کد خبر: ۴۱۱۶۱۷
۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۰
0
مطالعه‌ای که توسط محققان UC Davis Health انجام شد نشان داد که اندازه مغز انسان در طول زمان افزایش می‌یابد.

نتایج یک مطالعه جدید؛ مغز انسان بزرگتر می‌شود

محققان دریافتند که اندازه مغز شرکت‌کنندگانی که در دهه ۱۹۷۰ متولد شده‌اند، ۶.۶ درصد بزرگ‌تر بوده و سطح مغز آن‌ها تقریباً ۱۵ درصد بزرگ‌تر از افرادی است که در دهه ۱۹۳۰ متولد شده‌اند.

چارلز دی کارلی، نویسنده اول این مطالعه گفت: به نظر می‌رسد دهه‌ای که در آن یک فرد متولد می‌شود بر اندازه مغز و شاید سلامت طولانی مدت آن‌ها تأثیر بگذارد. ژنتیک نقش مهمی در تعیین اندازه مغز دارد، اما یافته‌های ما نشان می‌دهد که تأثیرات خارجی مانند عوامل بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی نیز ممکن است نقش داشته باشد.

محققان از داده‌های تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) از مغز شرکت‌کنندگان در مطالعه‌ای که در سال ۱۹۴۸ در فرامینگهام، ماساچوست آغاز شد، برای تجزیه و تحلیل الگو‌های بیماری‌های قلبی عروقی استفاده کردند.

این مطالعه ۷۵ سال به طول انجامید و شامل ۵۲۰۹ مرد و زن بین ۳۰ تا ۶۲ سال بود.

این مطالعه تصاویر MRI از متولدین دهه ۱۹۳۰ را با متولدین دهه ۱۹۷۰ مقایسه کرد. افزایش تدریجی، اما ثابت در چندین ساختار مغز مشاهده شد.

به عنوان مثال، اندازه‌گیری که حجم مغز (حجم داخل جمجمه) را مورد مطالعه قرار داد، نشان داد که حجم آن دهه به دهه افزایش ثابتی دارد. برای شرکت کنندگانی که در دهه ۱۹۳۰ متولد شدند، میانگین افزایش حجم ۱۲۳۴ میلی لیتر بود، اما برای متولدین دهه ۱۹۷۰، حجم آن ۱۳۲۱ میلی لیتر یا حدود ۶.۶ درصد از نظر حجم بیشتر بود.

سطح قشر مغز (معیار سطح مغز) دهه به دهه بیشتر و بیشتر شده است. متوسط سطح مغز شرکت‌کنندگان متولد دهه ۱۹۷۰، ۲۱۰۴ سانتی‌متر مربع در مقایسه با ۲۰۵۶ سانتی‌متر مربع برای شرکت‌کنندگان متولد دهه ۱۹۳۰ بود.

محققان دریافتند که ساختار‌های مغز مانند ماده سفید، ماده خاکستری و هیپوکامپ نیز در مقایسه میان شرکت کنندگان متولد دهه ۱۹۳۰ با متولدین دهه ۱۹۷۰ از نظر اندازه افزایش یافته است.

دکارلی گفت: ساختار‌های بزرگتر مغز ممکن است منعکس کننده رشد بهبود یافته مغز باشند. ساختار‌های بزرگتر مغز اندوخته بزرگتری را نشان می‌دهد که ممکن است اثرات دیررس بیماری‌های مغزی مرتبط با افزایش سن مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط را کاهش دهد.

این مطالعه در JAMA Neurology منتشر شد.

منبع: مدیکال اکسپرس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: