April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۰۹۲۱
۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
0

در پاسخ به این سوال که چرا برای رفع انسداد حساب بانکی به وکیل نیاز داریم باید گفت که وکیل امور مالی و بانکی به دلیل تسلط بر قوانین این حوزه از سرعت عمل بالایی در رفع انسداد حساب برخوردار بوده و به سرعت می تواند با فراهم کردن مدارک لازم، ابهامات به وجود آمده را رفع کرده و در صورت وجود بدهی های مالی با ارائه راهکارهای مناسب و محکمه پسند نسبت به رفع انسداد مالی موقت یا دائم اقدام کند. با توجه به پیشرفت های زیادی که در حوزه فناوری اطلاعات و ذخیره سازی داده های مالی و بانکی ایجاد شده است این امکان برای شبکه بانکی فراهم شده است که توانایی انسداد حساب های مالی و بانکی مشتریان خود را به دلایل قضایی و حقوقی داشته باشند لذا در چنین شرایطی وکیل مالی و بانکی می تواند یک اهرم مناسب و کارآمد برای برون رفت مشتریان و ارباب رجوع از این شرایط باشد.

انسداد حساب بانکی چیست

انسداد حساب بانکی به توقیف حساب های مختلف بانکی و مالی افراد و شهروندان در موسسات دولتی و غیردولتی گفته می شود که به دلیل مشکلات مالی یا قضایی با دستور مراجع ذی صلاح انجام می شود.

در شرایط عادی هر شهروند می تواند در موسسات مختلف دولتی و خصوصی حساب های مختلف مالی و پولی داشته باشد و به راحتی بتواند نسبت به نقل و انتقال وجوهات مالی و پولی خود اقدام کند.

اما اگر به دلایل مختلف حساب های مالی و پولی فرد مورد نظر به وسیله نهادهای ذی صلاح و قانونی به دلایل متفاوت توقیف شود، حق و امکان هرگونه نقل و انتقال یا جابجایی مالی از حساب فرد مورد نظر سلب شده و تا زمان رفع شدن انسداد مالی اختیار برداشت یا نقل و انتقال مالی از او گرفته می شود.

به عبارت دیگر فردی که دچار انسداد حساب بانکی می شود تا زمان برطرف شدن مشکل و صدور حکم قضایی قادر به برداشت وجوه پولی و مالی یا نقل و انتقال آن ها نخواهد بود.

حساب بانکی به چه دلایلی توقیف می شود؟

حساب بانکی به دلایل مختلف ممکن است از سوی نهادهای نظارتی و قضایی مسدود شود. به عبارت ساده هر زمان فردی به دلایل مختلف به افراد حقیقی یا حقوقی بدهکار باشد یا پول و وجوه مالی حساب بانکی خود را از راه های نامشروع و غیرقانونی به دست آورده باشد ممکن است به درخواست شاکیان خصوصی یا عمومی تا روشن شدن وضعیت، اموال و حساب بانکی وی توقیف شود.

یعنی تا رفع انسداد فرد صاحب حساب بانکی، حق برداشت یا نقل و انتقال وجوه مالی خود را نداشته باشد. در ادامه به برخی از دلایل رایج توقیف یا انسداد حساب های بانکی اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخته می شود.

چک برگشتی

چک برگشتی یکی از دلایل مهم انسداد حساب بانکی است به عبارت دیگر هر گاه مبلغ درج شده در چک بیشتر از مبلغ پولی باشد که در حساب مورد نظر وجود دارد و فرد دارنده چک به دلیل پرداخت نشدن به موقع چک تقاضای برگشتن خوردن آن را نماید حساب فرد صادر کننده چک تا زمان روشن شدن وضعیت پرداخت مسدود باقی می ماند.

از دلایل مسدود شدن حساب فرد صادر کننده چک می توان به مواردی مانند نداشتن موجودی، کم بودن مبلغ نسبت به مبلغ درج شده در چک، عدم تطابق امضا صادر کننده چک با امضاء روی چک، نقص در امضا، مغایرت تاریخ عددی با تاریخ حروفی روی برگه چک، مخدوش بودن مندرجات چک، مغایرت مبلغ حروفی و عددی درج شده در چک اشاره کرد.

وام و تسهیلات

از دیگر دلایل مهم و رایج مسدود شدن حساب بانکی پرداخت نشدن وام و تسهیلات بانکی در موعد مقرر است. به عبارت دیگر هر گاه فرد دریافت کننده وام و تسهیلات مالی از پرداخت اقساط و تعهدات مالی و پولی خود در موعد مقرر امتناع نماید.

پس از شکایت مرجع ارائه دهنده پول و اعتبار مورد نظر با ارائه اسناد و مدارک لازم به مراجع قانونی، پس از ارسال اخطار های لازم تا روشن شدن وضعیت، حساب های بانکی فرد حقیقی یا حقوقی مورد نظر مسدود می شود. همچنین شکایت ضامن از وام گیرنده یکی دیگر از دلایل مسدود شدن حساب بانکی است.

به این معنا که وقتی فرد دریافت کننده وام و تسهیلات بانکی نسبت به پرداخت اقساط خود اقدام نکند فرد ضامن و متعهد برای وادار کردن فرد وام گیرنده به پرداخت اقساط وام و تسهیلات بانکی، می تواند از او شکایت کرده و تا روشن شدن وضعیت و پرداخت دیون عقب افتاده، درخواست توقیف اموال فرد وام گیرنده را نماید.

مهریه

مهریه یکی از دلایل مهم و رایج توقیف حساب بانکی است به این معنا که وقتی زوجه برای گرفتن مهریه خود از طریق قانونی اقدام کند.

پس از تنظیم دادخواست و انجام مراحل اداری ممکن است دادگاه مربوطه یا مرجع رسیدگی کننده برای تسریع در گرفتن مهریه، حکم توقیف اموال زوج را تا روشن شدن وضعیت صادر نماید.

توقیف و انسداد حساب بانکی یکی از روش های وادار کردن زوج به پرداخت مهریه زوجه است، به عبارت ساده تا زمانی که زوج تعهدات خود را در قبال پرداخت مهریه زوجه انجام ندهد رفع توقیف حساب بانکی برای مهریه از سوی نهادهای قانونی صادر نمی شود و فرد محکوم علیه نمی تواند آزادانه نسبت نقل و انتقال یا پرداخت وجوه پولی و مالی از حساب های بانکی خود اقدام نماید.

نفقه

نفقه یا پرداخت خرج روزمره زندگی یکی دیگر از دلایل توقیف حساب بانکی است به عبارت دیگر وقتی که زن یا زوجه در دادگاه خانواده از شوهر خود به دلیل عدم پرداخت نفقه شکایت کند.

پس از تشکیل دادگاه و اثبات این ادعا برای قاضی مربوطه تا روشن شدن وضعیت و پرداخت نفقه مشخص شده زن ممکن است حساب بانکی زوج به دستور دادگاه مسدود گردد و زوج نتواند از حساب های بانکی خود برای انجام امور مالی روزمره استفاده کند.

دیون و تعهدات مالی

دیون و تعهدات مالی یکی از دلایل شایع توقیف و انسداد حساب بانکی اشخاص مختلف حقیقی و حقوقی است. وقتی افراد حقیقی و حقوقی در پرداخت دیون و تعهدات مالی خود اهمال نمایند و فرد شاکی یا مدعی العموم خواستار رسیدگی به این امر باشند حساب فرد یا افراد مورد نظر تا روشن شدن وضعیت با دستور قضایی و به شکل قانونی مسدود می گردد.

پولشویی

پولشویی یکی دیگر از جرائمی است که در آن افراد مجرم سعی می کنند با استفاده از راهکارهای قانونی پول های نامشروع و بدون منشا مشخص قانونی را موجه کرده و به چرخه اقتصاد وارد نمایند.

به عبارت ساده هر گاه برای نهادهای قانونی و قضایی نامشروع بودن منشاء اموال و دارایی های افراد مختلف حقیقی و حقوقی در حساب های پولی و مالی مختلف شبه ناک باشد.

پس از صدور کیفر خواست و انجام مراحل اداری و قانونی، با دستور قاضی یا مراجع قانونی حساب فرد یا افراد مورد نظر مسدود شده و تا زمان برطرف شدن شبهه و شک، این انسداد و توقیف باقی می ماند.

قاچاق کالا و ارز

از دیگر دلایل انسداد و توقیف حساب های بانکی و پولی قاچاق کالا و ارز است به عبارت ساده هر گاه فرد یا افرادی به دلیل قاچاق کالا و ارز بازداشت شده یا در معرض اتهام باشند.

پس از طی شدن روال قانونی اموال آنها تا روشن شدن وضعیت با دستور قضایی توقیف می شود و در صورت اثبات اتهام، مال مورد نظر برای خسارت و جریمه مالی مصادره می گردد.

جرایم مالی

جرایم مالی از دیگر دلایل انسداد و توقیف حساب بانکی است، به این معنا که هر گاه فردی مرتکب جرایم مالی بزرگ یا کوچک شود پس از اثبات جرم تا روشن شدن وضعیت و پرداخت دیون مورد نظر، حساب بانکی فرد مجرم با دستور قضایی مسدود می گردد و فرد مجرم یا وکیل قانونی او تا روشن شدن وضعیت نمی توانند هیچگونه دخل و تصرفی در حساب های پولی و مالی مورد نظر داشته باشند.

سرقت کارت بانکی

سرقت کارت بانکی از دلایل شایع انسداد و توقیف حساب بانکی است. به عبارت ساده وقتی کارت بانکی افراد مختلف سرقت شود فرد مال باخته می تواند از طریق روش های مختلف به صورت حضوری یا غیر حضوری درخواست توقیف حساب خود را تا روشن شدن وضعیت به بانک مورد نظر ارائه دهد.

عدم پرداخت مالیات

از دیگر دلایل توقیف یا انسداد حساب های بانکی عدم پرداخت مالیات در موعد مقرر است. هر گاه افراد و شهروندان از پرداخت مالیات های مختلف به اداره امور مالیات و دارایی خودداری نمایند و قانونگذار در بخشنامه ها و احکام مشخص قانونی بر دریافت مالیات در موقع مقرر تاکید داشته باشد.

ممکن است با حکم قضایی تا روشن شدن وضعیت و پرداخت مالیات در موعد مقرر حساب بانکی فرد یا افراد مورد نظر مسدود و توقیف شود.

البته باید به این نکته توجه داشت تا مصوبه قانونی لازم برای این کار وجود نداشته باشد انسداد یا توقیف حساب بانکی برای عدم پرداخت مالیات میسر نیست و مودیان مالیاتی بدون دستور قانونی از نهادهای بالا دستی قادر به انجام این کار نیستند.

عدم ارائه مدارک و اطلاعات

عدم ارائه مدارک و اطلاعات یکی از دلایل رایج توقیف یا انسداد انواع حساب های بانکی مختلف است. به عبارت ساده هر گاه مدارک و اطلاعات درج شده در حساب های بانکی افراد با اسناد هویتی و شناسایی آنها مطابقت نداشته باشد.

بانک یا موسسه پولی و مالی تا روشن شدن وضعیت از نقل و انتقالات مالی و پولی فرد مورد نظر جلوگیری می کند. در این شرایط فرد صاحب حساب باید با ارائه مدارک لازم و طی کردن مراحل اداری و قانونی نسبت به برطرف کردن مشکل و برداشتن انسداد مالی از حساب خود اقدام کند.

نقش وکیل بانکی در فرآیند رفع انسداد حساب

نقش وکیل بانکی در فرایند رفع انسداد حساب بانکی زمانی مشخص می شود که پیچیدگی انسداد و توقیف حساب بانکی زیاد باشد و فرد نتواند شخصاً این کار را انجام دهد.

چون عدم اطلاع از روند قانونی یا اطلاع از نوع مدارک لازم برای رفع انسداد و توقیف حساب بانکی می تواند باعث ایجاد وقفه در کار و طولانی شدن روند دادرسی شود.

وکیل بانکی به دلیل آشنایی با روند قانونی و نوع مدارکی که می تواند در رفع انسداد بانکی در موارد مختلف موثر باشد می تواند گام های موثر و محکمی برای رفع انسداد حساب بانکی برداشته و در یک فاصله زمانی کوتاه توقیف حساب های مختلف بانکی را لغو نماید که این امر میزان ضرر و زیان مالی افراد درگیر در اینگونه مناقشات را کم کرده و به حداقل ممکن کاهش می دهد.

سخن پایانی

انسداد حساب بانکی یا توقیف آن زمانی برای افراد و شهروندان مختلف حادث می شود که فرد صاحب حساب مرتکب تخلفات مالی یا پولی شده باشد یا نسبت به پرداخت به موقع دیون و تعهدات مالی خود اقدام نکرده باشد.

به عبارت ساده وقتی حساب شهروندی توقیف یا مسدود شود فرد مورد نظر قادر به برداشت یا انجام نقل و انتقالات مالی و پولی نخواهد بود و تا رفع توقیف و انسداد نمی تواند از حساب بانکی خود استفاده نماید.

بهترین روش برای کاهش ضرر و زیان مالی در پرونده های انسداد بانکی و تسریع در روند رفع توقیف اینگونه حساب ها استفاده از تجربیات وکیل پایه یک دادگستری با تجربه در این زمینه است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: