May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳

همان‌طور که می‌دانید، بازارهای معاملاتی فارکس و ارز دیجیتال هر دو بازارهایی با ویژگی‌های منحصر به فرد و فرصت‌های کسب درآمد دلاری هستند. معاملات در فارکس شامل معاملات خرید و فروش روی جفت‌ارزها در بازار جهانی فارکس است؛ در حالی‌ که معاملات ارزهای دیجیتال، شامل ترید و هولد ارزها و توکن‌های دیجیتال است و بر روی فناوری بلاک‌چین کار می‌کند. برای هر فردی که قصد ورود به یکی از بازارهای فارکس یا ارز دیجیتال را دارد و یا در حال حاضر در یکی از آن‌ها فعالیت می‌کند؛ این سوال پیش می‌آید که فارکس بهتر است یا کریپتو؟ برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا می‌بایست با هر دوی این بازارها آشنایی پیدا کنیم. سپس با مقایسه و درک بهتر از شباهت‌ها و تفاوت‌های فارکس و کریپتو و اطلاع از مزایا و معایبی که هرکدام از این بازارها دارند و همچنین با در نظر گرفتن خصوصیات اخلاقی و شرایط سرمایه‌گذاری خود، می‌توان تصمیم گرفت که کدام‌یک از بازارهای فارکس یا ارز دیجیتال برای ترید و سرمایه گذاری ما مناسب‌تر است. البته شما ملزم به فعالیت در یکی از این بازارها نیستید و می‌توانید به‌طور هم‌زمان در هر دوی آنها فعالیت کنید.

مقایسه‌ی معایب و مزایای فارکس و کریپتو (ارز دیجیتال)

ویژگی‌های بازار فارکس

برای انتخاب درست فارکس یا کریپتو باید بدانید بازار کریپتو و بازار فارکس چیست؟ فارکس، بازاری جهانی است که در آن شاخص‌ها و نمادهای متنوعی معامله می‌شوند. با توجه به پوشش‌دهی بروکری که در آن فعالیت می‌کنید؛ می‌توانید بر روی دارایی‌هایی شامل سهام، انرژی، فلزات و… خرید و فروش کنید. در بازار فارکس، ارزها به صورت ارزش یک ارز، در مقایسه با ارز دیگر خرید و فروش می‌شوند و جفت ارزها را می‌سازند. نرخ مبادله بین جفت ارزها، بر اساس عوامل مختلفی مانند شاخص‌های اقتصادی، رویدادهای ژئوپلیتیکی، نرخ بهره و احساسات بازار در نوسان است. شرکت‌کنندگان بزرگ در بازار فارکس شامل بانک‌ها، موسسات مالی، شرکت‌ها، صندوق‌های تامین مالی، بانک‌های مرکزی و معامله‌گران فردی هستند که در معاملات خود، برای اهداف مختلفی از جمله محافظت در برابر ریسک‌های ارزی، تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری بین المللی، کسب سود از نوسان قیمت ارزها و متنوع کردن پرتفوی سرمایه‌گذاری، شرکت می‌کنند. بازار فارکس یک بازار 5/24 است. یعنی پنج روز در هفته، در مناطق زمانی مختلف کار می‌کند و به معامله‌گران اجازه می‌دهد به فرصت‌های معاملاتی در تمام 24 ساعت شبانه روز دسترسی داشته باشند. معاملات فارکس را می‌توان از طریق بروکرهای فارکس انجام داد.

ویژگی‌های بازار فارکس برای انتخاب بین فارکس یا ارز دیجیتال

پلتفرم‌های آنلاین ارائه شده توسط بروکرهای فارکس، مانند متاتریدر، سی‌تریدر و … فضایی هستند که علاوه بر دسترسی به تعداد زیادی از جفت ارزها و سایر نمادهای معاملاتی و امکان ثبت معاملات، ابزارهای معاملاتی متنوعی را نیز ارائه می‌دهند. تریدرها می‌توانند در این فضا به نمودارهای قیمتی دسترسی داشته باشند و با استفاده از ابزارهای متنوع ارائه شده، در همه‌ی سبک‌های تکنیکال به تحلیل بپردازند و پس از بررسی چارت قیمتی نمادهای معاملاتی و سایر بخش‌های استراتژی شخصی مانند تحلیل بنیادی، تحلیل سنتیمنتال، مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک تصمیم خود را برای پیش‌بینی روند اتخاذ کنند. مدیریت ریسک در معاملات فارکس برای محافظت در برابر ضررهای احتمالی ضروری است. معامله‌گران اغلب از ابزارهایی مانند دستورات استاپ لاس، تیک پروفیت و انتخاب اهرم مناسب برای مدیریت موثر ریسک استفاده می‌کنند. قبل از ورود به فارکس لازم است دانش لازم در مورد مهارت‌های مورد نیاز برای فعالیت در این بازار را کسب نمود. در فارکس نمی‌توان مانند کریپتو مالک یک دارایی بود و آن را به کیف پول شخصی واریز کرد. معاملات در فارکس صرفا پیش‌بینی روند و بازکردن پوزیش‌های خرید و فروش است که در یک قیمت باز و در قیمتی دیگر بسته می‌شوند و امکان هولد کردن وجود ندارد.

ویژگی‌های بازار ارزهای دیجیتال

گام بعدی در انتخاب بین فارکس یا ارز دیجیتال این است که بدانید ارز دیجیتال چیست؟ ارز دیجیتال دارایی الکترونیکی است که بر پایه‌ی الگوریتم رمزنگاری ایجاد شده و می‌توان آن را در سراسر دنیا مبادله کرد. رمزنگاری، باعث عدم امکان جعل این نوع از پول، در مقایسه با پول فیات می‌شود. بازار ارزهای دیجیتال شامل خرید و فروش و انجام معاملات فیوچرز و تعهدی بر دارایی‌های دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، انواع توکن‌ها و آلت‌کوین‌ها و سایر ارزهای دیجیتال است. این بازار به‌صورت 7/24 کار می‌کند و غیرمتمرکز است. شرکت‌کنندگان در بازار کریپتو می‌توانند ارزهای دیجیتال را در پلتفرم‌های آنلاین مختلف که به آن صرافی‌ ارز دیجیتال می‌گویند خرید و فروش و معامله کنند. فناوری بلاک چین که از اتصال زنجیروار بلاک‌ها با هم بوجود می‌آید؛ به ما امکان می‌دهد تا به صورت دائمی، تغییرناپذیر و شفاف، همه‌ی داده‌ها و تراکنش‌ها را ثبت کنیم. پس از ثبت اطلاعات در بلاک چین، دیگر نمی‌توان چیزی را در آن تغییر داد. کریپتوکارنسی‌ها را همچنین می‌توان به‌طور آنلاین، بدون نیاز به هیچ واسطه‌ای با شخص دیگری مبادله کرد. به این معنی که نیاز به خدمات بانکی و هیچ سازمان واسطه‌ای نخواهید داشت. صرافی‌های ارزهای دیجیتال نیز نمودارهای قیمتی ارزها را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند و امکان اجرای تحلیل تکنیکال بر روی آن‌ها وجود دارد. اما پلتفرم تریدینگ ویو یک پلتفرم محبوب بین معامله‌گران کریپتو است و اغلب برای تحلیل به سراغ تریدینگ ویو می‌روند. در بخش فیوچرز امکان استفاده از اهرم همچون معاملات فارکس وجود دارد.

ویژگی‌های بازار ارز دیجیتال برای انتخاب بین فارکس یا کریپتو

مقایسه‌ی ترید در فارکس و ارز دیجیتال

بازارهای فارکس و کریپتو شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند. چند نمونه از شباهت‌های فارکس و کریپتو عبارتند از:

  • تجارت 24 ساعته: هم بازار فارکس و هم بازار ارزهای دیجیتال 24 ساعت شبانه روز کار می‌کنند. این به سرمایه‌گذاران از سراسر جهان اجازه می‌دهد تا در هر زمان از شبانه روز ترید کنند. البته فارکس در روزهای کاری و ارز دیجیتال در 7 روز هفته معامله می‌شود.
  • نوسانات زیاد: هر دو بازار، به دلیل نوسانات بالای خود شناخته شده هستند و قیمت‌ها در بازه‌های زمانی کوتاه به سرعت در حال نوسان است. این نوسان‌ها می‌تواند فرصت‌هایی برای سودآوری معامله‌گران ایجاد کند؛ اما خطراتی را نیز به همراه دارد.
  • نحوه‌ی تعیین قیمت دارایی‌ها: در هر دوی این بازارها قوانین حاکم بر بازار پول و سرمایه، مانند عرضه و تقاضا تعیین کننده‌ی قیمت دارایی‌ها است.
  • بازار آنلاین: هر دوی این بازارها در بستر وب و بدون پایگاه فیزیکی فعالیت می‌کنند.
  • اهرم: اهرم یا لوریج به شما امکان می‌دهد موقعیت‌های بزرگ‌تر را با مقدار سرمایه‌ی کمتری کنترل کنید. این ابزار می‌تواند هم سود و هم زیان را افزایش دهد.

تفاوت‌های بازار ارز دیجیتال و فارکس

این بازارها علاوه بر وجوه مشترک، دارای تفاوت‌هایی هستند که تعیین می‌کند برای شما کدام‌یک مناسب‌تر است؟ فارکس بهتر است یا کریپتو(ارز دیجیتال)؟ چند نمونه از تفاوت‌های کلیدی این دو بازار معاملات آنلاین عبارتند از:

  • مقررات: بازار فارکس، توسط مقامات مالی در کشورهای مختلف تنظیم می‌شود و در نتیجه می‌تواند مشمول مالیات باشد؛ در حالی که بازار ارزهای دیجیتال نسبتاً کمتر کنترل شده است. این مساله از ویژگی‌هایی است که منجر به ریسک‌ها و عدم اطمینان بیشتر در بازار کریپتو می‌شود.
  • سابقه‌ی فعالیت: بازار فارکس، یک بازار تثبیت شده با سابقه‌ی طولانی است و کاملا به بلوغ رسیده است؛ در حالی‌که بازار ارزهای دیجیتال نسبتاً جدید است و هنوز در حال تکامل است.
  • اندازه‌ی بازار: هرچند هردوی بازارهای فارکس و ارز دیجیتال بازارهای بزرگی در سطح جهانی هستند ولی بازار فارکس بزرگ‌ترین بازار مالی در جهان است که حجم معاملات روزانه‌ی آن به بیش از 6 تریلیون دلار می‌رسد؛ در حالی که بازار ارزهای دیجیتال در مقایسه با آن کوچک‌تر است و معاملات روزانه‌ی آن در حدود 2 تریلیون دلار تخمین زده می‌شود.
  • کلاس دارایی‌ها: اگرچه در فارکس ارزهای دیجیتال نیز در کنار دیگر دارایی‌ها معامله می‌شوند؛ ولی معاملات فارکس عمدتا شامل جفت ارزهای سنتی فیات مانند یورو دلار، پوند دلار و … است؛ در حالی‌که در بازار ارزهای دیجیتال، معاملات تنها شامل دارایی‌های دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و سایر آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها است.
  • میزان ریسک: هرچند از میزان نوسانات دارایی‌ها، به عنوان وجه اشتراک دو بازار نام بردیم؛ ولی با توجه به نوسانات بسیار بالای دارایی‌ها در بازار کریپتو ریسک معاملات در آن، به مراتب بیشتر از بازار فارکس است.

سخن پایانی

بازار فارکس و ارز دیجیتال دو نمونه از بازارهای تجارت بین المللی هستند که کاربران ایرانی می‌توانند با ثبت نام در بروکرها و صرافی‌های معتبر، که به نمایندگی از این دو بازار فعالیت می‌کنند، اقدام به ترید و کسب درآمد دلاری کنند. با توجه به این‌که سایت دلتا کالج منبع معتبری برای آموزش و یادگیری ترید در بازار فارکس یا کریپتو است؛ شما می‌توانید با مراجعه به صفحات مرتبط با فارکس یا ارز دیجیتال آمادگی لازم را برای شروع ترید به صورت حرفه‌ای و کسب سود در این بازارها به دست آورید.

همان‌طور که در این مقاله اشاره کردیم علی‌رغم وجود وجوه اشتراک بین بازار فارکس و کریپتو تفاوت‌های مهمی نیز در این دو بازار وجود دارد. حال با توجه به اخلاقیات و میزان ریسک پذیری، میزان سرمایه و استراتژی‌های خود در سرمایه‌گذاری می‌توانید تصمیم بگیرید که برای شما فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال. البته همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم شما می‌توانید با توجه به اولویت‌بندی مد‌‌نظرتان بخشی ازسرمایه‌ی خود را به هر دو بازار اختصاص دهید؛ اما همچنان برای اولویت بخشیدن به فارکس یا ارز دیجیتال برای تخصیص مقدار سرمایه‌گذاری خود، نیاز به شناخت هرچه بیشتر از آن‌ها خواهید داشت. در نهایت پس از شناخت هرچه بیش‌تر، فارکس یا ارز دیجیتال، انتخاب با شماست!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: