May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۱۷۵۰
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵
0
بر اساس مطالعات جدید دانشجویانی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند در مقایسه با هم‌قطاران خود دچار تنبلی و ضعف حافظه می‌شوند.

تضعیف حافظه دانشجویان با استفاده بی رویه از هوش مصنوعی

دانشجویانی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند به شکلی قابل توجه در مقایسه با هم‌قطاران خود دچار تنبلی و ضعف حافظه می‌شوند، زیرا «چت جی‌پی‌تی» می‌تواند به هر پرسش صرف نظراز کیفیت پاسخ خود، پاسخ بدهد.

یک مطالعه جدید نشان داد که استفاده بیش از حد دانشجویان از «چت جی‌پی‌تی» منجر به تضعیف حافظه و کاهش پیشرفت تحصیلی آن‌ها می‌شود.

این نتایج، برآمده از یک مطالعه تحقیقاتی در خصوص تأثیر سریع ناشی از استفاده از مدل‌های زبانی بزرگ مانند مدل «جی‌پی‌تی» در اهداف آموزشی است.

بر اساس این مطالعه که در «مجله بین‌المللی فناوری آموزشی» منتشر شد، محققان در دو مرحله با استفاده از نظرسنجی از صد‌ها دانشجوی دوره کارشناسی تا کارشناسی ارشد، این پژوهش را سامان دادند.

انگیزه این مطالعه از رشد مهیب فناوری و ابزار‌های هوش مصنوعی در محیط‌های آموزشی و نگرانی فزاینده استادان در مورد سوء استفاده از آنها، به‌ویژه در ارتباط با «شرافت دانشگاهی»، به‌رغم پتانسیل هوش مصنوعی برای کمک به یادگیری و تحقیق، ناشی می‌شود.

برای فهم رابطه میان استفاده بیش از حد از ربات «چت جی‌پی‌تی» و کاهش پیشرفت تحصیلی دانشجویان، این مطالعه در دو فاز انجام شد: در فاز نخست محققان پاسخ‌های ۱۶۵ دانش‌آموز را جمع‌آوری کردند که با استفاده از یک مقیاس ۸ درجه‌ای برای تعیین میزان تکیه آن‌ها به هوش مصنوعی تدوین شده بود.

پژوهشگران برای اطمینان از درستی نتایج فاز نخست، نمونه‌های آماری را در فاز دوم به ۵۰۰ دانشجو افزایش دادند و طی این دو مرحله کشف کردند که تداوم فشار ناشی از کار دانشگاهی و کمبود زمان، دانشجویان را به استفاده بیشتر از «چت جی‌پی‌تی» وادار می‌کند.

بر اساس این مطالعه روشن شد، دانشجویانی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند به شکلی قابل توجه در مقایسه با هم‌قطاران خود دچار تنبلی و ضعف حافظه می‌شوند، زیرا «چت جی‌پی‌تی» می‌تواند به هر پرسش صرف نظر از کیفیت پاسخش، پاسخ بدهد.

این مطالعه برخلاف پیش‌بینی‌ها نشان داد، دانشجویانی که نگران سطح نمراتشان بوده و خواهان حفظ سطح علمی خود هستند، از بیم لورفتن استفاده خود از هوش مصنوعی، تمایلی به استفاده از این فناوری ندارند.

محققان توصیه می‌کنند که استفاده از ابزار‌های هوش مصنوعی مولد برای اهداف آموزشی باید توام احتیاط و میانه‌روی باشد. آن‌ها در عین حال خاطرنشان کردند که این ابزار‌ها به تجزیه و تحلیل مطالب، پاسخ به سؤالات دانشجویان و تسهیل جست‌وجوی اطلاعات کمک می‌کنند، اما استفاده بیش از حد از آن‌ها تاثیر منفی بر توانایی‌های حافظه دانشجویان می‌گذارد.

منبع: سیتنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: