کد خبر: ۴۱۱۱۰۸
۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
0
به گفته کارشناسان، با توجه به سیاست و برنامه‌ریزی وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر افزایش حجم جوجه‌ریزی‌ها و تولید مرغ گرم، کمبودی در عرضه مرغ نیست.

امسال خبری از التهابات بازار مرغ نیست

همه ساله در ایام پایانی سال، بازار مرغ به دلیل ازدیاد تقاضا با نوساناتی روبرو بود، درحالیکه امسال با اتخاذ برنامه ریزی مناسب و تولید مازاد بر نیاز کشور کمبودی در عرضه نداریم که منجر به التهابات قیمت در بازار شود.

بررسی‌های میدانی از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت کنونی هرکیلو مرغ گرم ۸۳ تا ۸۸ هزار تومان، ران مرغ ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان، سینه ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و فیله مرغ ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تومان است. همچنین به رغم وفور مرغ گرم در مغازه ها، مرغ منجمد در میادین عرضه می‌شود.

در همین رابطه مسعود امراللهی مدیرکل دفتر نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد گفت: با توجه به حجم جوجه ریزی‌ها و تولید مرغ، آرامش بر بازار حاکم است.

امراللهی قیمت کنونی هرکیلو مرغ را ۷۸ تا ۸۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: عرضه مرغ بالاتر از ۸۰ هزار تومان گرانفروشی است.

مدیرکل دفتر نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد می‌گوید: با توجه به ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه ریزی و میزان تولید، گوشت مرغ مورد نیاز ایام ماه رمضان و نوروز تامین است.

بنابر آمار‌های اعلامی طی ماه اخیر ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته که با احتساب افزایش مصرف در داخل ناشی از نوسان قیمت گوشت قرمز، این حجم مازاد بر نیاز کشور است که برای جلوگیری از زیان مرغداران، سیاست جمع آوری مرغ مازاد از سطح بازار و صادرات به بازار‌های هدف اتخاذ شد.

مجتبی نوروزی رئیس سازمان دامپزشکی گفت: تاکنون پنج محموله گوشت مرغ به کشور عراق صادر شده که هر یک از محموله‌ها ۱۰۰ تن بوده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی می‌گوید: با زیرساخت‌های کنونی باید خود را برای صادرات ۵۰۰ هزار تن گوشت مرغ آماده کنیم.

نگرانی بابت تامین مرغ شب عید نداریم

ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: با توجه به سیاست و برنامه وزارت جهاد و تلاش تولیدکنندگان، نگرانی بابت تامین مرغ شب عید و ماه رمضان نداریم.

به گفته او، با وجود اقدامات وزیر جهاد، سال کم تنشی را برای بازار گوشت مرغ و ماهی داریم به طوریکه هم اکنون هرکیلو مرغ با نرخ ۷۷ تا ۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

قاسمی ادامه داد: بنابر آمار طی ماه‌های اخیر ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت و طبق برنامه وزیر جهاد میزان جوجه ریزی‌ها باید به ۱۷۰ میلیون قطعه برسد. براین اساس بخشی از مازاد تولید به عنوان ذخایر استراتژیک از سوی پشتیبانی خریداری و بخشی به بازار‌های هدف صادر می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون با بیان اینکه نیازی به واردات مرغ نداریم، افزود: بنابر آمار تا ۶ ماه گذشته برای تامین ذخایراستراتژیک ناگریز به واردات بودیم، اما در شرایط کنونی نیازی به واردات مرغ نداریم.

او درباره بازار مرغ شب عید گفت: با توجه به شرایط جوجه ریزی و تولید مرغ گرم پیش بینی می‌شود که قیمت در بازار نوسانی نداشته باشد.

التهابی در بازار مرغ ایام پایانی سال نداریم

محمدرضا صدیق پور دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه گفت: با توجه به حجم جوجه ریزی ماه‌های اخیر و مازاد تولید نه تنها کمبودی در عرضه مرغ نداریم، بلکه ۱۰ درصد مرغ تولیدی برای ذخایر استراتژیک در حال جمع آوری است.

به گفته او، بنابر اقدام وزیر جهاد، پشتیبانی امور دام مولف به خرید هر کیلو مرغ با قیمت ۵۸ هزار تومان از مرغداران است تا در ماه‌های ابتدایی سال آینده اقدام به توزیع کند.

صدیق پور با بیان اینکه کمبودی در عرضه مرغ نداریم، افزود: گرچه در روز‌های آتی همزمان با پیک مصرف مرغ روزانه ۹ هزار تن مرغ مورد نیاز باشد، اما در ماه‌های عادی ۸ هزار تن جوابگوی نیاز کشور است که با جمع آوری مرغ مازاد و توزیع از محل ذخایر کمبودی در عرضه نداریم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه گفت: با توجه به حجم تولید و عرضه مرغ هیچ گونه التهابی در بازار ایام پایانی سال نخواهیم داشت.

ماهانه ۲۴۰ هزار تن گوشت مرغ مورد نیاز کشور است

پرویز فروغی دبیر کانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۵۴ تا ۵۵ هزار تومان و مرغ گرم ۸۵ هزار تومان است.

او با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای جوجه ریزی ۱۵۰ یا ۱۷۰ میلیون قطعه در کشور فراهم نشده است، افزود: با توجه به سیاست وزیر جهاد، جوجه ریزی ماهانه باید به این رقم برسد، اما بدلیل آنکه امکان جمع آوری این حجم از مازاد تولید وجود ندارد، چه اصراری بر این میزان جوجه ریزی است.

فروغی ادامه داد: با اتخاذ سیاست‌های دستوری و نبود امکانات لازم برای جمع آوری مرغ مازاد از سطح بازار و زیان مرغداران، پایداری تولید در معرض خطر قرار می‌گیرد.

دبیرکانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: بنابر آمار ماهانه ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور مورد نیاز است، درحالیکه با حجم جوجه ریزی‌های اخیر، تولید مرغ ۶۰ تا ۷۰ هزارتن بیش از این رقم است که باید به بازار‌های هدف صادر شود.

با توجه به حجم جوجه ریزی ماه‌های اخیر و طرح تشدید نظارت بر کالا‌های اساسی انتظار می‌رود که در روز‌های پایانی سال به دنبال ازدیاد تقاضا، نوسانی در بازار مرغ به عنوان یکی از اقلام پروتئینی پرمصرف رخ ندهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: