April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
افزایش رشد ۳۰ درصدی صادرات محصولات تولیدی نشان می‌دهد
کد خبر: ۴۱۱۷۶۳
۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
0
افزایش رشد ۳۰ درصدی صادرات محصولات تولیدی منطقه آزاد ارس نشان می‌دهد که بازارهای جهانی زیر سلطه این منطقه قرار گرفته است.

بازار‌های جهانی زیر سلطه منطقه آزاد ارس

سالهاست مناطق آزاد مورد انتقاد قرار می‌گیرند، زیرا از ماهیت اصلی خود فاصله گرفتند. هنگامی که مناطق آزاد تعریف شد، قرار بر این بود که معافیت‌هایی برای آن‌ها در نظر گرفته شود تا به محلی برای تولید تبدیل شوند. قرار بود مناطق آزاد مرکز گردشگری، تولید، صادرات، ترانزیت و... باشند، اما در عمل مناطق آزاد به بارانداز کالا‌های خارجی تبدیل شد و قاچاق در قالب کالای همراه مسافر با قدرت صورت گرفت. بدتر اینکه کالا‌هایی وارد کشور می‌شد که تولید آن‌ها با بهترین کیفیت در داخل صورت می‌گرفت. این وضعیت نه تنها باعث ارزبری می‌شد، بلکه فرصت‌های اشتغالزایی و رونق اقتصادی را از کشور می‌گرفت.

تلاش برای اجرای اهداف

خوشبختانه این رویکرد در بسیاری از مناطق آزاد مدیریت شده و مدیران مناطق آزاد بدنبال اجرایی کردن اهدافی هستند که برای آن‌ها در نظر گرفته شده بود. یکی از مناطق آزاد کشور که بخوبی توانسته اهداف از پیش تعیین شده را مدیریت کند، منطقه آزاد ارس است. اگرچه از هنگام شکل گرفتن منطقه آزاد ارس زمان زیادی نمی‌گذرد، اما توانسته بخوبی در مسیر اهداف تعیین شده با قدرت گام بردارد.

رشد ۳۰ درصدی صادرات

از آنجا که تولید و صادرات محور اصلی مناطق آزاد کشور است و انتظار حرکت در این مسیر می‌رود، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس به تشریح این مهم پرداخت و گفت: در ۹ ماهه امسال ۱۴۸ میلیون دلار از تولیدات منطقه به خارج از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. نکته مهمی که در این افزایش وجود دارد، حرکت در مسیر تولید و ایجاد ارزش افزوده برای داخل کشور است.

 

بیشتر بخوانید:

فرش قرمز منطقه آزاد ارس پیش پای دامپروران



تنوع تولیدات

سالهاست با چالش بزرگ خام فروشی رو به رو هستیم و هر گاه سخن از افزایش صادرات به میان آمده، فروش مواد اولیه بر نگرانی‌ها افزوده است، اما مجید کیانی عمده تولیدات صادراتی منطقه آزاد ارس را محصولات گلخانه‌ای، خشکبار، فراورده‌های نفتی، شمس فولادی و مواد پلاستیکی اعلام کرد و گفت: روسیه، ترکیه، آذربایجان، عراق، ارمنستان، گرجستان، امارات، قزاقستان، افغانستان و پاکستان به ترتیب ۱۰ کشور مبدا تولیدات ارس هستند. نکته جالب توجهی که در این خبر وجود دارد، گسترده کشور‌های مقصد کالا‌های ایرانی است که همگی در همسایه ایران قرار دارند. صادرات به کشور‌های همسایه باعث کاهش هزینه حمل و نقل می‌شود و قابل رقابت بودن کالای ایرانی نسبت به مشابه دیگر کشور‌ها را باعث می‌شود.

افزایش حجم تولید

همواره آمار‌های صادرات نگرانی‌ها بدنبال دارد که نمونه آن را در سال‌های گذشته شاهد بودیم. اینکه کالا‌های دیگر استان‌ها جمع آوری و از گمرک یک بخش صادر شود تا عملکرد آن قسمت از کشور برجسته شود، از رویکرد‌های برخی مدیران در گذشته بوده که خوشبختانه این مهم در منطقه آزاد ارس صورت نگرفته، زیرا کیانی از افزایش حجم تولیدات منطقه آزاد ارس در ۹ ماهه سالجاری خبر داد و گفت: در این مدت واحد‌های تولیدی منطقه ۱۴۸ هزار تن محصولات صنعتی و ۱۰۷ هزار تن محصولات کشاورزی عرضه کرده‌اند. وی، ارزش محصولات تولیدی منطقه را بیش از ۱۳۵ هزار میلیارد ریال اعلام کرد. بنابر این مشخص می‌شود منطقه آزاد ارس توانسته تولید و صادرات را به صورت همانگ پیگیری کند و به مرحله اجرا درآورد.

جذب سرمایه گذار جدید

باید بپذیریم که تولید و صادرات در شرایطی شکل می‌گیرد که سرمایه گذاری لازم صورت گرفته باشد و مهمتر آنکه افزایش رشد تولید و صادرات مصداق افزایش سرمایه گذاری است. در این رابطه مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس با اعلام اینکه کمک به افزایش تولید و صادرات واحد‌های صنعتی و کشاورزی در کنار جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید، راهبرد اصلی منطقه آزاد ارس است گفت: در سایه رفع موانع تولید و معرفی تولیدات منطقه به بازار‌های بین‌المللی و راه‌اندازی مرکز توسعه صادرات ارس، شاهد رونق تولید، اشتغال و صادرات در منطقه هستیم. اما راه اندازی مرکز توسعه صادرات از جمله اقدامات چشمگیری که در منطقه آزاد ارس صورت گرفت، زیرا برای دستیابی به صادرات، تشکیلاتی مستقل تعریف شده که وظیفه مستقلی دارند. بنابر این باید منتظر بود تا صادرات بیشتری در آینده نزدیک از منطقه آزاد ارس صورت گیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: