May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۱۲۷۷
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۰
0
مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: برای مدیریت آب با کمترین هزینه جانبی و بیشترین اثر بخشی به دو تجهیز سخت افزاری و نرم افزاری نیاز است.

مدیریت آبیاری با دستان توانمند دانش‌بنیان‌ها

فاضل مکاریان فرد جهرمی گفت: مدیریت آبیاری برای هر نوع کاشت محصول کشاورزی به این دلیل مهم است که علاوه بر استفاده مناسب و به اندازه از آب باعث تاثیر بیشتر اثر بخشی کود در بخش کشاورزی نیز می‌شود.

او گفت: تجهیز سخت افزاری شامل مواردی می‌شود که تاثیر مستقیم درفرایند آبیاری مانند پمپ آب، شیرآلات آب اصلی یا حقابه، ورودی و خروجی استخر پشتیبان، شیرآلات آبیاری کوچک‌تر برای مدیریت هر بخش تحت آبیاری و سنسور‌های اندازی گیری کمیت‌های اثربخش در مصرف بهینه آبیاری دارند.

جهرمی ادامه داد: تجهیز نرم افزاری نیز شامل پیام‌رسان و وب پشتیبان است که اندازه گیری‌های انجام شده توسط حسگر‌ها و عملکرد شیرآلات مختلف در محیط اجرایی را دریافت و بعد از تحلیل عملکردی دستورات لازم را برای کنترل میزان و زمان آبیاری به تجهیزات مستقر در محیط کشت منتقل کند.

او افزود: نرم افزار به گونه‌ای بهبود داده شده که در حین سادگی کارکرد برای تمامی کشاورزان بیشتری داده‌ها را کنترل و مصرف را بهینه کند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان بیان کرد: با توجه به توضیحات کلی ارائه شده شیرآلات هوشمند آبیاری بر روی تمامی شیرآلات دستی نصب می‌شوند و عملا تمامی شیرآلات را از حالت دستی به حالت کنترلی تبدیل می‌کنند؛ کنترل کننده مرکزی قرار گرفته شده در کنار پمپ آب و یا استخر تمامی دستورات و جواب‌ها را بر اساس ارتباط رادویی یا سیمی کنترل کرده و به وسیله سیم کارت بسته به دسترسی به شبکه همراه، داده‌ها را از طریق پیام کوتاه یا اینترنت با پیام‌رسان پشتیبان به اشتراک می‌گذارد و دستورات لازم را نیز دریافت می‌کند.

جهرمی تصریح کرد: حسگر‌ها نیز بر اساس رطوبت، دما، شوری و چگالی خاک، تبخیر و تعرق سطح خاک، رطوبت و دمای محیط کمیت‌ها را اندازه گیری و در اختیار کنترل کننده مرکزی قرار می‌دهند در نتیجه با مدیریت آب در محدوده ریشه با توجه به اندازه عمق ریشه، فصل آبیاری، شیب زمین، بافت خاک و مواردی از این قبیل در زمان مناسب و به اندازه مناسب عملیات آبیاری را انجام داده و گزارش کار خود را به بهره‌بردار ارائه می‌کنند و از سمتی حقابه هر بهره‌بردار را به اندازه مدیریت کرده و در اختیار قرار می‌دهد.

او اظهار کرد: با کمترین هزینه نصب محصول در قبال حذف هزینه نیروی انسانی، بهینه سازی مصرف انرژی و آب و کود تاثیر حداکثری از این سیستم مشاهده خواهد شد؛ با امکان کنترل کردن تمامی فرآیند آبیاری به صورت هوشمند و وابسته به حسگر‌ها و یا کنترل دستی امکان بهره برداری در هر لحظه در اختیار بهره‌بردار قرار می‌گیرد.

جهرمی همچنین گفت: مدیریت و کنترل حقابه از زمان روشن شدن پمپ آب تا دریافت حقابه توسط تمامی بهره برداران امکان پذیر بوده و گزارشات عملکرد در اختیار تمامی اعضا قرار می‌گیرد؛ خدمات جانبی مانند دزدگیر امنیتی، کنترل روشنایی، کنترل آب سطح استخر، کنترل فن تهویه، کنترل سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی نیز از خدمات جانبی تجهیز است.

او گفت: در محیط‌هایی که اماکن دسترسی به برق شبکه امکان‌پذیر نیست و یا مجموعه خیلی بزرگ است استفاده از پنل خورشیدی با کمک باتری پشتیبان اماکن کاهش هزینه مستمر را به دنبال خواهد داشت.

جهرمی در پاسخ به اینکه آیا این محصول برای محیط زیست نیز مفید است یا خیر گفت: کاهش مصرف بیش از ۶۰ درصدی از آب مصرفی، کاهش ۳۰ درصدی حجم کود مصرفی و کاهش ۴۰ درصدی مصرف انرژی بخشی از تاثیرات مفید اجرایی سیستم برای تاثیر مثبت در محیط زیست است. همچنین می‌توان به تاثیرات جانبی استفاده کمتر از ماشین‌آلات جابجایی نیروی انسانی و مصرف سوخت مربوطه نیز اشاره کرد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان همچنین گفت: با توجه به دانش‌بنیان بودن محصول تاکنون بودجه‌ای توسط ارگان‌های دولتی در اختیار شرکت قرار داده نشده در حالی که بصورت مستقیم در بخش تحقیق و توسعه واداری ۱۱ نفر در حال فعالیت هستند و به صورت غیر مستقیم در بخش نصب و اجرا و تامین بیش از ۴۶ نفر ایجاد اشتغال انجام شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: