کیانی از تقاضای سرمایه‌گذاری ۹۵ هزار میلیارد تومانی خبرداد
کد خبر: ۴۱۱۳۶۵
۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
0
کیانی از تقاضای سرمایه‌گذاری ۹۵ هزار میلیارد تومانی در منطقه آزاد ارس خبر داد.

دلبری منطقه آزاد ارس از سرمایه گذاران

هنگامی که سخن از رونق اقتصادی به میان می‌آید، گزینه‌های بسیاری باید دست به دست هم بدهند تا این مهم محقق شود. سومدیریت، کارشکنی ها، بروکراسی اداری، غرض ورزی‌ها و بسیاری موارد دیگر به عنوان نقطه مقابل رونق اقتصادی، همواره مطرح بوده است. البته سرمایه نقش برجسته‌ای در زمینه تحقق رونق اقتصادی دارد، اما با کمال تاسف شاهد هستیم که سرمایه گذار رابطه خوبی با ظرفیت‌ها و فرصت‌ها ندارد، وضعیتی که نشان می‌دهد رفتار درستی با سرمایه گذار صورت نمی‌گیرد.

تامین امنیت سرمایه

یک نکته بسیار اساسی در مورد سرمایه مطرح است که نشان می‌دهد جذب سرمایه تا چه اندازه اهمیت دارد و آن ترسو بودن سرمایه است. واقعیت این است که سرمایه گذار به جایی می‌رود که امنیت سرمایه اش تضمین شود و چنانچه به هر شکل ممکن، احساس ناامنی کند، در آن زمینه ورود نخواهد کرد. بنابر این هر جا که زمینه سرمایه گذاری وجود دارد، باید مدیریتی کارآمد نیز داشته باشد تا بتواند تضمین لازم و آرامش خاطر را به سرمایه گذار بدهد.

فرصت مناطق آزاد

با توجه به شرایطی که قوانین جاری کشور برای مناطق آزاد تعریف کرده، این مناطق جذابیت‌های بسیاری برای سرمایه گذاران دارد، اما آمار‌ها نشان می‌دهد که این مناطق نتوانسته اند جذابیت‌های لازم را خلق کنند. اگر مناطق آزاد در این زمینه بخوبی نقش آفرینی می‌کردند، مناطق آزاد به تنهایی می‌توانست بخش بزرگی از اقتصاد را به حرکت درآورد. مناطق آزاد با استقلالی که نسبت به سرزمین اصلی دارند، می‌توانند بهشت سرمایه گذاران باشند البته به شرط آنکه رایزنی مناسبی در این زمینه صورت بگیرد.

رویکرد متفاوت ارس

یکی از بزرگترین مناطق آزاد کشور، منطقه آزاد ارس است. با توجه به اینکه این منطقه آزاد مدت زیادی نیست راه اندازی شده، توانسته نقش برجسته‌ای در شکوفایی اقتصاد کشور ایفا کند. منطقه آزاد ارس در تمامی زمینه‌ها از کشاورزی و صنعت تا گردشگری و خدمات توانسته بخوبی عمل کند، شرایطی که نشان می‌دهد مدیریت منطقه آزاد ارس برای رونق و شکوفایی هرچه بیشتر این منطقه، از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است.

سرمایه گذاری بالا

برای آنکه عملکرد یک منطقه آزاد مورد بررسی قرار گیرد، لازم است با آمار و ارقام سخن گفته شود که منطقه آزاد ارس دست بالایی در اثبات عملکرد دارد. اگر سرمایه گذاری را به عنوان مهمترین عامل رونق و شکوفایی اقتصاد در نظر بگیریم، آمار‌های منطقه آزاد ارس در این زمینه بسیار چشمگیر بوده است. منطقه آزاد ارس درک درستی از اهمیت سرمایه دارد به همین دلیل ستاد جهش سرمایه‌گذاری را ایجاد کرده که در آخرین جلسه این ستاد در سازمان منطقه آزاد ارس در سال ۱۴۰۲، اعداد و ارقام چشمگیری اعلام شد به نوعی که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از ۱۹۴ تقاضای سرمایه‌گذاری به ارزش ۹۵ هزار میلیارد تومان در این منطقه خبر داد.

بیشتر بخوانید:

اهمیت منطقه آزاد ارس و نخجوان در توسعه اقتصادی

از گردشگری تا برندینگ

آنچه در جلسه ستاد جهش سرمایه گذاری منطقه آزاد ارس مطرح شد، بیانگر عملکرد خوب گذشته و ترسیم چشم انداز امیدوار کننده برای آینده است مجید کیانی مدیرعامل منطقه آزاد ارس در جلسه این ستاد به بیان دستاورد‌ها و اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۲ پرداخت و اهم برنامه‌های سال ۱۴۰۳ در حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری، گردشگری و فرهنگی و تصویرسازی و برندینگ را تشریح کرد.

صدور ۸۷ مجوز

اگرچه ۱۹۴ تقاضای سرمایه گذاری اهمیت چشمگیری دارد، اما آنچه محقق شده اهمیت بیشتری دارد. در این زمینه معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ارس در گزارش پایانی سال ۱۴۰۲ گفت: از این تعداد طرح برای ۸۷ مورد مجوز صادرات به ارزش ۶۹ هزار میلیارد تومان صادر شده است که نسبت به گذشته ۲۶ برابر رشد داشته است. علی نوید ادامه داد: عملیات احداث ۴۱ طرح به ارزش ۲۲ هزار میلیارد تومان آغاز شده و برای ۳۰ طرح نیز مجوز بهره‌برداری به ارزش ۲۸ هزار میلیارد تومان صادر شده است.

اقتصاد صادرات محور

مدتهاست از عملکرد مناطق ازاد انتقاد می‌شود و از این مناطق به عنوان سکوی واردات یاد می‌شود، اما اظهارات معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ارس این اظهارات و انتقادات را زیر سوال برد، به نوعی که نوید در این جلسه به میزان صادرات محصولات تولیدی منطقه اشاره کرد و گفت: ۱۷۱ میلیون یورو صادرات تولیدات منطقه به خارج از کشور، ۱۲۶ میلیون یورو صادرات از مسیر منطقه و ۱۳ میلیون یورو صادرات مجدد در منطقه صورت گرفته است.

مهر تایید بر عملکرد

زمانی عملکرد یک مدیریت قابل اثبات است که مدیران بالا دستی مهر تایید بر عملکرد آنان بزنند که این مهم در مورد منطقه آزاد ارس صورت گرفته به نوعی که در جلسه ستاد جهش سرمایه گذاری منطقه آزاد ارس که معاونین توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری و حقوقی دبیرخانه شورایعالی نیز حضور داشتند، دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گزارش اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۲ منطقه آزاد ارس را امیدوارکننده خواند. حجت الله عبدالملکی با ارائه توصیه‌های مهمی درخصوص سال ۱۴۰۳، از مدیران منطقه آزاد ارس خواست نهایت تلاش خود را برای تسهیل فرایند سرمایه‌گذاری، تکریم ذی‌نفعان منطقه بخصوص سرمایه‌گذاران، ساکنین و موضوعات فرهنگی و گردشگری بکار گیرند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: