کد خبر: ۴۱۱۷۶۰
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
0
یک مطالعه تازه نشان داد که برای اولین بار در تاریخ، دانشمندان ممکن است مجبور شوند در چند سال یک ثانیه زمان را حذف کنند.

حذف یک ثانیه کبیسه در عرض ۵ سال

همه ما می‌دانیم که در فوریه هر چهار سال یک بار یک "روز کبیسه" اضافه می‌شود تا فاصله بین سال تقویمی و سال شمسی را پر کند و سال را به "سال کبیسه" تبدیل کند.

مشابه سال‌های کبیسه، «ثانیه‌های کبیسه» به ساعت‌ها اضافه می‌شوند تا تفاوت بین زمان دقیق اتمی و چرخش آهسته‌تر زمین، معمولاً در پایان ژوئن یا اواخر دسامبر، جبران شود.

اکنون، یک دانشمند در ایالات متحده برای اولین بار خواستار عبور از این ثانیه است، چیزی که "ثانیه کبیسه منفی" نامیده می‌شود.

پروفسور دانکن اگنیو، ژئوفیزیکدان دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، می‌گوید که یک «ثانیه کبیسه منفی» (حذف یک ثانیه از ساعت اتمی) باید در سال ۲۰۲۹ رخ دهد تا چرخش بسیار سریع زمین را محاسبه کند، اما او هشدار می‌دهد که این کار می‌تواند منجر به مشکلاتی بی سابقه برای تلفن‌های هوشمند و رایانه‌ها شود و ممکن است نیاز باشد تا زمان هماهنگ جهانی (UTC) زودتر از زمان برنامه‌ریزی شده تغییر کند.

زمان جهانی هماهنگ (UTC) توسط «ساعت‌های اتمی» پیچیده و بسیار دقیق در سراسر جهان تعریف می‌شود که به‌طور دقیق و پیوسته تیک می‌زنند.

با این حال، این ساعت‌های اتمی دقیقاً با "زمان خورشیدی" مشاهده شده مطابقت ندارند که روز‌ها را به عنوان یک چرخه زمین تعریف می‌کند.

مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک سیاره بچرخد، هر از گاهی به دلیل کشش ماه تغییر می‌کند و باعث می‌شود که دو سیستم زمانی از یکدیگر دور شوند.

از سال ۱۹۷۲، ثانیه کبیسه ۲۷ بار اضافه شده است که آخرین بار آن در سال ۲۰۱۶ بوده است. با این حال، گفته می‌شود که چرخش زمین از سال ۲۰۲۰ شتاب می‌گیرد، بنابراین ممکن است در آینده به جای افزودن، نیاز باشد که ثانیه کبیسه حذف شود تا زمان خورشیدی مشاهده شده با ساعت‌ها همگام شود.

اصطلاح "ثانیه کبیسه مثبت" به اضافه کردن یک ثانیه در زمانی که چرخش زمین خیلی کند است، اشاره دارد، در حالی که "ثانیه کبیسه منفی" حذف یک ثانیه زمانی در برهه‌ای است که چرخش زمین بسیار سریع است.

پروفسور اگنیو افزود: تا چند سال پیش انتظار می‌رفت که ثانیه‌های کبیسه همیشه مثبت باشند، اما اگر به تغییرات چرخش زمین که عامل ایجاد ثانیه‌های کبیسه است نگاه و تحلیل کنید از علل این تغییرات، یک نتیجه منفی محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

به گفته اگنیو: یک ثانیه زیاد به نظر نمی‌رسد، اما در دنیای به هم پیوسته امروزی، یک خطای زمان بندی می‌تواند منجر به مشکلات بزرگ شود. بسیاری از سیستم‌ها اکنون نرم افزاری دارند که می‌تواند یک ثانیه اضافی را بپذیرد، اما تعداد کمی وجود دارند که اجازه حذف یک ثانیه را می‌دهد، بنابراین انتظار می‌رود یک ثانیه کبیسه منفی مشکلات زیادی ایجاد کند.

عوامل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود سرعت چرخش زمین از سالی به سال دیگر متفاوت باشد و یکی از این عوامل هسته مایع زمین یعنی توده‌ای از آهن مذاب در داخل قسمت جامد سیاره است.

حرکات بسیار آهسته بخش‌های مختلف هسته برای تولید میدان مغناطیسی زمین در تعامل است.

این حرکات در حال تغییر همچنین باعث می‌شود که زمین سریعتر یا کندتر بچرخد.

پروفسور اگنیو در مطالعه جدید خود ادعا می‌کند که ذوب شدن یخ در عرض‌های جغرافیایی بالا به دلیل گرم شدن کره زمین عامل دیگری است که چرخش زمین را کند می‌کند.

هنگامی که یخ‌ها ذوب می‌شوند، آب در سراسر اقیانوس پخش می‌شود و "مقاومت" زمین در برابر شتاب زاویه‌ای افزایش می‌یابد و بنابراین حرکت سیاره کاهش می‌یابد.

بنابراین، در حالی که چرخش زمین به طور کلی شتاب می‌گیرد، گرمایش جهانی آن را کاهش می‌دهد و نیاز به یک "ثانیه کبیسه منفی" را به تاخیر می‌اندازد.

پروفسور اگنیو گفت بدون کند شدن چرخش زمین ناشی از ذوب شدن یخ، سه سال زودتر یعنی در سال ۲۰۲۶ به یک "ثانیه کبیسه منفی" نیاز است.

منبع: دیلی میل

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: