May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۱۵۴۷
۱۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۶
0
چند ساعت قبل خبری در فضای مجازی به سرعت منتشر شد که از تعطیلی پارک ها و تفرجگاه ها در ۱۳ فروردین به بهانه مصادف شدن روز سیزده بدر با شهادت حضرت علی (ع) خبر می‌داد و سایت‌ها و خبرگزاری‌های رسمی نیز این خبر را به نقل از وزیر کشور منتشر کردند.

پارک ها و تفرجگاه ها در سیزده بدر تعطیل هستند؟

به گزارش پول‌نیوز به نقل از «خبرداری» در این خبر آمده بود: « وزارت کشور اعلام کرد: با توجه به پیش بودن روز طبیعت و همزمانی آن با ایام ماه مبارک رمضان به ویژه سالروز شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) و حرمت این ماه؛ مقرر شده در روز ۱۳ فروردین همه پارک ها، بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها مثل سنوات قبل بسته بوده و یک ساعت قبل از اذان مغرب بازگشایی شود.»

 

البته بعد از گذشته ساعاتی این خبر از روی خروجی سایت‌ها و خبرگزاری‌های رسمی حذف شد و این در حالی بود که وزارت کشور این خبر را نادرست خواند و احمد وحیدی وزیر کشور در حساب کاربری خود نوشت: « مردم فهیم ایران همیشه حرمت ماه مبارک رمضان را حفظ کردند. نوروز و سنت اسلامی یک پیوند دیرینه دارد. در وزارت‌خانه هیچ تصمیمی برای تعطیلی گرفته نشده است. مواظب توطئه دشمنان باشیم.»

 

این اخبار در حالی منتشر می‌شود که به تازگی ساخت مسجدی در پارک قیطریه تهران توسط شهرداری بسیار خبرساز شده بود و بسیاری انتقادهایی به این عمل شهرداری تهران داشتند.

 

زهره سادات لاجوردی نماینده مردم تهران و عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به حواشی ایجاد شده پیرامون ساخت مسجد در پارک‌ها و همچنین مخالفت رسانه‌های معاند با برنامه هایی مانند برگزاری محفل امام حسنی‌ها در ورزشگاه آزادی، پیاده روی اربعین و پیاده روی ۱۰ کلیومتری در روز عید غدیر گفت: در ابتدا نباید از حضور معنادار شهروندان در رده‌های سنی مختلف در این گونه مراسم غافل ماند. آنهم در شرایطی که معاندان، رسانه‌های وابسته‌ و دنباله‌های داخلی آنها سعی در نمایش چهره‌ای غیرواقعی در قامت نسل‌های دین‌گریز و آیین‌گریز از جامعه ایرانی دارند.

 

وی اضافه کرد: آنها می‌خواهند به مدد جادوی رسانه، اقلیت دست‌پرورده یا فریفته‌ خود را بجای اکثریت جامعه ایرانی جا بزنند و آنچه شبانه‌روز به آن می‌پردازند؛ نمایش رفتار، گفتار، پندار و تفاسیر وتحلیل‌های همین اقلیت است.

 

لاجوردی تاکید کرد: از این رو، آنان که در مقابل ترقه‌ای هیاهو به‌پا می‌کردند؛ اکنون، زبان در کام فرو برده‌اند و آنان که به گوش و به هوش منتظرند تا با تلنگری، چماق غرب‌پرستی یا فهم ساده‌انگارانه خودشان از دین را بر سر دلسوزان و غیوران بکوبند؛ در مقابل این حضور مومنانه ساکت مانده‌اند و غیر از این نیست که اراده الهی بر آشکار شدن باطن‌ها قرار گرفته است.

 

این نماینده مجلس اضافه کرد: باید آگاه بود که سیاست هر دوی معاندان و منافقان یکی است و آن دیده نشدن ماهیت واقعی جامعه است تا بتوانند تصویر تصنعی ساخته و پرداخته خود را به خورد جوامع و خاصه نسل‌های جدید بدهند و بدین وسیله در کشورهای هدف مطابق میل خودشان آینده‌سازی نمایند‌.

 

وی در ادامه گفت: با توجه به اهمیت ساخت مساجد منطبق با معماری ایرانی- اسلامی و نقش تمدن‌ساز مسجد در حاکمیت ارزش‌های دینی و معنوی، همواره ساخت مسجد در جوامع اسلامی مورد تاکید بوده و هست. لذا، جایابی و ساخت مساجد محله‌ای، ناحیه‌ای و منطقه محور همراه با پیوست فرهنگی ضمن سوق‌دهی فضاهای شهری به عناصر فرهنگ‌ساز موجود در بافت شهرها موجب جمعیت‌پذیری بالا در مساجد نیز خواهد شد.

 

لاجوردی تاکید کرد: مستحضرید که مسجد نه تنها دارای کارکرد دینی و معنوی که دارای کارکردهای بی‌بدیلی در بُعد اجتماعی- سیاسی زندگی مسلمانان می‌باشد و کاستی در استفاده بهینه از فضای برخی مساجد که این روزها نقل برخی محافل معاند شده نه وابسته به ماهیت خود مسجد بلکه مربوط به خلل برنامه‌ریزی و قصور در طرح‌ریزی پیوستهای فرهنگی-اجتماعی در استفاده بهینه از فضای مساجد است. وی با اشاره به ادعاهای عجیبی که در فضای مجازی و رسانه های معاند در باره ساخت مسجد در پارک قیطریه مطرح می‌شود، گفت: در این باره بررسی‌هایی صورت گرفته که بیانگر آن است که این ادعاها نادرست است.

 

این نماینده مجلس اضافه کرد: همانطور که اعلام شده ساخت مسجد در بوستان‌های فرامنطقه‌ای (پارک‌های بزرگ غیر محله‌ای) مصوبه شورای عالی مساجد تهران را دارد. در ٣دهه گذشته ۴٣مسجد در آن‌ها ساخته شده و برای ٣۴ بوستان فرامنطقه‌ای دیگر از جمله پارک قیطریه مصوبه وجود دارد. همچنین، از سال‌ها پیش مطالبه مردمی نیز برای احداث مسجد در این پارک وجود داشته است.‏

 

بیشتر بخوانید: تاکید شورای شهر بر جلوگیری از تخریب بنا‌های مجاور کاخ گلستان

 

لاجوردی تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد که سرانه ساخت مسجد در تهران در مقایسه با دیگر شهرهای ایران و از آن بدتر پایتخت‌های کشورهای اسلامی بسیار پایین‌تر است. اینکه برخی از مساجد موجود نمازگزار کمی دارند یا بازه سنی خاص نمازگزاران در آن‌ها همانطور که قبلا" اشاره شد به دلایل متعددی باز می‌گردد و لذا، این بهانه‌ها دلیل مجاب‌کننده‌ای برای عدم توسعه مساجد نیست.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: