مهم ترین انواع قرارداد مشارکت در ساخت کدام اند؟ این سوال از جمله پرسش های متداولی به حساب می آید که علاقه مندان به فعالیت در حوزه ساختمان سازی، با آن مواجه می شوند. قرارداد را می توان به عنوان یکی از مهم ترین ارکان معامله در نظر گرفت. فرقی ندارد که معامله شما مربوط به چه کالایی است؛ در هر صورت برای کسب بازدهی مطلوب در این زمینه شما باید قرارداد مناسبی را تدوین نمایید.

طی چند سال اخیر بازار سرمایه گذاری روی ملک در ایران به شدت داغ شده است. افزایش دائمی قیمت ملک توانسته روی روند انجام فعالیت های مختلف هم تاثیر گذار باشد. در این شرایط اهمیت نگارش یک قرارداد محکم و مناسب، چند برابر می شود. به عقیده شما، هنگام تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت افراد باید به چه نکاتی توجه داشته باشند؟ امروز ما قصد داریم تا پاسخ به این سوال در مورد قرارداد های مشارکت در ساخت را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه شوید.

انواع قرارداد مشارکت در ساخت از نظر حقوقی

انواع قرارداد مشارکت در ساخت را می توان در چندین دسته بندی مختلف تقسیم نمود. قطعا هر کدام از این دسته بندی ها، یک سری بند ها و اطلاعات خاص را به همراه دارند. اولین روش دسته بندی این قرارداد، دسته بندی حقوقی آن است. طرفین شریک در یک قرارداد، می توانند حقوقی و حقیقی باشند. قطعا هر کدام از این موارد به نحوی خاص پروسه نگارش قرارداد را تحت تاثیر خود قرار می دهند. متعاقدین یک قرارداد سه دسته بندی اصلی دارند: اشخاص حقیقی، اشخاص حقوقی حقوق عمومی، اشخاص حقوقی حقوق خصوصی. در لیست زیر می توانید جزئیات و اطلاعات هر کدام را مشاهده نمایید.

  • اشخاص حقیقی: زمانی که یک سازنده به خاطر نداشتن سرمایه کافی برای اتمام ساختمان سازی از مشارکت سایر افراد کمک می گیرد، اشخاص حقیقی وارد معامله شده اند.

  • اشخاص حقوقی حقوق عمومی: این دسته بندی معمولا دولت ها، شهرداری ها و سازمان های زیر مجموعه دولت را به خود درگیر می نماید.

  • اشخاص حقوقی حقوق خصوصی: این دسته بندی معمولا شرکت های خصوصی، موقوفات، بانک ها و سایر نهاد های خصوصی فعال در ایران را به خود درگیر می کند.

نکات مهم نگارش قرارداد

انواع قرارداد مشارکت در ساخت از نظر نحوه شرکت در معامله

دومین دسته بندی که می توان برای انواع قرارداد مشارکت در ساخت در نظر گرفت دسته بندی از نظر نحوه شرکت در معامله می باشد. افراد با استفاده از روش های مختلفی می توانند نسبت به مشارکت در احداث یک ساختمان اقدام نمایند.

در برخی از مواقع طرفین هزینه های ملک را با یکدیگر تقسیم می نمایند و در برخی از مواقع هم یکی از طرفین ملک فعلی خود را به عنوان هزینه قرارداد در اختیار سازنده قرار می دهد. لیست زیر حاوی چند مورد از متداول ترین قرارداد هایی می باشد که در این دسته بندی قرار گرفته اند.

  • قرارداد مشارکت در ساخت سهامی: در این مدل یک نفر سهم سایر مالکان را خریداری کرده و با افرادی که حاضر به فروش نشده اند، ساخت را شروع می کند.

  • قرارداد مشارکت در ساخت تعویضی: در این قرارداد، یکی از طرفین بخشی از سهم خود در یک ملک دیگر را به سازنده واگذار می کند.

  • قرارداد مشارکت در ساخت عادی: در این قرارداد افراد بر اساس سرمایه و دارایی شان هزینه ها و سود را تقسیم می نمایند.

  • قرارداد مشارکت در ساخت تهاتری: در این شرایط یک سازنده هزینه های پروژه را پرداخت کرده و حجم قابل توجهی از سهام را در اختیار می گیرد.

انواع قرارداد مشارکت در ساخت از نظر موضوع ساخت

در نهایت، آخرین دسته بندی انواع قرارداد مشارکت در ساخت به تقسیم بر اساس موضوع اشاره دارد. هنگام نگارش قرارداد شما باید مطمئن شوید که ساختمان در حال احداث چه کاربردی دارد و برای چه موقعیتی مورد استفاده قرار می گیرد؟ برخی از ساختمان ها جنبه اداری دارند و برخی هم مسکونی هستند. اگر شما به دنبال یک محل مناسب برای زندگی می گردید، لزوما باید به سراغ پروژه های مسکونی بروید. عدم توجه به این مسئله، چالش های گسترده ای را سر راهتان برای نگارش قرارداد مشارکت در ساخت قرار می دهد.

انواع قرارداد های مشارکت در ساخت

جالب است بدانید که این دسته بدنی از انواع قرارداد مشارکت در ساخت هم یک سری زیر شاخه های خاص را به همراه دارد. از جمله این دسته بندی ها می توان به قرارداد واگذاری زمین، قرارداد انبوه سازی، قرارداد مشارکت در اجرای طرح آماده سازی، قرارداد مشارکت در احداث ساختمان اداری و غیره اشاره نمود. پس هنگام نگارش قرارداد، شما باید به نوع ساختمان توجه داشته باشید و بند های مختلف را بر همین اساس شخصی سازی نمایید.

نکات مهم برای نگارش قرارداد مشارکت

نگارش انواع قرارداد مشارکت در ساخت، پروسه ای پیچیده به نظر می آید. این مدل از انواع قرارداد های مدنی می تواند چالش های گسترده ای را سر راه شما قرار دهد. از همین رو علاقه مندان به نگارش قرارداد های مشارکت در ساخت همواره باید یک سری نکات خاص را مد نظر خود قرار دهند. مشخص کردن دقیق نوع قرارداد اولین مسئله ای است که در این زمینه اهمیت دارد. اگر شما به درستی نوع قرارداد را مشخص نکنید، در آینده با مشکل مواجه می شوید.

هنگام نگارش قرارداد مشارکت در ساخت، شما باید سهم طرفین را به صورت دقیق مشخص نمایید. این مسئله در موارد مشاع همچون پارکینگ، حیاط و غیره اهمیت بیشتری هم پیدا می کند. مقدار سرمایه و هزینه های مورد نیاز برای پروژه هم باید به صورت دقیق در قرارداد درج شود. اگر سازندگان به دنبال استفاده از یک تکنولوژی یا ابزار خاص برای افزایش قیمت هستند هم باید آن را در قرارداد درج نمایند.

جدا از این مسئله، شما باید از افراد خبره و با تجربه برای نگارش قرارداد مشارکت در ساخت کمک بگیرید. دریافت مشاوره یا کمک هنگام نگارش این قرارداد به شما اجازه می دهد تا از ضرر کردن جلوگیری نمایید. استفاده از خدمات تیم های مطرح و شناخته شده ای همچون تیم حقوقی دادارمنش به شما اجازه می دهد تا در بهترین حالت ممکن نسبت به نگارش یک قرارداد مناسب اقدام کنید.

دریافت مشاوره برای نگارش قرارداد

نگارش قرارداد مخصوص مشارکت در ساخت با کمک گروه حقوقی دادارمنش

در نهایت اگر شما هم به دنبال تنظیم قرارداد مخصوص مشارکت در ساخت به صورت حرفه ای هستید، لزوما باید به سراغ بهترین شرکت های حقوقی فعال در این زمینه بروید. گروه حقوقی دادارمنش با داشتن سابقه ای طولانی و درخشان در این زمینه، یک گزینه فوق العاده برای نگارش قرارداد مخصوص مشارکت در ساخت به حساب می آید. همانطور که گفته شد، بند های قرارداد و نکات مربوط به آن پروسه معامله را تا حد قابل توجهی تحت تاثیر خود قرار می دهند. اگر هنگام نگارش قرارداد شما به نکات قانونی و حقوقی مربوط به آن توجه نداشته باشید، احتمال اینکه مالتان را از دست بدهید، بالا می رود.

گروه حقوقی دادارمنش یکی از شناخته شده ترین تیم های فعال در این زمینه به حساب می آید. استفاده از خدمات وکلای حرفه ای و کاربلد توانسته روی شهرت و اعتبار این مجموعه تا حد قابل توجهی تاثیر گذار باشد. اگر شما هم به دنبال استفاده از خدمات ویژه ای همچون تنظیم یک قرارداد مخصوص مشارکت در ساخت هستید، می توانید هم اکنون و با خیال راحت نسبت به استفاده از خدمات این مجموعه اقدام نمایید. پشتیبانی عالی، تعرفه مناسب، مشاوره حرفه ای و خدمات با کیفیت از جمله مهم ترین ویژگی های این تیم مطرح و شناخته شده به حساب می آیند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: