کد خبر: ۴۱۱۳۵۳
۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰
0
رئیس سازمان غذا و دارو از ایجاد دومین پالایشگاه پلاسما در کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: وضعیت صنعت داروسازی امسال بهتر خواهد شد.

ایران دومین کشور تولیدکننده داروی سکته قلبی و مغزی در دنیا/ راه‌اندازی دومین پالایشگاه پلاسما در آینده‌ای نزدیک

سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در برنامه صف اول گفت: در سال ۱۴۰۲ علاوه بر فراز و نشیب‌هایی که در تامین اقلام سلامت داشتیم نسبت به سال ۱۴۰۱ قابل قبول بود. یکی از شاخص‌ها و تلاش‌های سازمان غذا و دارو همیشه بر این مبنا بوده که دارو با یک ذخیره مناسب در دسترس مردم با قیمت مناسب قرار بگیرد. پیگیری‌هایی از بانک مرکزی برای تامین ارز داشتیم، زیرا در ۴ ماه اول سال مشکل تامین ارز وجود داشت و با تغییرات مدیریتی که صورت گرفت شرایط تامین ارز نیز نسبت به سال ۱۴۰۱ بهتر شد.

او افزود: میزان ترخیص تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۵۸ درصدی داشت. حدود ۱۶ قلم دارو در سال ۱۴۰۲ به عنوان داروی جدید به سبد دارو‌های کشور اضافه شد که ۱۲ قلم از آنها توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید شده بود. ۳۳ قلم تجهیزات پزشکی جدید در سال گذشته رونمایی شدند که بیش از نیمی از آنها دستاورد دانش بنیان‌ها است. رویداد سلامت بنیان را برای دومین بار در سال گذشته برگزار کردیم که همه‌ی شرکت‌های دانش بنیان حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و غذا حضور داشتند.

حیدری ادامه داد: در حوزه فرآورده‌های غذایی نیز توانستیم از ظرفیت‌های دانش بنیان‌ها استفاده کنیم. غذا‌های سودمند و پروبیوتیک‌هایی که مصرف آنها در سبد غذایی مردم افزایش یافته را بیشتر کنیم. طرح غنی سازی نان با اسید فولیک و آهن را به اتمام رساندیم و به صورت کامل در کشور اجرا شده است و همه‌ی شرکت‌های تولید کننده آرد از این طرح استفاده می‌کنند. در تداوم طرح غنی سازی شیر با ویتامین D موفق شدیم مراحل اولیه غنی سازی آرد و ویتامین D را آغاز کنیم و در سال جدید ادامه می دهیم.

او اظهار کرد: توسعه پایش سموم در مواد غذایی از برنامه‌های ما بود که در سال ۱۴۰۲ بیشتر انجام شد. اقلامی که آلودگی با آفت کش‌ها وسموم و نیترات دارند را در ۴ مرحله شناسایی می‌کنیم و از مواد غذایی حذف می‌کنیم. در سطح کشور ۵۰۰ آزمایشگاه وجود دارد که شناسایی این سموم بر عهده آنها بوده که ۵۳ آزمایشگاه مربوط به وزارت بهداشت است. ۳ آزمایشگاه ما در تهران، رفسنجان و کرمان توسط اتحادیه اروپا تایید شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۸ هزار شاخص تدوین کردیم و در اختیار سازمان‌های ذیربط قرار دادیم. ابتدای انقلاب اسلامی ۲۰ درصد از دارو‌های ما داخل کشور تولید می‌شدند و حدود ۸۰ درصد واردات داشتیم. امروزه ۹۹ درصد دارو‌های مورد نظر ما توسط شرکت‌های دانش بنیان در کشور تولید می‌شوند. دارویی که برای سکته قلبی و مغزی در کشور تولید شد و با تزریق ۳ ساعت بعد آن به این بیماران از آسیب‌های بعدی جلوگیری می کند. ایران دومین کشور تولید کننده داروی سکته قلبی و مغزی در دنیا است.

او گفت: به کمک شرکت‌های دانش بنیان، ایران به خودکفایی در تولید دارو بسیار نزدیک است. ۹۰ درصد از فاکتور‌های خونی موردنیاز بیماران کشور وارداتی بوده و بیشتر مواقع در مورد این فاکتور‌ها کمبود داشتیم. فاکتور‌های خونی یکی از اقلام مهم درمانی در نظام سلامت هستند و بیماران به فاکتور‌های ۸، ۹ و۱۳، فیبرینوژن، آلبومین و آی‌وی‌آی‌جی نیاز دارند. در انتهای زنجیره صنعت پلاسما نیاز به ایجاد پالایشگاه پلاسما داریم که تاکنون یک پالایشگاه کوچک در کشور راه‌اندازی شده و امید داریم در ماه‌های ابتدایی سال جاری دومین پالایشگاه پلاسما نیز راه‌اندازی شود. صنعت داروسازی کشور در سال ۱۴۰۲ رشد ۱۱ درصدی داشته و وضعیت صنعت داروسازی امسال بهتر خواهد شد.

محمدی گفت: در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۲ صادرات ۱۰۰ میلیونی دارو یعنی ۳۷ درصد رشد داشته اما عدد قابل قبولی نبوده است. بیش از ۱۶ تفاهم نامه دارویی با کشورهای همسایه در سال ۱۴۰۲ داشته‌ایم اما امید داریم در سال ۱۴۰۳ درصد صادرات دارو افزایش یابد. طرح دارویاب هم از طرح هایی بود که توانستیم به کمک آن دست قاچاقچیان دارو را کوتاه کنیم. سال گذشته در رابطه با شیر خشک به مشکل خوردیم اما با وجود این طرح هم از نظر قیمت و هم از نظر قاچاق آن مشکلی وجود ندارد. ذخایر شیر خشک در کشور تکمیل شود، صادرات آن را کلید خواهیم زد.

او افزود: مطالبات دارویی داروخانه ها به دو شکل دارویاب بوده که حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان تا پایان اسفند سال ۱۴۰۲ است که ۳۴ هزار میلیارد تومان از این اعتبار به حساب دانشگاه های علوم پزشکی و داروخانه ها واریز شده است. بخش دیگر این مطالبات بدهی سازمان های بیمه گر بوده که سازمان بیمه سلامت، سازمان تامین اجتماعی و خدمات درمانی نیروهای مسلح مبلغی را پرداخت می‌کنند و میزان مطالباتی که صورت گرفته در این بخش حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان است که در اسفند سال گذشته کاهش یافت.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: تداخلاتی که در تجویز داروها توسط پزشک صورت می‌گرفت و در داروخانه ها دچار مشکل می‌شد حالا با اجرای طرحی در سال ۱۴۰۳ پزشک همزمان با تجویز نسخه الکترونیک اگر تداخل دارویی وجود داشته باشد به صورت برخط اعلام می‌شود و قابل اصلاح است که با وجود این طرح دیگر مشکلی برای داروخانه ها در تحویل دارو و بیماران به وجود نمی‌آید. سامانه تیتک یک ابر سامانه است که در زیر مجموعه آن تعداد زیادی سامانه داریم مانند سامانه ثبت شرکت ها، سامانه ثبت و صدور پروانه الکترونیک، سامانه سیاست گذاری، سامانه مجوز ورود اقلام سلامت محور، سامانه گواهی حلال، سامانه مجوز صدور مصرف و توزیع و دیگر سامانه ها.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: