهن رشت- کاسپین بخشی از زیرساخت‌های سخت افزاری این امر به زودی محقق خواهد شد. وی با اشاره به اینکه برای اولین بار در کشورمان، در طرح ملی اتصال ریل به مجتمع بندری کاسپین از ریل قاشقی یک پارچه استفاده شده گفت: تأمین این ریل با حمایت سرمایه گذاران منطقه آزاد صورت گرفته و با بهره برداری از این طرح، احداث هشت کیلومتر خط ریلی داخل مجتمع بندری کاسپین در دستور کار سازمان قرار می‌گیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: