April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۱۵۶۰
۱۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۰
0
رئیس مرکز مدیریت طرح‌های کلان و دانش‌بنیان گفت: دانش بنیان‌‌ها در سه حوزه فناوری و نوآوری، مطالبه‌گری و ارائه مدل‌های حکمرانی می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

دانش بنیان‌ها برای ورود به حوزه‌های مختلف نیاز به انگیزه دارند/ طراحی مدل‌های حکمرانی با محوریت مردم

میثم فرج‌اللهی، رئیس مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره نقش و جایگاه دانش بنیان‌ها در توسعه بهره وری بیان کرد: موضوع بهره‌وری به یک گفتمان اصلی و مهم در بخش‌های مختلف دولت و حاکمیت تبدیل شده است. مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و رئیس قوه مقننه هم در جلسات متعدد به این موضوع تاکید کرده و آن را پیگیری می‌کنند.

او ادامه داد: این‌ها باعث شده که بهره وری به دغدغه اصلی دولت تبدیل شود و این کار بسیار ارزشمندی است. در این حوزه دو گام دیگر باید جلو برویم. یکی اینکه ارتقای بهره وری به گفتمان غالب در جامعه نخبگانی کشور تبدیل شود که این با رویداد‌هایی که با همکاری سازمان و معاونت برگزار می‌شود اتفاق می‌افتاد همچنین باید به گفتمان غالب در جامعه هم تبدیل شود. یعنی علاوه بر اینکه باید جامعه دانش بنیان داشته باشیم، باید جامعه بهره‌ور هم داشته باشیم.
نقش آفرینی دانش بنیان‌ها در سه حوزه

فرج‌اللهی مطرح کرد: دانش بنیان‌ها در سه حوزه می‌توانند نقش آفرینی بکنند. حوزه اول، توسعه فناوری و نوآوری است ما برای ارتقای بهره وری در خیلی از زمینه‌ها ها مثل انرژی، معدن و کشاورزی به توسعه فناوری و نوآوری احتیاج داریم. در برخی زمینه‌ها خوب پیش رفتیم، اما در برخی نه. در سه زمینه معدن کشاورزی و انرژی ک اتفاقا کشور دارای مزیت نسبی است ما در حوزه بهره وری خوب عمل نکردیم که جای کار دارد.

او اضافه کرد: نکته دوم که شرکت‌های دانش بنیان به‌عنوان جامعه نخبگانی می‌توانند نقش ایفا بکنند موضوع مطالبه گری است. مطالبه‌گری بهره وری موضوع بسیار مهمی است که در جامعه نخبگانی باید شکل بگیرد. نکته سوم ارائه مدل‌های حکمرانی است. برای ارتقای بهره وری در حوزه آب مثلا ما نیاز به مدل‌های حکمرانی متعددی داریم که بشود این ارتقای بهره وری را انجام داد.
دانش بنیان‌ها در زمینه مطالبه گری و مدل‌های حکمرانی جای کار دارند

رئیس مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی گفت: ما در زمینه مطالبه گری و ارائه مدل‌های حکمرانی هنوز شرکت‌های دانش بنیانمان خیلی فعال نشده اند، اما در توسعه فناوری و نوآوری شرکت‌های دانش بنیان بسیار خوب و قوی عمل کردند و می‌توانیم بگوییم برای ارتقای بهره وری در حوزه فناوری و نوآوری ۸۰_۹۰ درصد مشکل نداریم. علت اینکه بهره‌وری در برخی صنایع پایین است توسعه فناوری نیست بلکه انتشار و جذب فناوری است. شرکت‌های دانش بنیان فناوری و نوآوری را توسعه داده‌اند، اما این توسط صنایع به ویژه صنایع بهش‌های دولتی، منتشر و جذب نشده است.
لزوم ایجاد انگیزه برای دانش بنیان‌ها

او درباره تأثیرگذاری و نقش آفرینی بیشتر شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد: قوانین ما باید به گونه‌ای باشد که شرکت‌های ما چاره‌ای جز حرکت به سمت بهره‌وری نداشته باشند از طرفی باید انگیزه لازم برای شرکت‌های دانش بنیان برای ورود به این حوزه را داشته باشیم. شرکت‌های دانش بنیان از لحاظ انگیزه و دانش توانمندند، اگر ما انگیزه‌های مالی هم برای شرکت‌های دانش بنیان تامین بکنیم شرکت‌های دانش بنیان قویا به این حوزه ورود می‌کنند.

او اضافه کرد: مانع دیگری هم که داریم تامین مالی است. ما در حوزه بهره وری اگر بخواهیم ارتقا داشته باشیم یکی از چالش‌های اصلی تامین مالی است.

فرج اللهی درباره تعداد و کیفیت دانش بنیان‌ها مطرح کرد: افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان یک مفهوم است و نشان می دهد کشور نخبه‌هایی دارد‌که به سمت حل مسئله حرکت می‌کنند و تحقیق و توسعه در کشور افزایش پیدا کرده است.

او اضافه کرد: بیشتر از تعداد، کیفیت مهم است ما دنبال این هستیم کیفیت و تاثیر گذاری شرکت‌های دانش بنیان در عرصه علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان افزایش پیدا کند. یکی از مولفه‌های جدی افتصاد دانش بنیان ما همین حوزه بهره‌وری است. علت اینکه دانش بنیان‌ها در برخی حوزه‌ها ورود پیدا نکردند، همان انگیزه‌های مالی است که برای شرکت‌های دانش بنیان ایجاد نشده است. نه به این منظور که پول نباشد، بلکه مدل اقتصادی، مدل خوبی نیست.
طراحی مدل‌های حکمرانی مناسب با محوریت مردم

او افزود: ما در معاونت علمی با کمک سازمان ملی بهره وری و دیگر نهاد‌ها سعی داریم مدل‌های حکمرانی را طراحی و به صورت پایلوت در برخی بخش‌ها اجرا کنیم.

رئیس مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی گفت: ما در معاونت علمی به عنوان قرارگاه فرماندهی علم و فناوری و اقتصادی دانش بنیان در کشور روی حضور مردم به شدت سرمایه گذاری می‌کنیم که بتوانیم حضور، ابتکار و جدیت مردم را در مدل‌ها بیاوریم و تمام مدلی‌هایی که طراحی می‌شود مبتنی بر حضور مردم است.

او اضافه کرد: باید گفت در هرجایی که مدل خوب و قانع کننده‌ای را توسعه دادیم انصافا همه بدنه دولت ب خوبی با ما همراهی کردند. وقتی مدلی طراحی و پایلوت موفقی انجام می‌شود همه بدنه دولت موظف ب همکاری و همراهی است.

فرج اللهی گفت: هرجایی که مدل ما مدل جذاب‌تری بوده، سرعت پیشرفت ما تند‌تر بوده است. برای مثال در حوزه انرژی در حال حاضر خوب کار می‌کنیم. یکی از علت ها، شرکت‌های دانش بنیان و مخاطب آن است. وقتی مخاطب ما صنایع هستند کار کردن راحت‌تر است، چون صنایع تعدادشان محدود است، اما به عنوان مثال در حوزه کشاورزی تعداد آدم‌ها و گستردگی بیشتر و اقناع سازی سخت‌تر است.

او تاکید کرد: رشد با وضعیت مطلوب فرق می‌کند. ما عقب افتادگی در حوزه معدن و کشاورزی داریم و رشدی که داریم باید به وضعیت مطلوب برسد. یکی از علت‌های آن جذابیت خام فروشی است. رشد باید جهش گونه باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: