April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
افزایش سرمایه گذاری به ۱۰۰ هزار میلیارد در منطقه آزاد نشان می‌دهد
کد خبر: ۴۱۱۶۸۸
۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
0
افزایش سرمایه گذاری به ۱۰۰ هزار میلیارد نشان می‌دهد که گردشگری و باغداری منطقه آزاد ماکو در دلبری از ماهان موفق بوده است.

دلبری گردشگری و باغداری ماکو از ماهان

اقتصاد قواعد و قوانین خاص خودش را دارد. برخی از این‌ها مکتوب و نوشته شده که قابل استناد است و بخشی دیگر مستند مکتوب نیست، اما به اندازه‌ای جاری است و اجرایی می‌شود که می‌توان به عنوان قانون نانوشته از آن یاد کرد، قوانینی که هرگز نمی‌توان مکتوب کرد، اما واقعیتی است که وجود دارد. یکی از این قوانین نانوشته، حساسیت‌های سرمایه است. سرمایه در محیط‌هایی وارد می‌شود که امنیت در آن برقرار باشد، سوددهی تضمینی و قطعی داشته باشد و مورد تهدید قرار نگیرد.

اقتصاد گردشگری

یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی، اقتصاد گردشگری است. اقتصادی که به سرعت فعال می‌شود، به سرعت سود می‌دهد، نسبت سود به سرمایه قابل توجه است و از همه مهمتر سرمایه زیادی برای گردشگری زمینگر نمی‌شود. البته در مواردی همچون هتلداری ماجرا فرق می‌کند، با این وصف اصل ماجرا بی تغییر است.

اهمیت کشاورزی

بخش دیگری که در زمینه اقتصاد مطرح است، کشاورزی از جمله باغداری است. ماجرای کشاورزی بسیار متفاوت است. کوچکترین تغییرات آب و هوایی می‌تواند بر محصول کشاورزی اثر منفی بگذارد و دسترنج یک سال کشاورز را به باد فنا بدهد. به همین دلیل، ورود به بخش کشاورزی کار ساده‌ای نیست و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی نیازمند بررسی‌های همه جانبه و اطمینان از سود قطعی است.

افزایش شوکه کننده سرمایه گذاری

خبر شوکه کننده و شاید هم تعجب آور بود. افزایش سرمایه گذاری و توجه ویژه به گردشگری در منطقه ازاد ماکو باعث افزایش ۵ برابری میزان سرمایه گذاری در منطقه شد. بی شک باید سود قطعی و قابل توجهی در میان بوده باشد که این رقم سرمایه گذاری صورت گرفته و می‌گیرد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از بررسی ظرفیت‌های گردشگری منطقه آزاد ماکو توسط هلدینگ گردشگری ماهان خبر داد و گفت: ماهان پس از بررسی‌های گسترده، قرارداد سرمایه گذاری حوزه گردشگری را از ۲۰ هزار میلیارد ریال به ۱۰۰ هزار ریال افزایش می‌دهد.

موفقیت سرمایه گذاری

اگر بپذیریم که سرمایه گذاری به سابقه گذشته و بررسی بروز نیاز دارد، آنگاه متوجه ورود ماهان به سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو می‌شویم به نوعی که حسین گروسی با یادآوری اینکه سرمایه‌گذاری ماهان در بخش‌های گردشگری و باغداری کشور موفق بوده گفت: ماکو نیز گامی تحولی برای ثروت‌آفرینی از ظرفیت‌های موجود منطقه آزاد ماکو خواهد بود. وی با اعلام اینکه منطقه آزاد ماکو ظرفیت‌های کشاورزی و گردشگری خدادادی بسیاری دارد گفت: تاکنون بهره‌برداری مناسبی از این ظرفیت‌ها در راستای تولید ثروت برای منطقه نشده که باید به‌دنبال طرح‌های تحول‌گرا با مشارکت شرکت‌های سرمایه‌گذاری موفق باشیم.

از ارس تا ثریا

نکته جالب توجه گسترده سرمایه گذاری است به نوعی که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد گفت: براساس این تفاهم نامه طرح‌های سرمایه گذاری گردشگری حاشیه سد و روخدانه ارس از تفرجگاه سد ارس تا چشمه ثریا با همکاری طرفین به مرحله اجرا در خواهد آمد.

جهش با مشارکت مردم

یکی از اتفاقاتی که همه ساله شاهد هستیم، نامگذاری سال از سوی رهبر انقلاب است که مصداق ریل گذاری برای ادامه مسیر است. اگرچه سال ۱۴۰۳ بر جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده، اما گروسی اعلام کرد که منطقه آزاد ماکو تحقق جهش تولید با مشارکت مردم را از سال گذشته آغاز کرده و گفت: همه نهاد‌ها و ادارات منطقه، وظایف خود را برای تحقق شعار سال انجام دهند و برای مشارکت مردم تسهیل‌گری کنند.

بیشتر بخوانید: مهار واردات و یکه تازی صادرات در منطقه آزاد ماکو


فعال شدن بخش خصوصی و تعاونی

برای آنکه اقتصاد مردمی شود، باید دو بخش خصوصی و تعاونی در کنار یکدیگر فعال شوند که مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با یادآوری اینکه سال گذشته برای مشارکت مردمی طرح‌هایی ارائه شد گفت: شرکت‌ها و تعاونی‌های سهامی عام را برای مشارکت مردمی مطرح کردیم و امروز با انتخاب شعار سال تکلیف سنگین‌تر شده و ماکو باید پیشتاز در این خصوص باشد.

سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیاردی

رییس هیات مدیره منطقه آزاد ماکو از سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد ریالی احداث باغ پسته و گردو در این منطقه خبر داد و گفت: مگا پروژه‌هایی با این وسعت در بخش کشاورزی در زمینی به مساحت ۲۰۹۰ هکتار با کاشت درخت‌های اصلاح شده و نیزکاشت درخت در ۷۰۰ هکتار توسط یک شرکت دیگر، منطقه آزاد ماکو را به یکی از موفق‌ترین مناطق آزاد در امنیت غذایی از مزرعه تا سفره تبدیل می‌کند. وی با اعلام اینکه اجرای طرح جامع منطقه آزاد ماکو، این منطقه به یکی از موفق‌ترین مناطق آزاد کشور تبدیل می‌شود گفت: ماکو تنها منطقه‌ای است که تمام پتانسیل‌ها را یکجا دارد.

استقبال از انتقاد

آنچه تحول آفرین است، پذیرفتن واقعیت‌ها با هدف اصلاح امور است که منطقه آزاد ماکو به این مهم اعتقاد دارد، چرا که گروسی با تاکید بر استقبال از انتقاد سازنده گفت: برگزاری جلسات بیشتر و گسترش ارتباط با رسانه‌ها در سال جدید در دستور کار قرار دارد. وی خواستار ایجاد خانه مطبوعات در منطقه ازاد ماکو شد و گفت: امروز سرعت اخبار فضای مجازی از سرعت صوت و نور بیشتر شده لذا سرعت اخبار می‌تواند نقش مهمی در وحدت و همدلی یک جامعه داشته باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: