کیانی از ایجاد پس‌کرانه ۱۶ هکتاری خبرداد
کد خبر: ۴۱۰۹۵۵
۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
کیانی از ایجاد پس‌کرانه ۱۶ هکتاری خبر داد و به تشریح اهمیت منطقه آزاد ارس و نخجوان در توسعه اقتصادی پرداخت.

اهمیت منطقه آزاد ارس و نخجوان در توسعه اقتصادی

ایران با داشتن ظرفیت‌های بسیار، می‌تواند نقش تعیین کننده در منطقه و جهان داشته باشد، نقشی که در صورت توجه و فعال کردن ظرفیت ها، می‌تواند به توسعه و رونق اقتصادی منجر شود. برای تحقق این مهم، لازم است فرا منطقه‌ای عمل شود به نوعی که مدیریت یک منطقه بدنبال تحول گسترده در سطح کشور باشد و این هدف مقدس را دنبال کند که از رایزنی‌های ملی و بین المللی به اهداف منطقه‌ای و محلی دست یافت.

توجیه مسوولان در دیگر کشور‌ها

یکی از مناطق آزاد کشور که تاکنون توانسته گام‌های بلندی بردارد، منطقه آزاد ارس بوده است. منطقه آزاد ارس همواره بدنبال رایزنی با مسوولان محلی، منطقه ای، کشوری و فراملی بوده و سعی کرده از هر ظرفیتی برای دستیابی به اهداف بلند نهایت بهره را ببرد. بی شک مذاکراتی که با مسوولان صورت می‌گیرد، از اهمیت خاصی برخوردار است، اما مذاکره با مسوولان دیگر کشور‌ها بسادگی صورت نمی‌گیرد، اما می‌تواند از پل ارتباطی بین کشور‌ها نهایت استفاده را به عمل آورد. اگر نمی‌توان با رییس جمهور، وزیر خارجه یا دیگر مسوولان کشور‌های همسایه دیدار و گفتگو کرد، می‌توان با مسوولان ایران در سطح سفیر، کاردار یا سرکنسول مستقر در دیگر کشور‌ها مذاکره و ظرفیت‌های مغفول مانده را برای آنان تشریح کرد.

برگزاری جلسات مستمر

برای آنکه ظرفیت‌ها را معرفی و درخواست مساعدت کرد، نیاز به برگزاری دیدار‌های مستقیم است. این دیدار‌ها باید حالت رسمی به خود بگیرد تا بتوان انتظار خروجی از آن‌ها داشت. در این دیدار‌ها هرچقدر از شخصیت‌ها و چهره‌های تاثیرگذار بیشتر دعوت به عمل آید، مطالبه گری بالاتر می‌رود، زیرا هر کدام از مسوولان حاضر در جلسه می‌توانند از جایگاه و مقامی که دارند، پیگیر مسایل مطرح شده در نشست باشند.

بیشتر بخوانید:

لبخند مروارید ارس بروی گردشگران


جلسات کارآمد ارس

منطقه آزاد ارس یکی از فعال‌ترین مناطق آزاد در کشور است که دایم در حال رایزنی با مسوولان داخلی و خارجی است. اگرچه مدیریت منطقه آزاد ارس به صورت مستمر با مسوولان داخلی و خارجی مذاکره و رایزنی کرده، اما بتازگی شاهد نشست و رایزنی ویژه‌ای بوده ایم به نوعی که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در نشست بررسی کریدور ارس که با حضور سرکنسول ایران در نخجوان، فرماندار جلفا و سایر مسئولین استان و شهرستان در سایت اداری سازمان برگزار شد اعلام کرد: ما از اشتراکات متعددی با جمهوری نخجوان برخورداریم و هرگونه تبادلات با همسایه‌مان را با دید منافع ملی ارزیابی می‌کنیم. مجید کیانی افزود: منطقه آزاد ارس و نخجوان در محل تقاطع کریدور شرق ـ غرب قرار دارند و بایستی از این ظرفیت در جهت توسعه اقتصادی حداکثری استفاده شود. کیانی، به بازتاب گسترده گفتمان کریدور ارس در سطح ملی و بین‌المللی اشاره کرد خواستار تحلیل ظرفیت‌های همکاری با جمهوری آذربایجان جهت بهره‌برداری حداکثری از فرصت‌ها شد. وی از آغاز عملیات اجرایی ایجاد پس‌کرانه ۱۶ هکتاری در نزدیکی مرز ایران و جمهوری نخجوان خبر داد و تاکید کرد: راه‌اندازی این پس‌کرانه در اولویت کار‌های عمرانی سازمان قرار دارد.

ایجاد کانال‌های ارتباطی

نتیجه مسایلی که در این نشست مطرح شد، تبادل اطلاعات به منظور فعال کردن ظرفیت‌های مغفول مانده بود. آنچه سرکنسول ایران در جمهوری نخجوان اعلام کرد، بیانگر تاثیر مطالب مطرح شده در این نشست بود. منصوری سرکنسول ایران در نخجوان با بیان اینکه موضوع کریدور و رقابت در ایجاد کانال‌های ارتباطی در دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: ارس نیز در این رقابت مهم دارای اهمیت ژئوپولیتیکی و سوق‌الجیشی است و می‌تواند سهم خود را از این رقابت بین‌المللی بگیرد. منصوری، از احتمال بازگشایی مرز زمینی ایران و جمهوری نخجوان در آینده‌ای نزدیک جهت برقراری تردد مسافری خبر داد و ابراز کرد: ما بایستی از آمادگی لازم برای استقبال از شهروندان نخجوان برخوردار باشیم و با در نظر گرفتن منافع ملی و پیشینه اقتصادی و سیاسی با جمهوری آذربایجان تصویری واقعی و مناسب از جامعه ارائه دهیم.

افزایش ورود کامیون

برای درک بهتر شرایط، افرادی که بیشتر درگیر هستند، بهتر می‌توانند اظهار نظر کنند که مدیران گمرک از جمله افرادی هستند که بیشترین درگیری را دارند. در این رابطه، نامدار ناظر گمرکات آذربایجان‌شرقی نیز از افزایش ورود کامیون‌های نخجوان به منطقه خبر داد و گفت: با توجه به عملیات تعمیر گمرک مرزی گوربولاق در سمت ترکیه و استفاده از مرز صدرک در جمهوری نخجوان و ورود به ایران از طریق مرز جلفا، کار‌های خدمات‌رسانی در پایانه مرزی جلفا به نحو مطلوب صورت می‌گیرد و در صورت تداوم این روند، بایستی از آمادگی لازم برای پذیرش کامیون‌های بیشتر برخوردار باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: