April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
روحبخش از رفتار‌های دولتمردان و کارفرمایان انتقاد کرد
کد خبر: ۴۱۱۷۶۸
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
0
عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با ابراز تاسف از اینکه دولت در کنترل تورم موفق نبوده گفت: تورم و سیاست فریز دستمزد همچون دو لبه یک قیچی زندگی و معیشت کارگران و بازنشستگان را هدف قرار داده است.

از رونق طلاق تا تورم، تبعات دستمزد فریز شده

برزو روحبخش با انتقاد شدید از ناتوانی دولت در کنترل تورم گفت: نتیجه ناتوانی دولت در کنترل تورم، رشد لجام گسیخته قیمت‌ها و گرانی بی حساب و کتابی است که سفره‌های خالی مردم را هدف قرار داده است.


وی با هشدار نسبت به ناتوانی دولت‌ها در مدیریت بازار گفت: تمامی دولت‌ها با ادعای درک شرایط و رفع مشکلات وارد عرصه انتخابات می‌شوند و از مردم رای می‌گیرند، اما هنگامی که برای ریاست جمهوری یا نمایندگی مجلس رای آوردند و به اصطلاح خرشان از پل گذشت، مدیریت بازار و رفع مشکلات را از یاد می‌برند و همان مسیر پر اشتباه گذشتگان را دنبال می‌کنند.


عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه وقتی دولت توان مدیریت بازار را ندارد، با روش‌های دیگری سعی می‌کند مشکلات ناشی از سومدیریت خودش را جبران کند گفت: یکی از بدترین روشها، ناتوان نگه داشتن مردم با فریز دستمزد است.


وی با انتقاد از اینکه دولت و مجلس به این باور غلط رسیده که افزایش دستمزد دلیل تورم است گفت: در تمامی سال‌های گذشته تورم از دستمزد جلو بوده، اما هرگز قیمت‌ها کنترل نشده و گرانی مدیریت نشده است.


روحبخش با یادآوری اینکه افزایش دستمزد در دو سال گذشته ۵۰ درصد کمتر از تورم بوده گفت: آقایانی که بر فریز کردن دستمزد و تاثیرات آن بر کنترل تورم اصرار دارند، توضیح بدهند که چگونه در سال گذشته حداقل دستمزد را ۲۷ درصد افزایش دادند، اما تورم ۴۶ درصدی در اقتصاد کشور رقم خورد.


وی با ابراز تاسف از اینکه در نتیجه اصرار دولت‌ها بر فریز کردن دستمزد، میزان دریافتی کارگران و بازنشستگان از تورم عقب افتادگی وحشتناکی دارد گفت: در شرایطی که حداقل دستمزد با چانه زنی‌های زیاد و فریاد نمایندگان کارگری در شورای عالی کار، حدود ۳۵ درصد افزایش داشت و به ۷ میلیون تومان افزایش یافت، سبد معیشت ۲۶ میلیون تومان است، عددی که اشک کارگران و بازنشستگان را درآورده است.


عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با انتقاد از رفتار‌های نمایندگان دولت و کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: از دولتمردان و کارفرمایان انتظار داریم یک ماه با آنچه برای کارگران تصویب می‌کنند، زندگی کنند تا حسن نیت خودشان را به کارگران و بازنشستگان اثبات کنند.

 

بیشتر بخوانید:

افزایش چشمگیر دستمزد تنها راه پایان دادن به شرمندگی سرسفره‌های خالی


وی با ابراز تاسف از عددسازی‌های صورت گرفته گفت: آقایان فریاد می‌زنند حداقل حقوق به ۱۱ میلیون تومان رسیده، در حالی که این عدد در صورتی محقق می‌شود که یک کارگر یا بازنشسته زن و دو فرزند داشته باشد تا بتواند این حقوق را بگیرد.


روحبخش با اشاره به اینکه حق اولاد محاسبه شده در افزایش حقوق اعلامی، برای دو فرزند است گفت: کارگری که ازدواج نکرده همسر و اولادی ندارد، بنابر این یک میلیون و ششصد هزار تومان را دریافت نمی‌کند. از سوی دیگر اگر فردی سه فرزند داشته باشد نیز فقط بابت دو فرزند حق اولاد دریافت می‌کند و بابت فرزند سوم حق اولادی به او تعلق نمی‌گیرد.


وی از سیاست یک بام و دو هوای دولت انتقاد کرد و گفت: از یک سو آقایان اصرار بر ازدواج، تشکیل خانواده و فرزند آوری دارند و از سوی دیگر مزیتی برای این شرایط تعریف نمی‌کنند.


عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با اشاره به آمار بالای طلاق گفت: بر مبنای آمار اعلام شده از سوی مسوولان، حدود یک سوم ازدواج‌ها به طلاق منجر شده که البته این آمار برای تهران و کلانشهر‌ها وحشتناک‌تر است.


وی از دولتمردان و مسوولان خواست دلایل رشد طلاق را بررسی کنند و گفت: بر مبنای بررسی‌های کارشناسان و صاحب نظران، بحران‌های معیشتی و حقوق‌های پایین در بروز جدایی‌ها نقش تعیین کننده‌ای دارد.


روحبخش با اعلام اینکه خانه دار شدن برای کارگران و بازنشستگان به رویا تشبیه شده گفت: کارگران و بازنشستگان نه تنها نمی‌توانند با این حقوق‌ها خانه بخرند، بلکه توان پرداخت اجاره خانه و اجاره نشینی را نیز ندارند.


وی با انتقاد شدید از تناقض گویی‌های دولت و کارفرمایان گفت: دولتمردان و کارفرمایان اعلام کرده اند که اگر دستمزد مطابق تورم و سبد معیشت افزایش یابد، بنگاه‌های اقتصادی توان پرداخت ندارند و به اخراج گسترده کارگران و بحران تولید منجر خواهد شد، در حالی که سال گذشته شاهد اخبار متفاوتی بودیم، به نوعی که کارفرمایان اعلام می‌کردند نیاز به کارگر دارند، اما کارگر پیدا نمی‌شود.


عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با ابراز تاسف از دوگانگی دولتمردان و کارفرمایان گفت: هنگامی که بحث افزایش دستمزد مطرح می‌شود، آقایان فریاد می‌زنند که نگران ناتوانی در پرداخت دستمزد و اخراج کارگران هستند، اما هنگامی که بحث اعلام آمار بیکاری و اشتغالزایی است، آقایان می‌گویند کار وجود دارد، اما کارگران رغبتی برای کارکردن ندارند و با این بهانه آمار بیکاری را پایین می‌آورند.


وی با تاکید بر اینکه دستمزد به اندازه‌ای پایین است که درآمد پیک موتوری و دستفروشی بالاتر از آن است گفت: دولت با فریز کردن دستمزد، تولید و اشتغال را هدف قرار داده و باعث رونق مشاغل کاذب شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: